Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-17, 15:01 #91
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det räcker väl med att musik- och filmbranschen redan idag har rätt att ta betalt för saker som inte är lagliga och att musikbranschen via STIM har laglig rätt att ta betalt för samma vara flera gånger. (T.ex. SR betalar STIM-pengar för den musik de sänder men lyssnar en anställd på SR så ska STIM ha betalt igen för samma sak.)

Ja jag är lite anti STIM och APB och det beror till stor del på CopySwede och STIMs legaliserade bedrägerier. För om jag satt i system att medvetet ta betalt flera gånger för samma vara eller ta betalt för en vara som jag inte levererat så hade jag gjort mig skyldig till just bedrägeri.
Håller med dig men förstår inte riktigt vad som står i motsats till min mening? Med stödja syftade jag främst på att se till att marknaden fungerar genom lagstiftning. Det ska vara lika för alla vilket det inte har varit. Det är helt oacceptabelt att kopiera "normala" företagsprodukter men inte när det gäller musik, film osv. Hade man tagit itu med problemet direkt istället för att ignorera det i 10 år så hade det inte funnits särskilt mycket till motstånd. Sedan ger man lite extra stöd till kultur på olika sätt, framför allt eftersom det är positivt för samhällets välmående i stort, och det ser jag absolut inget fel i.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-17 klockan 15:22
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 15:35 #92
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
För om jag satt i system att medvetet ta betalt flera gånger för samma vara eller ta betalt för en vara som jag inte levererat så hade jag gjort mig skyldig till just bedrägeri.
Säger han som vill ha betalt PER MÅNAD för att lösa lagring.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 16:46 #93
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Säger han som vill ha betalt PER MÅNAD för att lösa lagring.
Du missförstod mig nog, det är vad det kostade mig allt som allt, inte något jag säljer.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 16:50 #94
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller med dig men förstår inte riktigt vad som står i motsats till min mening?
Ingen motsats, snarare att de gått lite väl långt i vissa fall men vägrar att rätta till felen. Det finns massor med exempel på just STIM:s dubbelbeskattning (något annat kan man inte kalla det). Tanken med STIM var god men som det är nu så är STIM inte speciellt rättvist och snedvridet. Ungefär som CopySwede.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 20:57 #95
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Är inte Copyswede utmärkt i sammanhanget? Eftersom vi betalt avgifter till Copyswede borde vi få dela musik helt fritt inom Sverige.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 21:21 #96
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Det som även är intressant är att polisen inte har resurser som utreda "riktiga" brott, dom lägger ju ner utredningar som finns rena bevis på.

Men att springa privata ärenden åt privata storföretag verkar vara okej, då är bara ge 10 poliser för hämta 3 servrar.

Sedan är det okej att göra intrång och väcka ägaren av ett hosting företag, det verkar vara helt okej.

Men att göra något åt detta:

http://www.idg.se/2.1085/1.414470/ha...as-stulna-ipad

Det verkar vara väldig svårt att vilja lösa riktiga brott.

Menar varför kan dom inte hävda att grannarna eller hyresvärden gör medhjälp till brott i det fallet? Varför inte ta 100 poliser och ta in varenda person som bor där o minst kalla det medhjälp till brott.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 21:34 #97
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det som även är intressant är att polisen inte har resurser som utreda "riktiga" brott, dom lägger ju ner utredningar som finns rena bevis på.

Men att springa privata ärenden åt privata storföretag verkar vara okej, då är bara ge 10 poliser för hämta 3 servrar.

Sedan är det okej att göra intrång och väcka ägaren av ett hosting företag, det verkar vara helt okej.

Men att göra något åt detta:

http://www.idg.se/2.1085/1.414470/ha...as-stulna-ipad

Det verkar vara väldig svårt att vilja lösa riktiga brott.

Menar varför kan dom inte hävda att grannarna eller hyresvärden gör medhjälp till brott i det fallet? Varför inte ta 100 poliser och ta in varenda person som bor där o minst kalla det medhjälp till brott.
Polisen utreder så många brott som möjligt helt enkelt oavsett typ. De allra flesta brott som aldrig ens utreds är sådana som bedöms som ej utredningsbara t.ex. personrån utan vittnesuppgifter, cykelstölder etc. Kort och gott allt där det inte finns något alls att gå på. Det här är ju istället till gagn för en hel bransch och givetvis måste myndigheterna då ta dessa brott på allvar. Normalt sett är ju brottsoffren privata

Lagen ser ut så helt enkelt... Det har ingenting med polisen att göra. Handlar det inte om några allvarligare brott så prioriteras individens integritet i det fallet. Din jämförelse är ganska absurd

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-17 klockan 21:43
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 21:43 #98

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Lagen ser ut så helt enkelt... Det har ingenting med polisen att göra. Handlar det inte om några allvarligare brott så prioriteras individens integritet i det fallet. Din jämförelse är ganska absurd
Så du tycker i mitt fall att det är ett allvarlig brott så kräver att man blir kränkt i hemmet och det behövs 10 poliser för det?

Om man ser på åklagarens logik så hade bara ägaren av ipad behövt säga till alla grannar att den är stulen och att då dom gör sig skyldiga för medhjälp till brott om dom inte samarbetar och säger vilken granne som stulit den. Även om dom själva inte vet något om det eller är deras ansvar för agera polis.

Så är det i mitt fall, samma idiotiska logik som åklagaren försöker driva ett mål på.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 01:12 #99
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Reg.datum: Jun 2007
Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men det känns aktuellt i detta fallet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13950487.ab
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 02:43 #100
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det var runt 8-10 poliser totalt, det var slöseri på skattepengar.
10 poliser för att skrämma upp alla p12: or i Sverige måste jag säga var en bra investering.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017