Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 15:05 #1
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen häver jag nu ur mig så får jag se om någon kan motbevisa mig.
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.

Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.

Sen är denna tråd enligt mig oerhört intressant för oss, vilket ansvar har vi som hostingbolag?
Varför debatterar vi inrte det? Varför jämför vi vilka brott som e mest allvarliga? Fakta är att alla brott de fakto är olagliga och det bör vi som medborgare respektera.
Däremot, vad gäller för oss hostingbolag?
Här kan jag mycket väl tänka mig säta samman ett större möte med de bolag som vill vara med, kanske ha med en jurist och andra i debatten.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:31 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Att musikförsäljningen inte sjunkit helt beror ju på att dom lyckats finna nya intäktskällor som exvis Spotifys reklamfinansierade system.
Och de pengarna går än mer rakt ner i storbolagens fickor och ger dessa enorma fördelar, något som förespråkarna för "allt är gratis"-modellen ofta brukar använda som argument för sin egen talan. Det är en bransch som mår väldigt dåligt på många sätt och vis.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 15:33
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:32 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Vet inte hur gammal du är, men en enkel forskning är att minnas tillbaka på 80-talet hur många skivaffärer som fans i varje stad. Gå nu ut i ssmma städer och räkna skivaffärerna.
Är tämligen öertygad du kommer notera att en stor del av musikbranschens ena ben helt försvunnit.
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 15:37 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Aha så att de nedlagda klädaffärerna, optikerna etc. beror på att det stjäls? Nej du, de flesta skivaffärer har fått stänga av samma anledning som andra affärer - ändrat köpbeteende och utbud. En viss del har musikindustrin förlorat, ja, men det gäller ju - precis som du ger exempel på - att följa med sin tid och erbjuda tjänster som efterfrågas, inte att försöka tvinga folk att köpa det de inte vill ha.
Visst är det så men den stora skillnaden är att det går inte ens att sälja musiken i digitalt format på nätet så länge det förekommer omfattande illegal nedladdning utan risk. Det är inte direkt lika lätt att få tag i gratis kläder och glasögon
Oläst 2011-11-16, 17:08 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Förviso, men med en stor skillnad.
De exempel du ger är AFFÄRERNA som ändrat skepnad medan det i musikbranschen även är VARAN som ändrats, för du ser inte många nätaffärer som säljer fysiska skivor lika lite som du ser optiker sälja virtuella eller digitala glasögon/linser..
Oläst 2011-11-16, 19:34 #6
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
De exempel du ger är AFFÄRERNA som ändrat skepnad medan det i musikbranschen även är VARAN som ändrats, för du ser inte många nätaffärer som säljer fysiska skivor lika lite som du ser optiker sälja virtuella eller digitala glasögon/linser..
Nu har du helt missat poängen och du har dessutom fel, varan är densamma - musiken. Det du möjligen hävda är skillnad är leveranssättet och det skiljer även för mina exempel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 02:59 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Jag är en sån kund som köper fysiska CD-skivor, och jag laddar inte ner musik eller filmer på internet över huvud taget. Jag tror jag är nästan ensam om det i mitt personliga nätverk. De flesta laddar ner både filmer och musik och jag lyssnar med god behållning på mina kompisars nedladdade filer.

Men jag köper inte mina skivor i någon specialicerad skivbutik utan på bensinmacken. Där köper jag även DVD-filmer och talböcker.

Jag har vid några enstaka tillfällen för mer än 15 år sedan varit in på Åhléns City i Stockholm (som har/hade en ganska stor skivbutik när jag var där senast).

Mitt köpbeteende har ändrats på så vis att jag köper mer skivor idag än för 15 år sedan. Jag köper bara originalskivor, ej fysiska piratskivor. Däremot lyssnar jag på olika radiokanaler en hel del för då får jag en bred variation av musikutbudet, när jag gillar flera låtar av en favoritartist och jag inte tröttnar på låtarna efter ganska kort tid, brukar jag leta upp denna artists produktion på bensinmacken och köpa albumet.

Jag har även börjat köpa talböcker (likaledes på bensinmacken) och det gör jag gärna igen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-17 klockan 03:06
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 09:11 #8
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är en sån kund som köper fysiska CD-skivor, och jag laddar inte ner musik eller filmer på internet över huvud taget. Jag tror jag är nästan ensam om det i mitt personliga nätverk. De flesta laddar ner både filmer och musik och jag lyssnar med god behållning på mina kompisars nedladdade filer.

Men jag köper inte mina skivor i någon specialicerad skivbutik utan på bensinmacken. Där köper jag även DVD-filmer och talböcker.

Jag har vid några enstaka tillfällen för mer än 15 år sedan varit in på Åhléns City i Stockholm (som har/hade en ganska stor skivbutik när jag var där senast).

Mitt köpbeteende har ändrats på så vis att jag köper mer skivor idag än för 15 år sedan. Jag köper bara originalskivor, ej fysiska piratskivor. Däremot lyssnar jag på olika radiokanaler en hel del för då får jag en bred variation av musikutbudet, när jag gillar flera låtar av en favoritartist och jag inte tröttnar på låtarna efter ganska kort tid, brukar jag leta upp denna artists produktion på bensinmacken och köpa albumet.

Jag har även börjat köpa talböcker (likaledes på bensinmacken) och det gör jag gärna igen.
De allra flesta vill numer bara ha musiken digitalt så att man kan spela upp den direkt i datorn eller lägga in i mp3-spelaren. Som konsument ska man ju inte behöva gå omvägen att först köpa en skiva i butik för att sedan bära hem den och rippa in den i datorn.
Den stora anledningen till att fildelning blev så stort är just musikbranschens inflexibilitet och oförmåga att anpassa sig till vad kunderna vill ha. De ville stoppa tekniken som gjorde det möjligt att sprida musiken på ett nytt och mycket mer effektivt sätt som dessutom många kunder föredrog. Istället för att inse detta och sätta upp ett lagligt alternativ kämpade de för att förbjuda tekniken bara för att de inte ville ändra sina affärsmodeller. Hade de gjort det istället hade de inte haft problem med piratkopiering.

Att sedan staten ska sitta och hålla handen och hjälpa musikbranschen tycker jag är fel. Man måste ju hänga med i utvecklingen på marknaden om man ska kunna vara konkurrenskraftig.
Borde man t.ex. förbjudit persondatorer bara för att de var förödande för den existerade skrivmaskinindustrin? Nej, givetvis inte. Teknikutvecklingen och marknaden ska inte styras på sättet.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 10:30 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
De allra flesta vill numer bara ha musiken digitalt så att man kan spela upp den direkt i datorn eller lägga in i mp3-spelaren. Som konsument ska man ju inte behöva gå omvägen att först köpa en skiva i butik för att sedan bära hem den och rippa in den i datorn.
Den stora anledningen till att fildelning blev så stort är just musikbranschens inflexibilitet och oförmåga att anpassa sig till vad kunderna vill ha. De ville stoppa tekniken som gjorde det möjligt att sprida musiken på ett nytt och mycket mer effektivt sätt som dessutom många kunder föredrog. Istället för att inse detta och sätta upp ett lagligt alternativ kämpade de för att förbjuda tekniken bara för att de inte ville ändra sina affärsmodeller. Hade de gjort det istället hade de inte haft problem med piratkopiering.

Att sedan staten ska sitta och hålla handen och hjälpa musikbranschen tycker jag är fel. Man måste ju hänga med i utvecklingen på marknaden om man ska kunna vara konkurrenskraftig.
Borde man t.ex. förbjudit persondatorer bara för att de var förödande för den existerade skrivmaskinindustrin? Nej, givetvis inte. Teknikutvecklingen och marknaden ska inte styras på sättet.
Problemet är ju snarare att inte ens lagliga alternativ fungerar särskilt väl om gratismarknaden är utbredd och riskfri. Spotify var utmärkt för konsumenten men eftersom det suger för alla utom majorbolagen så blir det sämre för var dag. Fyra av mina favoritbolag har exempelvis försvunnit på ett år samtidigt som mycket gammalt aldrig dyker upp... Börjar packa upp mina skivkartonger igen.

Staten ska stödja musikbranschen precis som de ska stödja alla andra branscher. Alla marknader måste fungera oavsett vad det gäller. Företagen ska däremot få ta egna beslut utan att konsumenterna tar lagen i egna händer. Förändringar sker alltid om kunderna försvinner - precis som du antyder är det så en fri marknad fungerar. Musiken hör dessutom till kulturutbudet och får extra stöd i form av bidrag till enskilda artister, replokaler etc. vilket i grunden är positivt även om det kanske inte alltid är särskilt rättvist.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-17 klockan 10:34
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 11:49 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Musiken hör dessutom till kulturutbudet och får extra stöd i form av bidrag till enskilda artister, replokaler etc. vilket i grunden är positivt även om det kanske inte alltid är särskilt rättvist.
Sen kan man ju göra en utredning hur mycket musik som skapats genom piratkopierade version av Cubase.
Dubbelmoral? Nää, inte en sekund va? *S*
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017