Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 20:23 #151
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller med dig men alla förändringar som sker skördar en del offer. Det är helt enkelt bara att anpassa sig efter nya förutsättningar. Det är på det viset utveckling och förbättring sker och så har det alltid varit.
Ser faktiskt inte hur det kan vara en förbättring eller en utveckling att förbjuda bilar i centrum. Här motiverar du inte människor du tvingar människor mot deras vilja och hotar dom med våld.

Citat:
Man måste motivera människor att ta ett steg i rätt riktning, t.ex. genom just subventionering. Motivation är en av hörnstenarna i en marknadsekonomi. Kan man inte motivera människor så väljer de flesta den enkla vägen.
Subventioner, skattelättnader och grön upphandling kalla dom vad du vill. Dessa blir alla överflödiga och i själva verket skadliga för samhället, dels för att subventionerna är principiellt obefogade, dels för att staten aldrig kan veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara.

Citat:
Tyvärr fungerar det inte på det viset. Dessutom är det inte rättvist och demokratiskt att en grupp individer tillåts sabotera för resten.
Saxat från vad jag sa tidigare i tråden:
Precis som jag inte har rätt att förstöra en annan människas liv, hälsa eller egendom med våld har jag inte rätt att göra det genom utsläpp eller annan resursförstöring.

Kort sagt handlar miljöpolitiken om hur man skall att hantera negativa externaliteter, dvs saker som vi gör som gynnar oss själva men drabbar andra. Och jag kan hålla med om att det finns ett behov att reglera sådana här externaliteter.

Vid många tillfällen bör det här går att lösa med hjälp av ett starkt äganderätt, en markägare skall självklart kunna kräva skadestånd för miljöskador på hans tomt. Men oftast vid miljöskador går äganderätt inte att tillämpa så som luft och hav. För de områdena är därför en kompletterande lösning att de externa miljöeffekterna görs interna genom i första hand avgifter på och i andra hand gränsvärden för miljöskadlig verksamhet. De här styrmedlen ska vara så generella som möjligt och ge maximal flexibilitet på i övrigt fria marknader.

Hur löser man negativa externaliteter? http://sv.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt

Man kan mycket väl klara sig utan regleringar, subventioner och skatter som syftar till att begränsa klimatpåverkan om det t ex ersätts med en enhetlig växthusgasskatt.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-09-08 klockan 20:32
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:29 #152
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Ser faktiskt inte hur det kan vara en förbättring eller en utveckling att förbjuda bilar i centrum. Här motiverar du inte människor du tvingar människor mot deras vilja och hotar dom med våld.
Jag har aldrig sagt att jag vill genomföra det. Jag skulle dock själv tycka det vore trevligt att slippa bilarna. Dessutom kan man använda ekonomiska incitament även här och behöver således inte använda "tvång" även om jag rent principiellt tycker skillnaden är minimal.

Citat:
Subventioner, skattelättnader och grön upphandling kalla dom vad du vill. Dessa blir alla överflödiga och i själva verket skadliga för samhället, dels för att subventionerna är principiellt obefogade, dels för att staten aldrig kan veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara.
Nu har du väl ändå en märklig inställning? Självfallet kan staten veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara bättre än den enskilda individen. Den omfattande forskning som sker i alla länder på vår jord fyller en viktig funktion som beslutsunderlag och ska givetvis även göra det i fortsättningen.

Det finns en viktig sak du och många andra glömmer bort också. Det är betydligt enklare att förstöra än att bygga upp. Det är betydligt lättare att ha ihjäl 50 personer än att rädda livet på 50 personer. Det är betydligt enklare att göra slut på fisken i sjön än att föda upp den igen. Just därför måste man hindra de människor som förstör för andra och det gör man genom lagar, regler, ekonomiska styrmetoder etc. etc.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 20:31
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:56 #153
Medlem

Medlem

Citat:
Dessutom kan man använda ekonomiska incitament även här och behöver således inte använda "tvång" även om jag rent principiellt tycker skillnaden är minimal.
Utveckla gärna och försök gärna undvika tvång och våld.

Citat:
Nu har du väl ändå en märklig inställning? Självfallet kan staten veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara bättre än den enskilda individen.
Nej en marknad sköter sig bäst själv, politiker har knappas speciellt bra facit när det kommer till att gå in och reglera en marknad. Vilket är vad det i grunden handlar om.

Citat:
Det finns en viktig sak du och många andra glömmer bort också. Det är betydligt enklare att förstöra än att bygga upp. Det är betydligt lättare att ha ihjäl 50 personer än att rädda livet på 50 personer. Det är betydligt enklare att göra slut på fisken i sjön än att föda upp den igen. Just därför måste man hindra de människor som förstör för andra och det gör man genom lagar, regler, ekonomiska styrmetoder etc. etc.
Har jag sagt något annat? Vad jag har sagt är att subventioner, skattelättnader och gröna upphandlingar inte behövs (och att det inte behövs något förbud mot bilar i centrum). Vad jag förespråkar är en växhusgaskatt som skall motsvara den exakta mellanskillnaden mellan sociala och privata kostnader för dom utsläpp som görs.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-09-08 klockan 21:01
Oläst 2010-09-08, 21:12 #154
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Att jämföra svenska Vänsterpartiet av idag med de gamla kommunistdiktaturerna i östra Europa är ungefär lika intelligensbefriat som att klanka ner på Moderaterna för att de inte ville ha kvinnlig rösträtt för snart 100 år sedan eller att jämföra Kristdemokraterna med Livets ord.
Eeeh? Var nämnde jag Vänsterpartiet i min post?

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
* Över 100 miljoner har avrättats i kommunistiska diktaturer.
* Samtliga kommunistiska stater är eller har varit diktaturer.
* De stater i Europa som har invadrarfientliga partier i sina respektive parlament är inga diktaturer (Österrike, Frankrike, Holland..)
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 21:14 #155
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Nja, alternativen är helt okej vid det här laget tycker jag. En rad kommuner kör en stor del av sina fordon på el och i Linköping går bussarna på biogas för att ta några exempel. Och, nej, biogas behöver inte alls komma från jordbruket utan går alldeles utmärkt att producera med hjälp av exempelvis bakterier. Bilfria innerstäder tycker jag själv vore väldigt trevligt.
Alternativen är långt ifrån okej. I varje fall vad gäller elbilarna. Vet du hur "långt" de går på en "tank"? Biogasbilar och etanolbilar är väl skapliga. Etanolbilen drar mycket soppa så trots det lägre priset på etanol blir den dyrare att köra.

Biogasbussarna i Linköping har funnits många år nu men utvecklingen verkar ha avstannat. Bussarna pajar varje vinter eftersom de inte är gjorda för svenskt klimat aantar jag. De är dessutom aningen bullrigare än dieselbussar och kommer knappt upp i 60 km/h, acceleration 0-50km/h ca: 30 sekunder.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 21:17 #156
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Nej en marknad sköter sig bäst själv, politiker har knappas speciellt bra facit när det kommer till att gå in och reglera en marknad. Vilket är vad det i grunden handlar om.
Vad gäller primitiva förhållande som tillgång/efterfrågan, javisst, men i övrigt är det inte så enkelt. Att tro att alla företag skulle sätta miljön eller de anställdas rättigheter i främsta rummet är väl extremt naivt. Extern påverkan krävs. Det är inte konstigare än att man bör gynna företagen genom att göra det mer attraktivt att anställa. Fyrkantigt obsolet tänk i dina banor är förbi för länge sedan.
Oläst 2010-09-08, 21:18 #157
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Eeeh? Var nämnde jag Vänsterpartiet i min post?
Mitt svar var riktat både till det inlägget du svarade på och ditt eget så det blev lite märkligt kanske men citeringen är inte helt lyckad i nya forumet och orkade inte hålla på att pilla.
Oläst 2010-09-08, 21:24 #158
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Alternativen är långt ifrån okej. I varje fall vad gäller elbilarna. Vet du hur "långt" de går på en "tank"? Biogasbilar och etanolbilar är väl skapliga. Etanolbilen drar mycket soppa så trots det lägre priset på etanol blir den dyrare att köra.

Biogasbussarna i Linköping har funnits många år nu men utvecklingen verkar ha avstannat. Bussarna pajar varje vinter eftersom de inte är gjorda för svenskt klimat aantar jag. De är dessutom aningen bullrigare än dieselbussar och kommer knappt upp i 60 km/h, acceleration 0-50km/h ca: 30 sekunder.
Elbilar används framför allt där man kör kortare sträckor vilket gör den lämpad i just viss kommunal verksamhet. Ekologisk mjölk är också dyrare än vanlig mjölk och nyttig mat är ofta lite dyrare än onyttig sådan men jag tycker ändå det kan vara värt pengarna...

Jag åkte själv med bussarna i Linköping en del i vintras vilket var en av de "värsta" vintrarna någonsin. Inte en enda gång var det krångel med tekniken utan det var decimeterhög snö och extrem halka som ställde till det och det klarade inte de gamla bussarna heller. Då är det betydligt mer krångel med spårvagnarna i Göteborg. Vad gäller hastigheten så ställer den inte till några problem alls i stadstrafik.

Jag har en gammal kurskamrat som arbetar just på Tekniska verken i Linköping. De bedriver fortfarande en hel del utvecklingsverksamhet men resurserna räcker inte till allt utan de får fokusera på en sak åt gången. De har även nyligen haft internationellt samarbete med liknande verksamheter i Sydkorea där de ser väldigt högt på den satsning på hållbar utveckling som sker i Linköping och Sverige i stort.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 21:28
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 21:35 #159

Oj oj oj, ja våra spårvagnar.. Igår fick tanten promenera ut ur en tunnel
eftersom vagnen brakade ihop inne i den..

Och på vintern fastnar de p.g.a. bilar och bussar kör fast på rälsen..
På hösten är det lövhalka.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 21:41 #160
Medlem

Medlem

Citat:
Vad gäller primitiva förhållande som tillgång/efterfrågan, javisst, men i övrigt är det inte så enkelt. Att tro att alla företag skulle sätta miljön eller de anställdas rättigheter i främsta rummet är väl extremt naivt. Extern påverkan krävs. Det är inte konstigare än att man bör gynna företagen genom att göra det mer attraktivt att anställa. Fyrkantigt obsolet tänk i dina banor är förbi för länge sedan.
Men snälla förklara för mig vad du inte förstår med en pigou-skatt? Eller kan du kanske förklara för mig varför en pigou-skatt inte skulle fungera?

Och hur du kom in på arbetsmarknadspolitik förblir en gåta för mig.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017