FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Valet 2010 | |||
Vänsterpartiet (V) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Miljöpartiet (MP) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14 | 6.09% |
Socialdemokraterna (S) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 6.52% |
Centerpartiet (C) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17 | 7.39% |
Folkpartiet (FP) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 3.48% |
Kristdemokraterna (KD) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 3.91% |
Moderaterna (M) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
100 | 43.48% |
Piratpartiet (PP) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
22 | 9.57% |
Sverigedemokraterna (SD) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 13.48% |
Annat |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 3.04% |
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#151 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Precis som jag inte har rätt att förstöra en annan människas liv, hälsa eller egendom med våld har jag inte rätt att göra det genom utsläpp eller annan resursförstöring. Kort sagt handlar miljöpolitiken om hur man skall att hantera negativa externaliteter, dvs saker som vi gör som gynnar oss själva men drabbar andra. Och jag kan hålla med om att det finns ett behov att reglera sådana här externaliteter. Vid många tillfällen bör det här går att lösa med hjälp av ett starkt äganderätt, en markägare skall självklart kunna kräva skadestånd för miljöskador på hans tomt. Men oftast vid miljöskador går äganderätt inte att tillämpa så som luft och hav. För de områdena är därför en kompletterande lösning att de externa miljöeffekterna görs interna genom i första hand avgifter på och i andra hand gränsvärden för miljöskadlig verksamhet. De här styrmedlen ska vara så generella som möjligt och ge maximal flexibilitet på i övrigt fria marknader. Hur löser man negativa externaliteter? http://sv.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt Man kan mycket väl klara sig utan regleringar, subventioner och skatter som syftar till att begränsa klimatpåverkan om det t ex ersätts med en enhetlig växthusgasskatt. Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-09-08 klockan 20:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Det finns en viktig sak du och många andra glömmer bort också. Det är betydligt enklare att förstöra än att bygga upp. Det är betydligt lättare att ha ihjäl 50 personer än att rädda livet på 50 personer. Det är betydligt enklare att göra slut på fisken i sjön än att föda upp den igen. Just därför måste man hindra de människor som förstör för andra och det gör man genom lagar, regler, ekonomiska styrmetoder etc. etc.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 20:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-09-08 klockan 21:01 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Biogasbussarna i Linköping har funnits många år nu men utvecklingen verkar ha avstannat. Bussarna pajar varje vinter eftersom de inte är gjorda för svenskt klimat aantar jag. De är dessutom aningen bullrigare än dieselbussar och kommer knappt upp i 60 km/h, acceleration 0-50km/h ca: 30 sekunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad gäller primitiva förhållande som tillgång/efterfrågan, javisst, men i övrigt är det inte så enkelt. Att tro att alla företag skulle sätta miljön eller de anställdas rättigheter i främsta rummet är väl extremt naivt. Extern påverkan krävs. Det är inte konstigare än att man bör gynna företagen genom att göra det mer attraktivt att anställa. Fyrkantigt obsolet tänk i dina banor är förbi för länge sedan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mitt svar var riktat både till det inlägget du svarade på och ditt eget så det blev lite märkligt kanske men citeringen är inte helt lyckad i nya forumet och orkade inte hålla på att pilla.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag åkte själv med bussarna i Linköping en del i vintras vilket var en av de "värsta" vintrarna någonsin. Inte en enda gång var det krångel med tekniken utan det var decimeterhög snö och extrem halka som ställde till det och det klarade inte de gamla bussarna heller. Då är det betydligt mer krångel med spårvagnarna i Göteborg. Vad gäller hastigheten så ställer den inte till några problem alls i stadstrafik. Jag har en gammal kurskamrat som arbetar just på Tekniska verken i Linköping. De bedriver fortfarande en hel del utvecklingsverksamhet men resurserna räcker inte till allt utan de får fokusera på en sak åt gången. De har även nyligen haft internationellt samarbete med liknande verksamheter i Sydkorea där de ser väldigt högt på den satsning på hållbar utveckling som sker i Linköping och Sverige i stort.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 21:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oj oj oj, ja våra spårvagnar.. Igår fick tanten promenera ut ur en tunnel
eftersom vagnen brakade ihop inne i den.. Och på vintern fastnar de p.g.a. bilar och bussar kör fast på rälsen.. På hösten är det lövhalka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Och hur du kom in på arbetsmarknadspolitik förblir en gåta för mig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|