Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar
Ser faktiskt inte hur det kan vara en förbättring eller en utveckling att förbjuda bilar i centrum. Här motiverar du inte människor du tvingar människor mot deras vilja och hotar dom med våld.
|
Jag har aldrig sagt att jag vill genomföra det. Jag skulle dock själv tycka det vore trevligt att slippa bilarna. Dessutom kan man använda ekonomiska incitament även här och behöver således inte använda "tvång" även om jag rent principiellt tycker skillnaden är minimal.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar
Subventioner, skattelättnader och grön upphandling kalla dom vad du vill. Dessa blir alla överflödiga och i själva verket skadliga för samhället, dels för att subventionerna är principiellt obefogade, dels för att staten aldrig kan veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara.
|
Nu har du väl ändå en märklig inställning? Självfallet kan staten veta vilka alternativ som är långsiktigt hållbara bättre än den enskilda individen. Den omfattande forskning som sker i alla länder på vår jord fyller en viktig funktion som beslutsunderlag och ska givetvis även göra det i fortsättningen.
Det finns en viktig sak du och många andra glömmer bort också. Det är betydligt enklare att förstöra än att bygga upp. Det är betydligt lättare att ha ihjäl 50 personer än att rädda livet på 50 personer. Det är betydligt enklare att göra slut på fisken i sjön än att föda upp den igen. Just därför måste man hindra de människor som förstör för andra och det gör man genom lagar, regler, ekonomiska styrmetoder etc. etc.