Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-07, 13:50 #51
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag är jävligt trött på allt vad valet för med sig i form av artiklar, tvprogram osv. för 99% är bara blaha blaha eller ren pajkastning. På nätet är det värst då anhängare av resp. block kastar ur sig osanna påståenden hejvilt och gör allt för att smutskasta motståndarna - skit samma att det är rena lögner. Sånt får mig att resa ragg.

Alliansen har gett de friska och arbetande mer pengar medans de har sparkat på arbetslösa, sjuka och pensionärer. Hur man som alliansanhängare kan tycka att alliansen för en human politik är en gåta av samma magnitud som de som tror på att de rödgröna verkligen kan samarbeta. Att Mona Sahlin är partiledare för sossarna är alliansens absolut största tillgång - hon är en katastrof på två ben. MP vill höja för mycket skatter (framför allt på bensin) för att vara en röstmagnet. Vänsterpartiet får inte bort kommuniststämpeln och de inte får lika mycket tid i media som de andra partierna - kanske för att de är rätt förutsägbara. SD är det ingen som tar på allvar, tyvärr, men de får svårt att ta plats i riksdagen ändå.

Jag avskyr blockpolitik och ideologiska prestigebeslut som saknar sunt förnuft och förankring i verkligheten. Tyvärr gör det mig också till partilös för vad jag än röstar på så blir det inte vad jag egentligen vill ha.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 13:56 #52
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nja, man bör väl kanske tänka lite längre än så. En fysiskt svag individ bör knappast tvingas arbeta med ett fysiskt krävande jobb, en utbildad läkare från Iran bör inte tvingas köra taxi, en muslim bör inte tvingas arbeta inom svenska kyrkan osv. Så länge vi har en tämligen hög arbetslöshet, vilket jag är övertygad om att ett modernt högteknologiskt samhälle alltid kommer att ha, så gynnas vi knappast av det utan precis tvärtom. En person som inte är lämpad för ett jobb eller inte alls trivs där kommer ofta heller inte att göra ett bra jobb. Vilka här skulle vilja anställa en person som egentligen inte vill jobba hos er? Det är ett väldigt märkligt tankesätt. Att tvinga folk att flytta långt från hemorten är heller ingen bra idé.
Förstår vad du säger men en fysisk svag lär inte bli kvar på arbetsplatsen länge. Ett utbildad läkare från Iran får ta det jobb som erbjuds till hans/hennes kunskaper är anpassade till svenska förhållande och krav. Varför kan inte en kristen/muslim jobba inom annat trossamfund? Om ett företag vill anställa någon som de anser passar in på deras arbetsplats men personen säger nej på grund av bekvämlighet så tycker jag det är fel. Grunden borde vara att man ska ta det jobb som erbjuds men undantag kan säker förekomma.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 14:04 #53
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Citat:
Roligast är väl de som har posters med texten "Leve miljön". Ja, att tapetsera hela stan med affischer är ju både vackert och miljövänligt... Vore glad om jag slapp alla valaffischer ärligt talat. Är det verkligen någon som bryr sig om dem längre?

Vilket parti vill att du ska lämna landet? Det partiet vill jag rösta på

Du tycker inte att du tänker ganska konstigt? Är inte deras politik och förmåga att driva ett land de viktigaste egenskaperna? Nu blir det lite som att du skulle anlita rörmokaren för att ta hand om din revision och låta revisorn städa toaletten.
Verkligen inte. Invandringsfrågan är förmodligen den enskilda punkt som man pratar minst om samtidigt som denna punkt står för flera miljarder per år. Dom röda och blåa har misslyckats här. Därför är det viktigt att rösta på SD som är (enligt mig) ett missnöjesparti. Precis som nydemokrati en gång i tiden.

Jag röstar enbart på SD pga invandringsfrågan. Inget annat. Dom kommer aldrig bli ett stort parti, men SD kan få dom övriga partierna att ta itu med invandringsfrågan. Därav röstar jag på SD.

Senast redigerad av Johan H den 2010-09-07 klockan 14:06
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 14:08 #54
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Roliga liknelser. Du jämför statliga företag med tung last som måste avlägsnas för att båten ska hållas flytande. Och sedan gör du en poäng av att arbetare måste få verktyg för att komma i arbete och att vi bör delar med oss för att detta ska kunna ske (ROT).

Lejonparten av borgarnas skattesänkningar har förövrigt kommit andra grupper till del än de som finns representerade här på WN (jag utgår ifrån att få personer här har städ- eller hantverksfirmor). Trots det så svarar de flesta att de har för avsikt att rösta på ett parti som gagnar andra, mer än dem själva. Hur kan du få det till att vara ett själviskt och dumsnålt beteende?

som jag skrev i slutet.. läs om läs rätt.
För jag visste det skulle komma någon som tolkar lite fritt. .
Jag jämförde inte bolagen med tung vikt.

Om jag ska behöva leka advokat så får jag väl säga såhär.
Dom säljer sina matdjur och annan mat..
För att köpa ballonger som bara håller ett kort tag..
för att hålla båten flytande.

Fattade du lite bättre nu? .

Och kom inte med ROT i högsta hugg.
om något skulle kostat 100,000kr så borde slutpriset för kunden vara 50,000kr..
Men i verkligheten så kostar det nu mellan 130-150,000kr och får ett slutpris på 80-100,000kr..

Om du vill så kan du få formulera om detta jag skrev igen. kör på .
Står vid att det borgerliga blocket har bara köpt tillfälliga flytvästar med sådant som i det långa loppet hade gett oss nya båtar istället .

Förr hade jag röstat på socialdemokraterna men jag tycker storpartierna mumlar för mycket och gör för lite.
Det borgerliga blocket kanske pratar bra med det ger verkligen inget för folket som behöver det.
Solidaritet är grunden i civilisation.
Allt annat föder girighet på andras bekostnad.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 14:14 #55
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Om man nu vill visa sitt missnöje så är en blankröst ett absolut tydligare budskap än t ex en röst på SD...
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 14:27 #56
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson Visa inlägg
Förstår vad du säger men en fysisk svag lär inte bli kvar på arbetsplatsen länge. Ett utbildad läkare från Iran får ta det jobb som erbjuds till hans/hennes kunskaper är anpassade till svenska förhållande och krav. Varför kan inte en kristen/muslim jobba inom annat trossamfund? Om ett företag vill anställa någon som de anser passar in på deras arbetsplats men personen säger nej på grund av bekvämlighet så tycker jag det är fel. Grunden borde vara att man ska ta det jobb som erbjuds men undantag kan säker förekomma.
Det finns en rad anledningar, lite beroende på om man bryr sig om andra människor eller bara tänker på siffror. Eftersom det ena verkar utesluta det andra för många med internet som arbetsplats så kör vi väl bara det senare. Att rätt person hamnar på rätt jobb gynnar alla då resultatet generellt sett blir bättre.

Vi kan gå in lite på de specifika exemplen och titta närmare. Vad gäller den fysiskt svage så är det väl ingen poäng med att han / hon ens börjar jobba på arbetsplatsen och riskera en längre sjukskrivning eller i värsta fall invaliditet? Det lär kosta betydligt mer än det ger.

Vad gäller läkaren så är det väl ändå bättre att denne får ägna all tid och energi åt att komplettera sin utbildning utifrån de krav som finns här och att någon annan får chans att köra taxi? Det är precis samma sak som att fördela humankapital på rätt sätt inom ett större företag. Gör man fel förlorar man en hel del i både tid och pengar. I längden bör man givetvis istället sträva efter att ha internationellt kompatibla utbildningar.

Vad gäller muslimen i Svenska kyrkan så var det väl egentligen ett irrelevant exempel från första början då trossamfunden generellt sett anställer "sina egna". Det är ju dock absurt att ens komma på tanken att tvinga en muslim till en sådan anställning, precis lika absurt som att tvinga en vegetarian att arbeta på slakteri eller en aktiv kärnkraftsmotståndare på ett kärnkraftsverk. I vissa fall kan det självfallet innebära en allvarlig säkerhetsrisk.

Det finns också en hel del jobb där man riskerar att fysiskt skada både sig själv och andra om man inte är uppmärksam och är man inte intresserad av jobbet så är det betydligt större risk att olyckor inträffar vilket kostar pengar både för arbetsgivaren och samhället.

Människor beter sig inte på samma sätt som ett program vilket gör att man inte kan tänka fyrkantigt som en femåring när man analyserar vad som händer utanför datorn.
Oläst 2010-09-07, 14:31 #57
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Det finns en rad anledningar, lite beroende på om man bryr sig om andra människor eller bara tänker på siffror. Eftersom det ena verkar utesluta det andra för många med internet som arbetsplats så kör vi väl bara det senare. Att rätt person hamnar på rätt jobb gynnar alla då resultatet generellt sett blir bättre.

Vi kan gå in lite på de specifika exemplen och titta närmare. Vad gäller den fysiskt svage så är det väl ingen poäng med att han / hon ens börjar jobba på arbetsplatsen och riskera en längre sjukskrivning eller i värsta fall invaliditet? Det lär kosta betydligt mer än det ger.

Vad gäller läkaren så är det väl ändå bättre att denne får ägna all tid och energi åt att komplettera sin utbildning utifrån de krav som finns här och att någon annan får chans att köra taxi? Det är precis samma sak som att fördela humankapital på rätt sätt inom ett större företag. Gör man fel förlorar man en hel del i både tid och pengar. I längden bör man givetvis istället sträva efter att ha internationellt kompatibla utbildningar.

Vad gäller muslimen i Svenska kyrkan så var det väl egentligen ett irrelevant exempel från första början då trossamfunden generellt sett anställer "sina egna". Det är ju dock absurt att ens komma på tanken att tvinga en muslim till en sådan anställning, precis lika absurt som att tvinga en vegetarian att arbeta på slakteri eller en aktiv kärnkraftsmotståndare på ett kärnkraftsverk. I vissa fall kan det självfallet innebära en allvarlig säkerhetsrisk.

Det finns också en hel del jobb där man riskerar att fysiskt skada både sig själv och andra om man inte är uppmärksam och är man inte intresserad av jobbet så är det betydligt större risk att olyckor inträffar vilket kostar pengar både för arbetsgivaren och samhället.

Människor beter sig inte på samma sätt som ett program vilket gör att man inte kan tänka fyrkantigt som en femåring när man analyserar vad som händer utanför datorn.
hah skönt exempel :P
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 14:40 #58
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Om man nu vill visa sitt missnöje så är en blankröst ett absolut tydligare budskap än t ex en röst på SD...
Nej, en blankröst är en röst till NUL: och ger ingen effekt men en röst på t.ex. SD är något som kan innebära en politisk förändring precis som det blev i fallet med Ny Demokrati.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 15:07 #59
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Kan man inte säga att en röst på SD är en "blankröst" med ett budskap. Ungefär som att "blankrösta" på FI. Inget av dessa partier kommer troligtvis ingå i någon regering, men det är tydligt vilken fråga deras väljare tycker är viktig.

En vanlig blankröst visar inte vad man är missnöjd med.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-07, 15:14 #60
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:

Klas 40 år har jobba som IT-chef på ett bolag med lön på 50 KKr i månaden. Nu har bolaget gått i konkurs och Klas är arbetslös. Han får ett erbjudande om ett jobb med samma uppgifter men måste då gå ner till 40 KKr i månaden. Han tar det inte eftersom han inte vill och får ändå a-kassa och kan ta det lungt. Rätt eller fel?

Muhammed 35 år från Iran kommer till sverige. Han är läkarutbildad och får en chans att anpassa sin utbildning till svenska förhållande och krav men denna utbildning börjar först nästa termin. Han får chansen att arbeta som sjukbiträde fram till att utbildningen börjar men han tar det inte eftersom han inte känner för det och ändå får bidarg. Rätt eller fel?

Lotten 55 år har jobbat som ekonomichef i ett företag som nu har blivit uppköpta och Lotten har blivit övertalig. Lotten får erbjudande om ett nytt jobb som ekonomibiträde men tankar nej eftersom hon minns ska vara chef och ändå kan leva på bidrag. Rätt eller fel?

Sen måste väl du ändå blanda ihop saker och ting när du anser att om man ställer krav på människor betyder att man inte bryr sig om dessa. Att också insinuerar att politiker tänker som program och fyrkantigt som en femåring visar på ett politikerförakt från din sida.

Senast redigerad av Jan Eriksson den 2010-09-07 klockan 15:29
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017