Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Valet 2010
Vänsterpartiet (V) 7 3.04%
Miljöpartiet (MP) 14 6.09%
Socialdemokraterna (S) 15 6.52%
Centerpartiet (C) 17 7.39%
Folkpartiet (FP) 8 3.48%
Kristdemokraterna (KD) 9 3.91%
Moderaterna (M) 100 43.48%
Piratpartiet (PP) 22 9.57%
Sverigedemokraterna (SD) 31 13.48%
Annat 7 3.04%
Antal röster: 230. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-08, 19:48 #141
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Angående SD så tror jag att de har vind i seglen av den här smutskastningsgrejen som körs mot dem hela tiden.

Jag menar det är ju smått bisarrt att man inte kan han en saklig och anständig debatt i ett demokratiskt land om integrationsfrågor. De befintliga partierna vägrar ju röra saken helt, bortsett från folkpartiet möjligtvis som har lite utspel. Jag menar det blir ju konstigt när bara en åsikt är accepterad och allt som avviker från det "hjälper Sverigedemokraterna" eller "bereder väg för främlingsfientliga krafter" och det ena med det andra.

I synnerhet när exempelvis nordiska grannländer som Finland och Danmark ( och möjligtvis även Norge har jag något svagt minne av) har en integrationspolitik som är annorlunda mot den vi för här, men det får inte ens tas upp till debatt, och inget riksdagsparti vågar alls befatta sig med det.

Nu gillar jag personligen inte SD, och egentligen inte enfrågepartier överhuvudtaget men man måste säga att det är ganska anmärkningsvärt hur något kan vara så extremt politiskt tabu. I synnerhet när vänsterns partiledare kallade sig kommunist för inte alls länge sedan, men kommunism är ju en snäll ideologi utan diktatur och massmord så det är väl skillnad?
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 19:53 #142
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
De är ungefär lika mycket religösa fanatiker som vänsterpartister är kommunister. Det finns en del medlemmar i kd som är religösa fanatiker liksom en liten minoritet av vänsterpartisterna som är kommunister...
Halleluja!
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 19:55 #143
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är Maud Olofsson också.
Är du helt säker?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 19:55 #144
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Jag är emot alla former av förbud och att förbjuda internethandel och köpcentrum är ren och skär planekonomi vilket jag avskyr. Butikerna vet att dom står i konkurrens till internetbutiker och köpcentrum vilket är en väldigt stor skillnad.
Håller med dig men alla förändringar som sker skördar en del offer. Det är helt enkelt bara att anpassa sig efter nya förutsättningar. Det är på det viset utveckling och förbättring sker och så har det alltid varit.

Citat:
Får ursäkta för att jag tog en slutsats om att du var miljöpartist men läste följande.
Läs om, läs rätt. Om du nu inte gjorde det med flit vill säga.

Citat:
Visst ska det göras i rätt riktning, men för det behöver man inte tvinga folk att åka kollektivt, förbjuda bilar eller subventionera för gröna alternativ.
Man måste motivera människor att ta ett steg i rätt riktning, t.ex. genom just subventionering. Motivation är en av hörnstenarna i en marknadsekonomi. Kan man inte motivera människor så väljer de flesta den enkla vägen.
Oläst 2010-09-08, 19:57 #145
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Skillnaden är att du pratar om förbud hela tiden, som jag uppfattar det så pratar Kaugesaar just om att staten inte bör gå in och förbjuda saker, som t.ex. bilar på vissa gator. Jag kan dock hålla med om att det kan vara aktuellt, men de besluten bör ske på kommunnivå och helst genom direktdemokrati.

Ju färre förbud desto bättre. Jag tror att människor klarar av att ta ansvar för sina egna liv.
Tyvärr fungerar det inte på det viset. Dessutom är det inte rättvist och demokratiskt att en grupp individer tillåts sabotera för resten. Men jag håller generellt med dig om att det är bra att undvika förbud i de fall de inte behövs. Det behövs däremot alltid en kraft som för oss vidare, sedan om det är bäst med "propaganda" (=utbildning), ekonomiska incitament eller regler / lagar det får man avgöra från fall till fall helt enkelt. Ibland behövs alla tre.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 20:00
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 19:59 #146
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av The Blackjacker Visa inlägg
..men kommunism är ju en snäll ideologi utan diktatur och massmord så det är väl skillnad?
* Över 100 miljoner har avrättats i kommunistiska diktaturer.
* Samtliga kommunistiska stater är eller har varit diktaturer.
* De stater i Europa som har invadrarfientliga partier i sina respektive parlament är inga diktaturer (Österrike, Frankrike, Holland..)
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:02 #147
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
* Över 100 miljoner har avrättats i kommunistiska diktaturer.
* Samtliga kommunistiska stater är eller har varit diktaturer.
* De stater i Europa som har invadrarfientliga partier i sina respektive parlament är inga diktaturer (Österrike, Frankrike, Holland..)
Du kan inte jämföra stater som befinner sig i helt olika utvecklingsfaser. Det finns ingen som helst poäng med det. Det finns historiska bakgrunder till denna utveckling som ligger flera hundra år tillbaka i tiden då samhällsstrukturen såg helt annorlunda ut än den gjorde i exempelvis Sverige. Det fanns en allmänt rådande människosyn som var helt annorlunda den vi har i stora delar av Europa idag. Att jämföra svenska Vänsterpartiet av idag med de gamla kommunistdiktaturerna i östra Europa är ungefär lika intelligensbefriat som att klanka ner på Moderaterna för att de inte ville ha kvinnlig rösträtt för snart 100 år sedan eller att jämföra Kristdemokraterna med Livets ord.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 20:08
Oläst 2010-09-08, 20:06 #148
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tyvärr fungerar det inte på det viset. Dessutom är det inte rättvist och demokratiskt att en grupp individer tillåts sabotera för resten. Men jag håller generellt med dig om att det är bra att undvika förbud i de fall de inte behövs. Det behövs däremot alltid en kraft som för oss vidare, sedan om det är bäst med "propaganda" (=utbildning), ekonomiska incitament eller regler / lagar det får man avgöra från fall till fall helt enkelt. Ibland behövs alla tre.
Men nu börjar vi komma in på den största skillnaden mellan blocken.

Jag upplever att vänstersidan tycker att folket är för dumma för att fatta egna beslut och att staten måste fatta beslut och lagstifta om förbud för folkets bästa medan högersidan är mer för personlig frihet och individens egna ansvar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:10 #149
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
simals simals är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att rasism knappt existerar är en ren och skär lögn, det vet både du och jag. Alla dina uttalanden tyder på att du inte har särskilt bra koll på verkligheten. Du verkar tro att "invandrare" är en koherent grupp. Så är det självfallet inte, diskriminering och rasism förekommer även bland dessa, inte minst bland de grupper som varit inblandade i krig under modern tid. Just i krog- och restaurangbranschen så finns det dessutom en hel del organiserad brottslighet inblandad - alltifrån MC-gäng till vietnamesisk maffia. Men, visst, självfallet gäller det inte alla
Att rasismen i stort sett är helt död bland oss svenskar kan man väl lugnt påstå, i valet 2006 lyckades de rasistiska partierna inte ens tillsammans skrapa ihop mer än 0,1% av rösterna. Vi svenskar är förmodligen det minst rasistiska folkslaget i världen.

Sedan får jag väl ta och krypa till korset och erkänna att jag nog var lite väl snabb och obetänksam när jag skrev mitt senaste inlägg, jag får skylla på att jag hade lite halvbrådis.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
Jag tycker nog inte du är rättvis, när du jämför en blooper gällande fysikkunskaper, med en "blooper" att ställa upp i val till kommunfullmäktige utan att veta var du och ditt parti står och vill genomföra.

Gällande Fredricks läggning eller vad det är du vill kommentera, så anser jag inte att det påverkar hans kunnande kring politik och vad han och hans parti står för.

Och gliringen till Anders Borg är tämligen obefogad då han förmodligen besitter fler akademiska poäng än du och jag tillsammans. (Du vet, eftergymnasial utbildning)
Nu var det ju inte Anders Borg jag syftade på utan Bosse Ringholm vilket jag trodde skulle framgå.

Citat:
Historiken kan du inte göra så mycket åt. Vad säger du om organisationen BSS? Flera av grundarna av Sverigedemokraterna hade en bakgrund i BSS. Många av de första medlemmarna var nazister ("äldre män med nazistisk bakgrund söker sig till partiet" [Orrenius 2010, "Jag är inte rabiat. Jag äter pizza. En bok om Sverigedemokraterna"]
För mig är det totalt ointressant om någon eller några av grundarna av Sverigedemokraterna tidigare var medlemmar i BSS. Det uttalat nazistiska Sveriges Nationella Förbund var ju från början en del av Moderaterna, ett par folkpartister var väl med all sannorlikhet inblandade i Mordbrandsattentatet mot Norrskensflamman, Socialdemokraterna lät grunda det Rasbiologiska institutet i Uppsala, delar av Centerpartiet flörtade med diverse maoistiska rörelser och Vänsterpartiet ska vi väl inte ens tala om. Varför är de mörka delarna av Sverigedemokraternas historia så mycket intressantare än de övriga partiernas? Kan vi inte bara nöja oss med att konstatera att Sverigedemokraterna idag inte är rasister?
simals är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-08, 20:11 #150
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Men nu börjar vi komma in på den största skillnaden mellan blocken.

Jag upplever att vänstersidan tycker att folket är för dumma för att fatta egna beslut och att staten måste fatta beslut och lagstifta om förbud för folkets bästa medan högersidan är mer för personlig frihet och individens egna ansvar.
Skulle vilja säga att det är likheten snarare? Högersidan vill "tvinga" folk till att arbeta och leva mer lagenligt medan vänstersidan vill "tvinga" folk att ta mer ansvar för kollektivet. Jag är tämligen övertygad om att vänstersidan tycker att folk är för dumma för att förstå att det kan vara bra med närproducerat precis lika mycket som högersidan tycker folk är för dumma för att förstå att det är bättre att de arbetar än sitter hemma och spelar rollspel hela dagarna. Det är bara en fråga om vad man prioriterar. Jag anser att det behövs någon form av incitament på de flesta plan. Det där argumentet du för fram är gammalt och stämmer inte alls med verkligheten, om man nu inte har en väldig selektiv och skev bild av densamma.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-08 klockan 20:18
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017