FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
För att återgå till frågeställningen.
För ett antal år sedan var jag i en liknande situation. Detta var innan telefoner och datorer ansågs licenspliktiga, vilket självklart spelar en stor roll. Jag blev uppringd av en kontrollant som frågade om det fanns TV i mitt hushåll. På den frågan svarade jag "ja". Elin som kontrollanten hette frågade då om jag anmält innehavet och jag svarade sanningsenligt "Nej, någon annan i mitt hushåll betalar". Eftersom jag av princip, precis som Conny, starkt ogillar Radiotjänst (däremot gillar jag Public service och SVT/SR och har inget emot själva kostnaden som vi alltså betalde i mitt hushåll!) valde jag att driva med henne. Jag var vid tidpunkten ganska påläst om de senaste turerna kring Radiotjänst och politiska förslag om förändring, omförhandlingen av Public service avtalet med SVT etc. Det var inte hon. Min personliga uppfattning är att Radiotjänst är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och att avgiften borde administreras av Skatteverket, dock som en separat avgift och inte en skatt. Samtalet handlar om en hel del och innehåller bland annat godbitar som: "Om du bara kan säga första bokstaven i namnet på personen som betalar er licens, så är jag nöjd" - Det är 13 våningar med 3-4 lägenheter per våningsplan, vilket jag förklarade och sa att jag troligen kunde säga vilken bokstav som helst så skulle hon hitta någon som betalade. "-Jag kan inte lita på ditt ord att någon annan i hushållet betalar när du sagt att ni har en tv i hushållet" "-Men om jag inte sagt att vi hade en tv, hade det fortfarande varit ett förtroendeproblem" "-Nej, då hade jag litat på dig". Samtalet avslutas med att Elin vänligt berättar att hon kommer att anmäla TV-innehav varav jag tydligt svarar henne att jag inte uppfyller kriterierna för att betala, att jag inte beställt tjänsten, att jag kommer att polisanmäla och bestrida eventuella fakturor. Kontentan blev att det så småningom kom en faktura som jag bestred enligt konstens alla regler (kryssade, skrev EJ BESTÄLLT / POLISANMÄLD SOM BLUFFFAKTURA). Några veckor därefter fick jag mitt fribrev. I företaget betalar vi TV-licens för våra datorer, telefoner och tv-apparater. Det kan man också ha synpunkter på, men det är utan tvekan så lagen ser ut idag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag håller med dig om att pengarna som går till public-servicebolag ska dras in via skattsedeln och inte som en separat avgift, dels av rättviseskäl (de mindre bemedlade i samhället ska inte belastas med en separat avgift och jag anser att de har rätt att se på tv och lyssna på radio, just därför att det är frågan om public-service) och dels av rent praktiska kostnadsskäl. Jag ogillar Radiotjänsts metoder att spionera och skicka ut fakturor utan att de vet om personer över huvud taget har tv-apparater eller inte, de använder den i alla övriga sammanhang förbjudna metoden med negativ avtalsrätt och de använder även mycket aggressiv försäljningsteknik (oseriöst i sig), dvs att de "förutsätter" att alla vill ha deras tjänst och den om inte vill ha det måste själv ta initiativet och "bevisa" att de inte är skyldiga! (detta förfarande är kriminellt i alla andra kommersiella sammanhang). Jag tycker personligen att TV-avgiften är en styggelse som omedelbart måste avskaffas. (ta in pengarna över skattsedeln i stället). Jag kommer heller ALDRIG att ange någon annan (med undantag av de som förespråkar TV-avgiften givetvis) som bryter mot denna lag. Lägg ner Radiotjänst i Kiruna AB!!! Vidareutbilda och använd personalen till att bygga upp ett produktionsbolag för TV-program med lika mycket personal i stället, så får de göra någon som både är kreativt och produktivt. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-25 klockan 17:25 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|