FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är skillnad på "frivilligt" och "inget annat val". Det är inte samma sak, även om det är lätt att förväxla dem och dra gränsen.
Så soldatjämförelsen haltar, det andra funkar som argument och det är en bra poäng. När jag var i Tanzania pratade jag många driftiga Tanzaniter och de var sjukt driftiga och företagsamma. Jag fattade inte varför de kunde ha det så fattigt när de i Sverige hade varit mångmiljonärer. Men vad det handlar om är att möjligheterna i många av dessa länder att bygga företag eller skaffa jobb som i Sverige går inte. Det finns rasism, samhällsklyftor där rika har alla möjligheter (banklån, kontakter osv) och fattiga väldigt många färre, det finns inga sociala skyddsnät eller bidrag (du kan inte starta ditt företag när du lever på CSN för att minska din risk som jag gjorde), det finns diskriminering och tusen andra faktorer. Så när jag fick detta förklarat för mig insåg jag hur jävla enkelt vi har det i Sverige och jag insåg också att det är pga att vi har dessa samhällsstruktur som det går så lätt för dig och mig att starta företag exempelvis eller försörja oss själva. Men, med detta upplägg så får man bieffekter som bidragsfusk, lathet och annat. Men det finns inga perfekta system och man får acceptera visst "spill" helt enkelt tror jag. Jag är tacksam att jag föddes här, för hade jag fötts på andra ställen är det inte alls säkert att jag hade kunnat göra vad jag ville och starta olika företag. Kanske hade jag slavat på McDonalds nu istället för att betala min sjukförsäkring eller hyra. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så klart man tycker det är bra leva i ett land man inte behöver ta något ansvar. Det hela systemet i princip liten del av dom rikaste ska behöva betala för stor del av befolkningen kunna vara parasiter och kosta mer än dom ger tillbaka till statskassan.
Om det skulle vara rättvist och alla ska bidra med lika mycket så hade man inte behövt skatt alls i princip. Utan alla betalade för det dom faktiskt använde eller kostade. Vilket finns bra exempel att det funkar i andra länder som faktiskt är betydligt mer utvecklat än Sverige. Du glömmer en annan sak med, många länder äger folket sitt boende och har inte straffskatter på energi/bensin som vi har i Sverige. Dom länderna behöver man inte ha ett jobb i princip för överleva. I Sverige har folket bara massa skulder till banken o inte äger sitt boende. Övriga länder klarar man överleva inom familjen utan jobb nästan, äger sin bostad och har sin mark och kan antingen odla lite och kanske ha lite får, höns etc. Och kan överleva rätt okej ändå på sina ströjobb. Sedan att dom inte har råd med ha fetaste mobilerna och 100" tv är annan sak men. Sedan har du säkert en annan bild vad en fattig person har i Tanzania emot deras egna bild, och svårt jämföra korrekt rakt av. Sedan i dom länderna behöver man kanske inte företag i den form vi har i Sverige, dom ska nog vara glada kanske behöva slippa den jävla högen papper och byråkrati. Företag är bara ett begrepp, sanningen så handlar saker bara om tillgång och efterfrågan. Om du har ett jordbruk som är effektivare eller större kommer det gå bättre för dig, eller om du är duktigare än genomsnitt kommer du ändå ha större möjligheter. Och tror personligen inte dom skulle bli lyckligare av kunna få en fet TV. Och folk gör alltid felet när dom kallar folk fattiga när man räknar deras inkomst och inte tar hänsyn till vad det kostar leva i landet. Dom har ju självklart inte samma mat och boende kostnad som i Sverige. Jag är uppvuxen i väst och då blivit anpassad till den nivå, och för kunna leva i lyxliv från västländska mått så handlar det om behov i över 100 miljoner klassen. Medan en årsinkomst för vanlig arbetarklassen i Sverige hade motsvarat lyxliv för folk i Afrika. Men är fan jävla hyckleri från folk i väst och kalla dom fattiga sedan utnyttja dom länderna för typ slav arbete för billiga saker samtidigt förstöra deras länder helt i stor miljöförstöring. Folk i väst har inställningen att det är okej vara parasit och vara en belastning istället för skapa någon nytta. Och alltid någon annan som ska försörja en. Hårt arbete i verkligheten var nog väldigt många år sedan folk utförde i Sverige, idag kallas hårt arbete utbrändhet och ger massa bidrag resten av livet för det år så jävla synd att det var så hårt arbete lyfta lite papper. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
@patrikweb du är anledningen till att man besöker Wn.Jag älskar din ironiska humor och din motsägelsefulla inlägg.
Varför skulle inte folk i "övriga länder" bli glada av en stor tv? ps.du ska även ha kudos för att du även i den här tråden lyckades klämma in hur mycket pengar du har. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Antal hotellnätter eller länder beskriver inte alls någon insyn i ett annat samhälle. För mig låter det snarare som att du reser som 3/4 av alla charterturister och inte ens vet något om landet du är i, och än mindre människorna... med undantaget att du tydligen tar reda på skattetrycket ... och kanske till och med träffar en eller två ur överklassen som får berätta för dig hur landet ser ut. Kontentan blir att du kan lära dig mer om du först läser wikipedia i en kvart och sen funderar i en kvart till... ja, förutsatt att du inte är helt verklighetsfrånvarande då (vilket du anklagade helt fel person för precis nyss..).
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
Jag åker inte någon charter, men håller med dig om lyxhotell inte ger en sanningens bild av landet utan en fejkad fasad. Men betyder ju inte nödvändigtvis att man är på hotellet hela tiden utan man kan resa runt för se verkligheten med.
Men håller med dig att Dubai i sig är dåligt exempel för jämföra hela mellanöstern i snitt. Dock har med Oman 0% inkomstskatt vad jag vet men bolagskatt. Men jag föredrar slippa västerländska turister helt, finns inget värre än ha dom i närheten. Dålig acceptera lokal kultur, beter sig allmänt illa. Dålig klädstil. Ja listan kan göras lång. I Tunisien var rätt skönt faktiskt, var typ enda personen från väst nästan. På hotell var det bara rika personer från Libyen och deras familjer. Dubai var det en del personer ute från väst, dom ser man tydligt grov vårdlöshet i klädsel i short och thisrt. Men på Kempinski i Dubai tror jag dock inte jag såg någon turist från väst. Så om det är någon som är glad kunna slippa västerländska patrask till turister så är det jag. Men om du läste lyfte jag fram Dubai som ett bra exempel på där folk får ta sitt eget ansvar, där staten inte tar ut någon skatt och du får betala för det du behöver själv. Samtidigt staten använder sina pengar för bygga infrastruktur för landet ska utvecklas på den biten. Och genomsnitt var jag på väldigt lite på så kallade turist saker, dom fåtal ställen jag var på frågade dom mig om jag var resident. Inte ens personal klassa mig som turist där. Men håller inte med dig att Dubai i sig skulle vara ett slavland, att folk får jobba hårt visst men det har även gett många möjlighet till arbete med. När du säger förtryck hur menar du då? Den allmänna bilden att Islam är förtryck? Visst att dom kan ha rätt stränga lagar på vissa saker, och som folk i väst ser som helt galna. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Oman verkar vara ett riktigt trevligt ställe:
1. diktatur (som går i arv) 2. våldtäkt/misshandel inom äktenskapet är lagligt. 3. olagligt att vara homosexuell 4. hög ungdomsarbetslöshet 5.korruption 6. begränsad press och tryckfrihet 7. internet censureras. 8 dödsstraff 9, myndigheter avlyssnar telefon, mobil e-post osv 10 alla är vuxna är inte läskunniga 11 ej obligatorisk grundskola 12 man blir straffmyndig vid 9års ålder osv |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
|
Har aldrig sagt Oman är perfekt land, men flera av punkterna finns även i väst.
Diktatur behöver inte vara värre än demokrati. Skulle nog säga att jag kan ha bättre liv i sådana länder än vissa så kallade demokratiska länder. 2 händer i väst med även om det är olagligt, 4 Sverige med, 5 korruption finns i väst med, 8 finns i vissa delstater i USA med, 9 det gör lika mycket västländerna och USA på hög skala. 10 Sverige med med all stor flykting import. Stor del av punkterna finns även i väst, så dåligt exempel. "6. begränsad press och tryckfrihet" Om det hade inkluderat slippa skit nyheter o skvallernyheter som AB och Expressen hade jag röstat lätt för det med. Skämt åt sido... Finns självklart problem där, men min lista med problem bo i Sverige hade blivit mycket längre. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |