![]() |
Radiotjänst har skickat en "blufffaktura" till mig
För ungefär två veckor sedan mötte jag en kontrollant från radiotjänst i mitt trapphus. Jag bor själv i studentkorridor och kom från vårt delade kök utan att passera min lägenhet för att lämna trapphuset (vilket är viktigt för historien) På väg ut fick jag frågan om jag hade TV. Tyckte lite synd om 18-åringen så jag förklarade snällt att jag inte hade TV (vilket jag inte har) vad vid jag fortsatte med att förklara att min mobil ägs av mitt företag. Där efter gick jag vidare ut på gatan.
Nu 2 veckor senare har jag fått en faktura från radiotjänst som påstår att jag, till en kontrollant, medgivit att jag ägt en dator och mobil. Detta trots att kontrollanten aldrig såg vart jag bodde eller vetat mitt namn. Damen jag pratade med sa att jag inte kunde annullera fakturan över telefon och att man (hon förstod inte alls vad jag pratade om) visst skulle betala om man hade en telefon (att man inte ägde den spelade ingen roll). Hon var även noga med att påpeka att dom aldrig haft problem med att kontrollanter ljugit ihop historier som i mitt fall. Väl inne på hemsidan fanns inget sätt att avbryta en licens, instället kallar radiotjänst det för "omprövning", vilket i princip betyder att jag måste motivera varför just jag inte ska betala. Min fråga är nu; - Hur kan ett företag skicka ut fakturor grundat på vad en person tros ha sätt/hört/trott och sedan låta mottagen motbevisa sin oskuld? Vad hindrar mig, och alla andra för den delen att bestrida fakturan hos kronofogden med motiveringen att inga bevis (i brist på bättre ord) finns? - Visst stämmer det att om mitt bolag äger min telefon och dator så behöver jag som privatperson inte betala någon licens? Om "ja" (vilket verkar vara svaret), stämmer detta även om min arbetsplats är min lägenhet? (tänkte främst på den här artikeln: http://techworld.idg.se/2.2524/1.513...tagets-datorer). Förstår varför Radiotjänst gör på de här sättet, men blir lite irriterad över att oskyldiga som mig själv som inte nyttjar deras tjänst åker dit. Pengarna är inte så noga, men de hela tar ju tid. Har redan spenderat 1h i telefonkö och halva eftermiddagen irriterad. |
Du ska inte spendera en minut i telefonkö, skriv en skrivelse där du bestrider deras påstående (utan att göra några som helst medgivanden).
Medger du att du har tillgång till smartphone så är du fast i deras nät. Så förneka allt! |
Hur kunde han ens veta vem du var?
|
Citat:
|
Obligatorisk moralisk aspekt:
Antingen följer man lagen eller så gör man det inte, det är var och ens beslut och man får själv ställa sig frågan om man är redo att ta risk och eventuell konsekvenserna för det man inte anser behöva följa. T.ex. så vill Conny Westh här inte betala fortkörningsböter heller, alltså att inte ens ta konsekvensen av sitt agerande med hjälp av paragrafrytande och lögner. On-topic: Om du vill bestrida och anser att du har rätt i ärendet att du saknar TV, Dator och Telefon ska du först veta att företag också är skyldiga att betala TV-licens. Dina val är blir då: 1. Du kan bestrida som vilken faktura/räkning som helst, går att göra men blir onödigt tvistigt. 2. Då det är en statlig avgift så bör du betala vad Radiotjänst anser du ska och sedan överklaga enligt deras process. Var tydlig och förklara hur kontrollanten gjort ett misstag och angett fel uppgifter. Lycka till |
"jag fortsatte med att förklara att min mobil ägs av mitt företag."
Betalar företag tv-avgift?=) |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
- Jag kommer aldrig att ange en granne som har TV men som inte betalar TV-licens, inte ens min värsta fiende kommer jag ange om de har tv och inte betalar licens, för jag tycker det är en förfelad avgift. - Jag kommer aldrig att skvallra på att en granne spelar musik eller "stör" enstaka tillfällen, Jag anser att de som är "lättstörda" och bor i lägenhet bör flytta till villa med långt avstånd till grannar. Jag hör faktiskt mina grannar, men har aldrig i hela mitt liv klagat på att de stör när debefinner sig i sina lägenhet. Om de däremot börjar springa runt och knacka på dörrar till andra lägenheter och banka i min vägg så kanske jag kommer klaga (har inte hänt hittils). - Jag skulle knappast ange en personlig kompis till polisen om denne jagades av polis eller var på rymmen. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson