Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Radiotjänst har skickat en "blufffaktura" till mig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-25, 16:40 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Vissa urspårningar går fort. Trafikverket nästa, ConnyWesth?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-25, 17:01 #12
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

För att återgå till frågeställningen.

För ett antal år sedan var jag i en liknande situation. Detta var innan telefoner och datorer ansågs licenspliktiga, vilket självklart spelar en stor roll.

Jag blev uppringd av en kontrollant som frågade om det fanns TV i mitt hushåll. På den frågan svarade jag "ja". Elin som kontrollanten hette frågade då om jag anmält innehavet och jag svarade sanningsenligt "Nej, någon annan i mitt hushåll betalar".

Eftersom jag av princip, precis som Conny, starkt ogillar Radiotjänst (däremot gillar jag Public service och SVT/SR och har inget emot själva kostnaden som vi alltså betalde i mitt hushåll!) valde jag att driva med henne. Jag var vid tidpunkten ganska påläst om de senaste turerna kring Radiotjänst och politiska förslag om förändring, omförhandlingen av Public service avtalet med SVT etc. Det var inte hon. Min personliga uppfattning är att Radiotjänst är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och att avgiften borde administreras av Skatteverket, dock som en separat avgift och inte en skatt.

Samtalet handlar om en hel del och innehåller bland annat godbitar som:

"Om du bara kan säga första bokstaven i namnet på personen som betalar er licens, så är jag nöjd" - Det är 13 våningar med 3-4 lägenheter per våningsplan, vilket jag förklarade och sa att jag troligen kunde säga vilken bokstav som helst så skulle hon hitta någon som betalade.

"-Jag kan inte lita på ditt ord att någon annan i hushållet betalar när du sagt att ni har en tv i hushållet"
"-Men om jag inte sagt att vi hade en tv, hade det fortfarande varit ett förtroendeproblem"
"-Nej, då hade jag litat på dig".

Samtalet avslutas med att Elin vänligt berättar att hon kommer att anmäla TV-innehav varav jag tydligt svarar henne att jag inte uppfyller kriterierna för att betala, att jag inte beställt tjänsten, att jag kommer att polisanmäla och bestrida eventuella fakturor.

Kontentan blev att det så småningom kom en faktura som jag bestred enligt konstens alla regler (kryssade, skrev EJ BESTÄLLT / POLISANMÄLD SOM BLUFFFAKTURA). Några veckor därefter fick jag mitt fribrev.

I företaget betalar vi TV-licens för våra datorer, telefoner och tv-apparater. Det kan man också ha synpunkter på, men det är utan tvekan så lagen ser ut idag.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-25, 17:02 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
En liten förbättring som jag inte kände till, trevligt!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-25, 17:07 #14

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Är det lag på att ange folk i Sverige? Det låter skrämmande...
Det finns en lag mot "skyddande av brottsling" så om en av dina bästa vänner är på rymmen och knackar på din dörr och vill sova ut och få ett mål mat samt ett glas vatten, om du då hjälper din vän så begår du ett brott som kallas "skyddande av brottsling".

Jag skulle med gott samvete bryta den lagen.

Aldrig i livet jag anger en av mina bästa vänner om de ber om min hjälp för mat och husrum. Det är ju inte ens säkert att jag vet att denne är på rymmen, men även om jag vet det så skulle jag hjälpa, utan att ringa polisen.
Oläst 2014-02-25, 17:13 #15
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det finns en lag mot "skyddande av brottsling" så om en av dina bästa vänner är på rymmen och knackar på din dörr och vill sova ut och få ett mål mat samt ett glas vatten, om du då hjälper din vän så begår du ett brott som kallas "skyddande av brottsling".
.
Jo jag vet det, men så skrev du ju inte. Att inte ange nån, som inte betalar tvlicens eller spelar hög musik kan väl inte räknas som skyddande av brottsling
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-25, 17:21 #16

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Eftersom jag av princip, precis som Conny, starkt ogillar Radiotjänst (däremot gillar jag Public service och SVT/SR och har inget emot själva kostnaden som vi alltså betalde i mitt hushåll!) valde jag att driva med henne. Jag var vid tidpunkten ganska påläst om de senaste turerna kring Radiotjänst och politiska förslag om förändring, omförhandlingen av Public service avtalet med SVT etc. Det var inte hon. Min personliga uppfattning är att Radiotjänst är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och att avgiften borde administreras av Skatteverket, dock som en separat avgift och inte en skatt.

Jag håller med dig om att pengarna som går till public-servicebolag ska dras in via skattsedeln och inte som en separat avgift, dels av rättviseskäl (de mindre bemedlade i samhället ska inte belastas med en separat avgift och jag anser att de har rätt att se på tv och lyssna på radio, just därför att det är frågan om public-service) och dels av rent praktiska kostnadsskäl.

Jag ogillar Radiotjänsts metoder att spionera och skicka ut fakturor utan att de vet om personer över huvud taget har tv-apparater eller inte, de använder den i alla övriga sammanhang förbjudna metoden med negativ avtalsrätt och de använder även mycket aggressiv försäljningsteknik (oseriöst i sig), dvs att de "förutsätter" att alla vill ha deras tjänst och den om inte vill ha det måste själv ta initiativet och "bevisa" att de inte är skyldiga! (detta förfarande är kriminellt i alla andra kommersiella sammanhang).

Jag tycker personligen att TV-avgiften är en styggelse som omedelbart måste avskaffas. (ta in pengarna över skattsedeln i stället).

Jag kommer heller ALDRIG att ange någon annan (med undantag av de som förespråkar TV-avgiften givetvis) som bryter mot denna lag.

Lägg ner Radiotjänst i Kiruna AB!!!

Vidareutbilda och använd personalen till att bygga upp ett produktionsbolag för TV-program med lika mycket personal i stället, så får de göra någon som både är kreativt och produktivt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-25 klockan 17:25
Oläst 2014-02-25, 17:22 #17

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Jo jag vet det, men så skrev du ju inte. Att inte ange nån, som inte betalar tvlicens eller spelar hög musik kan väl inte räknas som skyddande av brottsling
Det var flera meningar i texten så det blev syftningsfel.... Sorry....
Oläst 2014-02-26, 08:51 #18
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Det är skrämmande hur Radiotjänst mer och mer liknar någon form av maffia där man som privatperson blir uppringd och näst intill hotad i samtalet. Lite samma sak är ju också när man säger en sak och kontrollanten antecknar en annan sak.

Hör allt fler historier, både online och bland släkt o vänner där Radiotjänst agerat argsint och även lite hotfullt redan när man svarar. Själv har jag inte haft o göra med dem på det sättet ännu, men antar att det kommer inom kort.

Tycker det borde ha upplyst någon idiot i riksdagen som kan se att public service inte existerar idag inom RT och att de beter sig som riktiga jävla svin. Men samtidigt har de väl ingen vinning på att lyssna till folket, de har ju redan sin lön säkrad...

Senast redigerad av Vebut den 2014-02-26 klockan 08:56
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-26, 10:16 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Public service != Radiotjänst

Det bästa vore att man införde en helt obligatorisk avgift oavsett om man har tv eller inte. På det viset blir det i praktiken "skattefinansierat" samtidigt som man slipper ta det på skatten. Sedan kan exempelvis studenter och andra ekonomiskt utsatta grupper slippa undan denna avgift. Radiotjänst vet naturligtvis om att de flesta studenter har en tv trots att relativt få betalar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-02-26 klockan 10:19
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-26, 10:37 #20
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2005
"Jag tycker personligen att TV-avgiften är en styggelse som omedelbart måste avskaffas. (ta in pengarna över skattsedeln i stället)."

Det är väl för att det ska vara skilt från staten man har det som det är nu. Skatt måste man ju betala men tv-avgiften är ju frivillig. (inte tvingar dig att äga en tv)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017