FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen kan man ju fråga sig om "papperslösa", dvs. personer som uppehåller sig illegalt i landet överhuvudtaget ska ha rätt att "delta" i samhället. Det är väl odemokratiskt i sig? Eller gäller lagar och regler bara vissa?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läs det jag skrev ovan om hur ett demokratiskt samhälle fungerar så förstår du förhoppningsvis lite bättre vad han talar om. I teorin anser jag personligen inte att man kan uppehålla sig illegalt i ett land eftersom inga människor i grunden kan sägas ha mer rätt till svensk, algerisk eller indonesisk mark än någon annan. Så länge vi har nationsgränser och självständiga stater så fungerar dock helt fri rörlighet tyvärr inte i praktiken. Det är inte tillåtet att vistas illegalt i Sverige eller något annat land men så länge personerna finns i landet så måste de kunna leva ett drägligt liv och därmed ha tillgång till exempelvis sjukvård. Det är dock ett extremt begränsat problem och jag förstår inte alls varför du ens drar upp det i demokratidiskussionen då det är tämligen irrelevant.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
utnyttja vår gemensamt betalda välfärd. De får ansöka om asyl/PUT precis som sina landsmän som tagit sig hit på laglig väg. Annars kan de bara ta första bästa båt tillbaka dit de kom ifrån. Så enkelt är det faktiskt. Regler ska gälla alla och man ska inte göra undantag bara för att någon haft råd att betala människosmugglare att ta sig hit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
https://www.vardforbundet.se/Min-pro...O/Papperslosa/ Det här är ett av de få områden där Sverige tidigare fått skarp kritik från FN.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
vistas illegalt på en plats ska avhysas. Spelar ingen som helst roll om det är en försvarsanläggning, vattenverket eller ett land. Har man inte rätt att vara på en plats så ska man bort därifrån. Eller så ordnar man tillstånd att vara där. Citat:
Ärligt talat. FN är på många sätt bara ett enda stort politiskt misslyckande. Kolla på Syrien. De har haft inbördeskrig i snart 3 år och fortfarande har de inte kunnat enas om att få dit fredsframtvingande trupp. Så att vi fått någon kritik från FN kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre om. Vi är ju ändå hela världens samvete. Att man inte ger personer som vistas illegalt i ett land gratis vård kan knappast varit något unikt för Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Att vifta bort FN med ett skratt är extremt respektlöst mot alla världens människor som är i behov av hjälp. Visst har FN misslyckats ibland men vad är ditt alternativ? Att hånfullt skratta åt alla de människor som arbetar hårt för fred, hälsa och välstånd och i många fall riskerar sina liv för en bättre värld? Nej, en sådan inställning hoppas jag verkligen aldrig får något större inflytande än idag.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Floskler som att alla gränser borde öppnas och att vi skall kunna flytta runt HELT FRITT i världen, är fullkomligt naiva I-lands-floskler i en värld med 7,1 miljarder människor, varav en stor del lever i fattigdom. Personligen är jag "glad" över att jag måste ha arbetstillstånd och arbetsvisum för att överhuvudtaget kunna bo i Thailand. Om detta skulle släppas helt fritt skulle det förmodligen leda till en hel del trubbel i form av ökad kriminalitet och än mer överbefolkade "turistorter" och ännu större påfrestningar på den redan utsatta marina miljön.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
denna information är tydlig och i samband med detta ansöka om PUT med ny identitet. Vi ger ju ut nya personnummer varje dag så varför skulle detta vara ett problem? Citat:
på att attackera folks konstiga jämförelser... Citat:
De misslyckas i konflikt efter konflikt. Riskerar livet? Japp, jag tycker nog frivilligorganisationerna är bättre än FN på detta. FN sitter i en hög skrapa (som håller på att renoveras ordentligt för våra medlemspengar just nu) på Manhattan och diskuterar medans frivilligorganisationer som Röda Korset, Läkare Utan Gränser, etc, faktiskt åker till krigshärdar för att hjälpa till. FN på sin höjd levererar lite matsäckar till krigshärdarna med några WFP-anställda på plats. Resten får frivilligorganisationerna (eller för Afrika, AU) sköta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Har man råd kan man bo i ett slott, annars får man acceptera barack, skjul. Vill man ha bättre liv får man arbeta upp sig. Eller är det upp till familj/släkt välja själva om dom vill hjälpa personen extra. Sedan drägligt liv ned ett fult ord, i Afrika skulle drägligt liv vara rent vatten endast medans i EU så ska man ha rätt till fan allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sådant resonemang är i min mening naivt, och något man oftast hör från stjärnögda unga kommunister som ännu inte vaknat upp till verkligheten. Men visst, vi som nation borde vara generösa - vi kan upplåta någa hundra kvadratkilometer av norrlands inland dit vi har helt fri invandring. Det är högst relevant för demokratin att förändringar av samhällskontraktet förankras i demokratiska val, det tror jag nog att de flesta skulle hålla med om. Grundläggande för att legitimiteten i en grupp eller i ett samhälle (vilket som helst) skall upprätthållas är att överenskomna kontrakt efterlevs. Min vilja att bidra till samhällets gemensamma kassa minskar avservärt om man helt plötsligt säger att alla och vem som helst är välkommen att ta del av den gemensamma kakan, oavsett dennes förmåga och vilja att bidra. Om vi får en regering som gått till val på fri invandring, och fått en majoritet av rösterna, så ska jag givetvis foga mig i detta, eller söka lyckan i något annat land (som ev. vill ta emot mig). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|