| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Att Sverigedemokraterna gör skillnad mellan människor utifrån framför allt religion och etnisk tillhörighet gör dem till ett odemokratiskt parti. Även om de i likhet med många andra högerextrema i Europa har städat upp så är det fortfarande tydligt, inte minst genom Avpixlat och flera partimedlemmars bloggar. På Sverigedemokraternas egen hemsida hittar man vidare följande citat:
Citat:
En grundläggande demokratisk rättighet är att man ska ha samma rättigheter oavsett religion, kön, sexuell läggning osv. Inte heller detta anser Sverigedemokraterna utan skriver: Citat:
Diverse uttalanden från sverigedemokrater över hela landet talar också de sitt tydliga språk. Medan rasistiska uttalanden naturligtvis även förekommit i andra politiska partier så är det hos SD snarare regel än undantag - det är ingenting man kan bortse från. Partier som SD har över hela Europa arbetat hårt för att visa upp ett anständigt yttre som man mer eller mindre desperat försöker upprätthålla till varje pris. Man ska inte låta sig luras av detta, det är endast en väg in i maktens korridorer. Bakom detta skyltfönster så hyser de precis samma åsikter som tidigare. Det är återigen en mycket farlig utveckling vi ser i Europa just nu och jag hoppas verkligen att det inte går längre än så här den här gången.
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Bara ett inlägg till!
|
Tycker du det är demokratiskt av de andra partierna när papperslösa ska få billigare vård än en person som jobbat i Sverige och betalat skatt hela sitt liv ska betala mer. Det tycker inte jag är speciellt demokratiskt.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Då har du återigen en väldigt primitiv syn på demokrati. En av flera förutsättningar för att en demokrati och ett modernt samhälle ska fungera är att man tar hänsyn till minoriteter och grupper i samhället som behöver särskilt stöd på olika vis. Du ser dessutom helt fel på hur skatten och vården fungerar i Sverige (och de flesta andra av världens mest välmående länder). Ytterst få av oss betalar det som vården kostar - en del betalar mer, andra betalar mindre. Det är i praktiken snarare att betrakta som en solidarisk och kollektiv försäkring som vi alla hoppas betala mer för än vad vi i slutändan tvingas nyttja.
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Administratör
|
Citat:
Jämför du sedan papperlösas möjlighet att delta i samhället på övriga sätt och därmed få tillgång till uppehälle och mat inser du snart att papperslösas vardag i allmänhet är ett rent helvete jämfört med en fattig herr Svensson.
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Sen kan man ju fråga sig om "papperslösa", dvs. personer som uppehåller sig illegalt i landet överhuvudtaget ska ha rätt att "delta" i samhället. Det är väl odemokratiskt i sig? Eller gäller lagar och regler bara vissa?
|
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#6 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Läs det jag skrev ovan om hur ett demokratiskt samhälle fungerar så förstår du förhoppningsvis lite bättre vad han talar om. I teorin anser jag personligen inte att man kan uppehålla sig illegalt i ett land eftersom inga människor i grunden kan sägas ha mer rätt till svensk, algerisk eller indonesisk mark än någon annan. Så länge vi har nationsgränser och självständiga stater så fungerar dock helt fri rörlighet tyvärr inte i praktiken. Det är inte tillåtet att vistas illegalt i Sverige eller något annat land men så länge personerna finns i landet så måste de kunna leva ett drägligt liv och därmed ha tillgång till exempelvis sjukvård. Det är dock ett extremt begränsat problem och jag förstår inte alls varför du ens drar upp det i demokratidiskussionen då det är tämligen irrelevant.
|
Svara med citat
|
|
|
#7 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
utnyttja vår gemensamt betalda välfärd. De får ansöka om asyl/PUT precis som sina landsmän som tagit sig hit på laglig väg. Annars kan de bara ta första bästa båt tillbaka dit de kom ifrån. Så enkelt är det faktiskt. Regler ska gälla alla och man ska inte göra undantag bara för att någon haft råd att betala människosmugglare att ta sig hit. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#8 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
https://www.vardforbundet.se/Min-pro...O/Papperslosa/ Det här är ett av de få områden där Sverige tidigare fått skarp kritik från FN.
|
Svara med citat
|
|
|
#9 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sådant resonemang är i min mening naivt, och något man oftast hör från stjärnögda unga kommunister som ännu inte vaknat upp till verkligheten. Men visst, vi som nation borde vara generösa - vi kan upplåta någa hundra kvadratkilometer av norrlands inland dit vi har helt fri invandring. Det är högst relevant för demokratin att förändringar av samhällskontraktet förankras i demokratiska val, det tror jag nog att de flesta skulle hålla med om. Grundläggande för att legitimiteten i en grupp eller i ett samhälle (vilket som helst) skall upprätthållas är att överenskomna kontrakt efterlevs. Min vilja att bidra till samhällets gemensamma kassa minskar avservärt om man helt plötsligt säger att alla och vem som helst är välkommen att ta del av den gemensamma kakan, oavsett dennes förmåga och vilja att bidra. Om vi får en regering som gått till val på fri invandring, och fått en majoritet av rösterna, så ska jag givetvis foga mig i detta, eller söka lyckan i något annat land (som ev. vill ta emot mig). |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#10 | |||
|
||||
|
Supermoderator