FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Några reflektioner, som absolut inte är ett förvarstal för SD utan mina tolkningar av deras politiska agenda och program: Jimmie Åkesson mfl har varit noga med att uppge att de kritiserar islam och inte dess anhängare. Grunden för detta är att de anser att denna religion i sig är uppvisar odemokratiska inslag (sharialagar, kvinnoförtryck, halalslakt osv). Det är paradoxalt att just det som SD beskriver som odemokratiskt uppfattas som odemokratiskt av deras meningsmotståndare. I övrigt håller jag med om en del. Jag är själv invandrare i Thailand och även om jag i flera avseenden försöker anpassa mig kulturellt är jag fortfarande svensk och mån om min bakgrund. Att alla som bor i Sverige skall älska Kalles kaviar, ägna sig åt stavgång och tycka att "lagom är bäst" blir mest tramsigt. Jag tycker tvärtom det är helgalet att förneka sitt ursprung och dess kultur.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Kvinnoförtryck förekommer ju dessutom i alla länder, inom alla kulturer och alla religioner. För inte ens 100 år sedan så var exempelvis möjligheterna för kvinnor att skilja sig i Sverige mycket små eftersom man ofta stod i ett beroendeförhållande till mannen. Kvinnor förtrycks fortfarande i Sverige, såväl utav svenska som utländska män. Det har dock ingenting med religion att göra utan enskilda individer. Sverigedemokraterna har en tendens att måla upp bilden av en strid mellan kristendomen och islam. Är det några som står för att öka segregationen och motsättningarna i samhället så är det just de (och vissa andra extrema rörelser men de är lyckligtvis betydligt färre i antal). Nu är jag personligen väldigt mycket emot all form av religion men om folk vill tro på älvor, tomtar, spöken, troll eller gubbar på moln så får de väl göra det ![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
Svara |
|