Kom ihåg mig?

Radiotjänst har skickat en "blufffaktura" till mig

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-28, 12:38 #32
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är skillnad på "frivilligt" och "inget annat val". Det är inte samma sak, även om det är lätt att förväxla dem och dra gränsen.

Så soldatjämförelsen haltar, det andra funkar som argument och det är en bra poäng.

När jag var i Tanzania pratade jag många driftiga Tanzaniter och de var sjukt driftiga och företagsamma. Jag fattade inte varför de kunde ha det så fattigt när de i Sverige hade varit mångmiljonärer. Men vad det handlar om är att möjligheterna i många av dessa länder att bygga företag eller skaffa jobb som i Sverige går inte.

Det finns rasism, samhällsklyftor där rika har alla möjligheter (banklån, kontakter osv) och fattiga väldigt många färre, det finns inga sociala skyddsnät eller bidrag (du kan inte starta ditt företag när du lever på CSN för att minska din risk som jag gjorde), det finns diskriminering och tusen andra faktorer.

Så när jag fick detta förklarat för mig insåg jag hur jävla enkelt vi har det i Sverige och jag insåg också att det är pga att vi har dessa samhällsstruktur som det går så lätt för dig och mig att starta företag exempelvis eller försörja oss själva.

Men, med detta upplägg så får man bieffekter som bidragsfusk, lathet och annat. Men det finns inga perfekta system och man får acceptera visst "spill" helt enkelt tror jag.

Jag är tacksam att jag föddes här, för hade jag fötts på andra ställen är det inte alls säkert att jag hade kunnat göra vad jag ville och starta olika företag. Kanske hade jag slavat på McDonalds nu istället för att betala min sjukförsäkring eller hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Nu drar du alla från Indien och Pakistan över en kant, i köpcenter är det mer folk från Asien som jobbar faktiskt. Även om hårdare jobb bygg o vägar och runt där använder den typ av arbetskraft.

Men visst köp du dina billiga kläder i Sverige och blunda för hur många som dör som slavar i klädindustrin och vilka ofantliga miljöproblem du skapar. Just för du ska kunna köpa billiga kläder.

Så lägg av med ditt jävla skitsnack, folket i Sverige dödar väldigt mycket folk och skapar extrema miljö problem för kunna köpa billiga skitprodukter.

Men ja, folket åker till Dubai frivilligt för jobba. Och efter det som gäller där, och hade garanterad varit lika hårt jobb i deras hemland.

Så klart folk dör på sitt jobb, även i Sverige. Även om betydligt mer dör i andra länder med lägre krav. Men delvis frivilligt vad dom utsätter sig för, dom vet om riskerna och att det är väldigt hårt.

Man kan jämföra det som att länder i väst skickar ut soldater i krig eller områden med hög risk. Och dom vet om att risk är stor att man blor dödad eller att folk kommer dö hela tiden i viss skala.

Så lite samma sak där, är det med hedervärt att gå döda folk eller dö i krig än jobba hårt och dö?

Sedan finns det många från Pakistan som trivs i Dubai med, många kör exempel taxi och tyckte dom var rätt nöjda med det när man prata med dom.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017