Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-29, 16:26 #41
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -gummianka@Apr 29 2009, 13:42
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar.
Absolut, riktiga brottslingar ÄR svårare att jaga, det är det som gör dom till "riktiga" brottslingar, detta har ingenting specifikt med IPRED att göra...

Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.

Hur många cardar från sitt egna IP? Visst finns säkerligen enstaka idioter och så. Sedan dom som vet att polisen ändå skiter fullständigt i det pga dom inte har tid med sådana brott.

Jag tror fortarande inte andra brott ökar pga dom inte loggar.

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.
Nej, det är INTE konsekvensen av IPRED lagen, det är konsekvensen av Tele2´s ovilja att lagra och/eller lämna ut dessa uppgifter...
Så klart det är IPRED fel, skulle inte lagen funnits så skulle dom inte gjort så.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 22:38 #42
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 29 2009, 12:42
Men det är självklart att det kommer en lag som tvingar bredbandsleverantörerna att lagra dessa uppgifter, igen, varför är det så självklart att man ska kunna vara anonym på internet ? gäller detta även mobiltelefoner, ska mobiloperatörerna också radera alla loggar om alla samtal, och om ni inte tycker det, varför inte, vad är skillnaderna ?
En viktig fråga som är betydligt djupare än att bekämpa brott.

Självklart är det extremt viktigt för ett samhälle att man har rätt att vara anonym! Är inte det helt självklart? Sedan ska polisen kunna utreda brott i efterhand vid misstanke om brott, också självklart.

Om du vänder på det. varför ska man få vara anonym överhuvudtaget? Eller vad är skillnaden mot Internet? Du ser inget problem med att man alltid måste bära ID kort när man är på stan (som det är, eller ska bli(?) i UK), att man alltid måste identifiera sig när man ska vara på nätet etc etc. Om du inte ser någon fara med detta för samhället tycker jag du är otroligt naiv. Samhället är inte bara att bekämpa brott till varje pris.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 00:08 #43
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 29 2009, 16:22

Nej, det är INTE konsekvensen av IPRED lagen, det är konsekvensen av Tele2´s ovilja att lagra och/eller lämna ut dessa uppgifter...
Nej det är konsekvensen av en lag som tvingat fram detta beteende av operatörerna.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 05:46 #44
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Tele2s beslut att förstöra uppgifter är en konsekvens av IPRED för utan IPRED hade de inte tagit beslutet. Det är obestridliga fakta.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 09:03 #45
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Fast Tele2 säger ju att de ska lagra tillräckligt länge för att kunna utreda abuse- och spam-ärenden.

Ipred-ärenden verkar inte direkt prioriteras av tingsrätten så om operatörerna sparar uppgifterna mindre än 3-4 veckor så kommer identiteter aldrig kunna lämnas ut i dylika ärenden, inte som det verkar i nuläget i alla fall.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 10:03 #46
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Apr 30 2009, 09:03
Fast Tele2 säger ju att de ska lagra tillräckligt länge för att kunna utreda abuse- och spam-ärenden.

Ipred-ärenden verkar inte direkt prioriteras av tingsrätten så om operatörerna sparar uppgifterna mindre än 3-4 veckor så kommer identiteter aldrig kunna lämnas ut i dylika ärenden, inte som det verkar i nuläget i alla fall.
Jo abuse och spam ja men det är inte något som hanteras av brottsutredande myndigheter. Hur snabbt kommer ärenden gällande t.ex. kontokortbedrägerier via polis till ISP? Jo i lejonparten av ärendena minst en månad efter användningstillfället. Samma sak med många andra brott, särskilt om de kommer från utländsk polis. Inte bra alls.
Oläst 2009-04-30, 10:05 #47
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Vi har väl helt enkelt olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar. Ta bort frågor som fel, rätt, lagligt, olagligt...om jag har ett val så är jag självklart också ansvarig för det valet, Tele2 väljer att inte lagra dessa uppgifter för att inte kunna lämna ut dom,
Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll
Nej det är konsekvensen av en lag som tvingat fram detta beteende av operatörerna.
det är följaktligen ingen som tvingat dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Conth
En viktig fråga som är betydligt djupare än att bekämpa brott
Självklart är det extremt viktigt för ett samhälle att man har rätt att vara anonym Är inte det helt självklart? Sedan ska polisen kunna utreda brott i efterhand vid misstanke om brott, också självklart.
Om du vänder på det. varför ska man få vara anonym överhuvudtaget? Eller vad är skillnaden mot Internet? Du ser inget problem med att man alltid måste bära ID kort när man är på stan (som det är, eller ska bli(?) i UK), att man alltid måste identifiera sig när man ska vara på nätet etc etc. Om du inte ser någon fara med detta för samhället tycker jag du är otroligt naiv.
Det är nog ingen som kallat mig naiv tidigare, möjligtvis överdrivet pragmatisk.Jag vet helt ärligt inte om jag tycker att det är en självklarhet att kunna vara anonym, eftersom ordets ursprungliga betydelse handlar just om att inte ta "ansvar" för sina handlingar, att inte omfattas av lagen. Vidare, vi pratar om dom senaste 10 åren, innan det levde i princip alla helt anonymt, om det nu är anonym man vill vara, varför inte bara stanna där? varför ska alla dessa nya tekniska landvinningar som görs inte åtföljas av motsvarande förändringar/utveckling av lagstiftningen? Det gäller ju också på alla andra områden i samhället...ni vill ha kvar lagstiftningen på 1900-talet medans den tekniska utvecklingen tagit oss till 2000-talet...

Men jag tycker vi diskuterar ett "icke-problem"...du behöver väl inte visa ID ? Du har väl alla möjligheter att vara anonym, du kan ringa såväl som skicka mail eller brev anonymt, om det är en möjlighet som missbrukas kommer detta missbruk självklart att beivras. Varför är inte utgångspunkten, som med all annan brottslighet, att det är dom som missbrukar dom möjligheter/friheter som ges, och som överträder dom lagar och förordningar som finns, att det är dessa som ska angripas eftersom det är dom som (självklart) förstör för dom som vill använda dessa möjligheter/friheter som det är avsett...

Citat:
Originally posted by Conth@Apr 29 2009, 22:38
Samhället är inte bara att bekämpa brott till varje pris.
Precis, samhället är du och jag och resultatet av våra sammanlagda handlingar...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 10:28 #48
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

men...är det en självklarhet att kunna vara anonym ? absolut....men är det en självklarhet ätt kunna vara anonym OCH att kunna nå ut till xx miljoner människor, eller ens 1 människa ? jag tycker inte att det självklara svaret på den frågan är ja...är det inte bättre att kunna stå för sina handlingar än att i efterhand försöka rättfärdiga dom...

Att vara anonym är ju inte samma sak som att gömma sig, jag har sagt det förut, om "ni" nu ville/vill att Internet ska vara allt detta, ett sätt att uttrycka sig, att engagera andra människor,kunna ta kontakt med andra människor...hur kommer det sig då att fildelning står för 50% av trafiken...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 11:25 #49
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 30 2009, 09:05
Det är nog ingen som kallat mig naiv tidigare, möjligtvis överdrivet pragmatisk.Jag vet helt ärligt inte om jag tycker att det är en självklarhet att kunna vara anonym
Hehe, jag menar naiv i den bemärkelsen att du verkar tro enbart gott om staten/makten.

Om allt lagras kommer det att klia i fingrarna på alla med makt att utnyttja detta i alla möjliga sammanhang som det inte var tänkt från början. Oftast inte av elakhet/ondska utan för att det är "praktiskt".

Ta t.ex. datalagringsdirektivet som togs i EU med det uttalade syftet att det skulle användas för att bekämpa "grov organiserad brottslighet och terrorism". Redan innan det blivit verklighet i Sverige talas det oblygt om att direktivet kommer kunna användas för att få ut uppgifter om en fildelare. Ändamålsglidning kallas det visst... <_<, nu när vi har sparat all data är det klart vi ska använda den...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 13:32 #50
Westmans avatar

Westmans avatar

Gummianka, vad har "olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar" med konsekvensen av IPRED att göra? En konsekvens är en konsekvens oavsett ansvar.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017