FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||||
|
||||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag tror fortarande inte andra brott ökar pga dom inte loggar. Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Självklart är det extremt viktigt för ett samhälle att man har rätt att vara anonym! Är inte det helt självklart? Sedan ska polisen kunna utreda brott i efterhand vid misstanke om brott, också självklart. Om du vänder på det. varför ska man få vara anonym överhuvudtaget? Eller vad är skillnaden mot Internet? Du ser inget problem med att man alltid måste bära ID kort när man är på stan (som det är, eller ska bli(?) i UK), att man alltid måste identifiera sig när man ska vara på nätet etc etc. Om du inte ser någon fara med detta för samhället tycker jag du är otroligt naiv. Samhället är inte bara att bekämpa brott till varje pris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast Tele2 säger ju att de ska lagra tillräckligt länge för att kunna utreda abuse- och spam-ärenden.
Ipred-ärenden verkar inte direkt prioriteras av tingsrätten så om operatörerna sparar uppgifterna mindre än 3-4 veckor så kommer identiteter aldrig kunna lämnas ut i dylika ärenden, inte som det verkar i nuläget i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi har väl helt enkelt olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar. Ta bort frågor som fel, rätt, lagligt, olagligt...om jag har ett val så är jag självklart också ansvarig för det valet, Tele2 väljer att inte lagra dessa uppgifter för att inte kunna lämna ut dom,
Citat:
Citat:
Men jag tycker vi diskuterar ett "icke-problem"...du behöver väl inte visa ID ? Du har väl alla möjligheter att vara anonym, du kan ringa såväl som skicka mail eller brev anonymt, om det är en möjlighet som missbrukas kommer detta missbruk självklart att beivras. Varför är inte utgångspunkten, som med all annan brottslighet, att det är dom som missbrukar dom möjligheter/friheter som ges, och som överträder dom lagar och förordningar som finns, att det är dessa som ska angripas eftersom det är dom som (självklart) förstör för dom som vill använda dessa möjligheter/friheter som det är avsett... Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
men...är det en självklarhet att kunna vara anonym ? absolut....men är det en självklarhet ätt kunna vara anonym OCH att kunna nå ut till xx miljoner människor, eller ens 1 människa ? jag tycker inte att det självklara svaret på den frågan är ja...är det inte bättre att kunna stå för sina handlingar än att i efterhand försöka rättfärdiga dom...
Att vara anonym är ju inte samma sak som att gömma sig, jag har sagt det förut, om "ni" nu ville/vill att Internet ska vara allt detta, ett sätt att uttrycka sig, att engagera andra människor,kunna ta kontakt med andra människor...hur kommer det sig då att fildelning står för 50% av trafiken... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om allt lagras kommer det att klia i fingrarna på alla med makt att utnyttja detta i alla möjliga sammanhang som det inte var tänkt från början. Oftast inte av elakhet/ondska utan för att det är "praktiskt". Ta t.ex. datalagringsdirektivet som togs i EU med det uttalade syftet att det skulle användas för att bekämpa "grov organiserad brottslighet och terrorism". Redan innan det blivit verklighet i Sverige talas det oblygt om att direktivet kommer kunna användas för att få ut uppgifter om en fildelare. Ändamålsglidning kallas det visst... <_<, nu när vi har sparat all data är det klart vi ska använda den... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Gummianka, vad har "olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar" med konsekvensen av IPRED att göra? En konsekvens är en konsekvens oavsett ansvar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|