Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-30, 13:35 #51
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Man har en grundlagsskyddad rättighet att vara anonym i kontakt med media. Det är betydligt mycket svårare än man först kan tro.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 05:08 #52
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Apr 28 2009, 14:25
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Apr 28 2009, 14:07
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Apr 28 2009, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är väl bara att tvinga telekom-bolagen att spara uppgifterna. En sådan lagförändring lär ju komma relativt snart hoppas jag, känns ganska ogenomtänkt annars.
Jag tror det spelar mindre roll i slutändan ändå, finns så många öppna wlan, proxy, vpn tjänster, tor etc
Du kan ju till och med köpa kontantkort anonymt, där kan du båda hota folk ifrån och surfa.

Jo, det är fler håll det behövs hårdare lagstiftning på.

Ska vi börja operara in rfid i röven på folk med så vi kan hålla koll på var alla befinner sig?
Spelar ingen roll vad för lagstiftning vi har, det drabbar bara oskyligt folk med all övervakning och lagar.
Folk som vill vara anonyma hittar alltid en lösning alla fall, tror du verkligen att den lagen USA har som inte tillåter stark kryptering har någon verkan på brottslighet?

Ja, varför inte? Skämt åsido. Lagstiftningen kommer i princip alltid att ligga ett steg efter men den utvecklas, förändras och anpassas gång på gång. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att förutse alla kryphål och effekter mer komplex lagstiftning har.

Självfallet måste man göra det svårare för brottslingar att utöva sin verksamhet. Vi kan ju knappast ge upp och säga "gör vad ni vill, lagar fungerar ändå inte, vill man ha ihjäl någon så lyckas man med det ändå"....

På vilket sätt har ipred-lagen drabbat oskyldiga? Håller man sig inom lagens ramar så får man självfallet göra vad man vill på nätet.
Det som enligt oppositionen skulle drabba oskyldiga privatpersoner är att någon, ur en teoretisk synvinkel, kan övervaka privatpersonens internetvanor. Att personer skulle sysselsätta sig med att förfalska skärmdumpar med oskyldiga människors IP-adresser och genom TR få tillgång till loggar från internetleverantören där man kan se allt som den oskyldiga personen gjort på sin dator.

Självklart är det ju bara en täckmantel som piraterna använder för att vinna folkets förtroende och röster - men det är ju (som vanligt) det svenska folket för dumma för att inse,

Folkets internetvanor övervakas inte mer pga. de nya lagändringarna (sammanfattningsvis IPRED 2) - det blir helt enkelt bara enklare att sätta dit personer som sysslar med fildelning (vilket, enligt EU, i många fall klassas som organiserad brottslighet). Eller, ja, enklare i teorin - hur det fungerar i praktiken återstår ju att se. Enligt gällande lagstiftning måste internetleverantören radera alla loggar efter det att kunden bytt IP-adress, många förnyar ju inte sina IP-adresser och därav kan det bli svårt för "jägarna" att hinna få fram ett åtal...

Men men, senast förra veckan skrämde jag skiten ur en vanlig Svensson efter att ha visat honom hans IP. Han hade skrivit i en GB som jag administrerar - han sket på sig och trodde jag skulle ta över hans dator. Folk är konstiga, någon borde lära dem vad den som har åtkomst till statistiken för en sida får tillgång till för "farliga" uppgifter. Eller man kanske borde börja med att lära ut hur person- och kredituppgifter är offentliga... Vet många som skulle bli våta i trosan om de visste att jag vet hur mycket (lite) de tjänar...

/Patricius, som tankar som aldrig förr - 100% säkert utan VPN och skit. ACAB!!1! h34r:
patri´cius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 07:43 #53
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Apr 30 2009, 13:35
Man har en grundlagsskyddad rättighet att vara anonym i kontakt med media. Det är betydligt mycket svårare än man först kan tro.
Ja, fast framsidan på det myntet är att den rätten, inom det rummet den existerar, vilket är inom det som kallas för "gammelmedia", existerar parallellt med en ansvarig utgivare när det senare publiceras, det är inte tänkt som ett sätt för "vem som helst" att säga "vad som helst" utan konsekvenser.

Citat:
Originally posted by Westman@Apr 30 2009, 13:32
Gummianka, vad har "olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar" med konsekvensen av IPRED att göra? En konsekvens är en konsekvens oavsett ansvar.
Det där är ju en svår fråga. ÄR det så bara för att Tele2 säger att det är så...det är självklart svårt att ifrågasätta, men jag tycker inte att det är mer relevant än när någon som begår övergrepp säger att det är för att han själv blivit utsatt för övergrepp, eller för den delen, för att någon som som kommer till undsättning i en svår situation säger att det hade vem som helst gjort...jag tycker helt enkelt inte att det är det som är det relevanta, jag tycker det är handlingen som sådan, och att man alltid har ett val.

edit: jag har förresten ingen aning om vad "cardar" är men jag gissade att det specifikt inte är speciellt för diskussionen
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 19:00 #54
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson

Ja, fast framsidan på det myntet är att den rätten, inom det rummet den existerar, vilket är inom det som kallas för "gammelmedia", existerar parallellt med en ansvarig utgivare när det senare publiceras, det är inte tänkt som ett sätt för "vem som helst" att säga "vad som helst" utan konsekvenser.
För det första, det är ingenting som "gammelmedia" har ensamrätt på. Du kan tryggt kontakta mig och diskutera material till en artikel, och jag jobbar inte på gammelmedia.

Problemet är att det idag är svårt att faktiskt diskutera med mig, iaf om du inte vill att andra ska veta om det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 23:36 #55
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tänk scenariot att man jobbar på någon statlig myndighet och avslöjar något mygel, hur låter man det komma till allmänhetens kännedom utan risk att få personliga problem bara för att rätten att vara anonym har tagits bort?
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-03, 21:52 #56
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Enligt uppgifter jag fått från operatören 3 så ska det sparas i 4 veckor, men raderas sen.

Anledningen till att dom måste spara info, sägs vara för att motverka skärppost.

Förstår inte logik, men kan inte argumentera emot, eftersom jag är för dåligt insatt.
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 00:42 #57
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Tele2 sparar i två veckor av vad jag har hört
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 09:59 #58
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Gummianka, vad har "olika syn på hur man som människa/företag är ansvarig för sina egna handlingar" med konsekvensen av IPRED att göra? En konsekvens är en konsekvens oavsett ansvar.

Det där är ju en svår fråga. ÄR det så bara för att Tele2 säger att det är så...det är självklart svårt att ifrågasätta, men jag tycker inte att det är mer relevant än när någon som begår övergrepp säger att det är för att han själv blivit utsatt för övergrepp, eller för den delen, för att någon som som kommer till undsättning i en svår situation säger att det hade vem som helst gjort...jag tycker helt enkelt inte att det är det som är det relevanta, jag tycker det är handlingen som sådan, och att man alltid har ett val.
Du verkar helt ha missuppfattat vad ordet konsekvens innebär. Oavsett vilket val man gör så är det en konsekvens av det som utlöser själva väljandet. Tele2 har gjort ett val pga IPRED och det valet är alltså en konsekvens av IPRED.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 11:41 #59
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
En till bredbandsleverantör hoppar på =)

Nyheten

Dock berör det bara folk i gävle skulle jag tro
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 17:14 #60
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Westman@May 4 2009, 09:59
Du verkar helt ha missuppfattat vad ordet konsekvens innebär. Oavsett vilket val man gör så är det en konsekvens av det som utlöser själva väljandet. Tele2 har gjort ett val pga IPRED och det valet är alltså en konsekvens av IPRED.
Nejdå, jag tror att jag förstår innebörden av ordet, jag menar bara att det är ointressant. Eftersom det ju uppenbarligen är så att konsekvenserna av lagen kan bli 2 helt olika (det är följaktligen ingen statisk faktor) så måste det vara denna sats, valet, som är den intressanta. Det är ändå dessa val (förmågan att överhuvudtaget se och överväga konsekvenserna av vårt handlande) som är en av dom saker som primärt skiljer oss från alla andra djur...
Ska vi kunna utgå ifrån att vi hade kunnat säga nej till IPRED (vilket vi självklart hade kunnat göra) så kan vi ju inte rädas "samma" val, ja eller nej, konsekvenserna av mitt agerande, oavsett om det är en lag eller inte vi tar ställning till...någon måste någon gång börja ta ansvar, och varför ska det alltid vara "någonannan"...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017