Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-28, 15:47 #21
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:20

Ja, det var ju ett vackert uttalande med tanke på vad du själv just skrev. Är det femåringsnivån vi ska lägga oss på så visst, jag kan haka på (nej, inte hacka på). Hm, vad ska jag hoppas.... Då hoppas jag att du hamnar i ett thailändskt fängelse. Sådär, kan vi återgå till vett och sans nu?
Du kan hålla den på vilken nivå du vill ... det rör mig inte ett dugg.

Tycker att du har nog för mycket fritid, eller för lite jobb, och sitter och predikar i varje jädrans tråd. Och har du inget att säga så verkar du vilja bara skapa hetare diksussioner, men dumma inlägg.

Om du har för mycket tid, borde du kanske gå igenom alla pressbilder du har på en av dina sidor och kanske ta fram alla papper/mail som ger dig behörighet att ha de på din sida. Det finns säkert en och annan du inte har tillåtelse till och därmed bryter mot copyrighten. Dessa skulle göra dig till en jädrans hycklare, som inte lever som du predikar på forumet.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 15:57 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Ja, det var ju ett vackert uttalande med tanke på vad du själv just skrev. Är det femåringsnivån vi ska lägga oss på så visst, jag kan haka på (nej, inte hacka på). Hm, vad ska jag hoppas.... Då hoppas jag att du hamnar i ett thailändskt fängelse. Sådär, kan vi återgå till vett och sans nu?
Du kan hålla den på vilken nivå du vill ... det rör mig inte ett dugg.
Tycker att du har nog för mycket fritid, eller för lite jobb, och sitter och predikar i varje jädrans tråd. Och har du inget att säga så verkar du vilja bara skapa hetare diksussioner, men dumma inlägg.
Om du har för mycket tid, borde du kanske gå igenom alla pressbilder du har på en av dina sidor och kanske ta fram alla papper/mail som ger dig behörighet att ha de på din sida. Det finns säkert en och annan du inte har tillåtelse till och därmed bryter mot copyrighten. Dessa skulle göra dig till en jädrans hycklare, som inte lever som du predikar på forumet.
Återigen så verkar det du skriver passa bättre in på dig själv. Det var väl snarare du som inte hade något att säga och förde diskussionen till den hetare och barnsligare nivån? Jag har kontakt med de flesta relevanta skivbolag och många artister. Om du vill så får du gärna leta reda på någon som skulle ha något emot det hela så gör du både dem och mig en tjänst.

Jag diskuterar hellre databasoptimering och programmeringsteknik om du vill det men dyker det upp sådana här trådar så tänker jag aldrig låta Piratpartiets anhängare leka utan sällskap.
Oläst 2009-04-28, 16:24 #23
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 14:31

Ja, när det dyker upp rader som "Ring och tjata" i ett nyhetsinlägg så bör ju den rättsenliga sidan få ett visst utrymme också. Det här är inte Piratpartiets hemsida utan ett forum som handlar om webbutveckling.
Jag tror frågan berör oss alla och den handlar inte om man ska få piratkopiera eller inte. Den handlar om rättskydd och integritet.

Hur många är det inte på wn.se som jobbar hemifrån med internet? Säg att din internetuppkoppling används för att ladda ner en film, en låt eller en bild som är skyddad av upphovsrättinnehavaren.

Intresseorganisation som IFPI eller piratbyrån eller en enkel författare vänder sig till domstol för att få ut uppgifter om vem som gjort detta.

Nästa sekund står en okänd person utanför din dörr och plockar med sig din dator, usbminne, cd-skickor, hårddiskar för att i lugn och ro gå igenom allt för att säkra bevis. Om Bahnhof och Tele2 kan göra något för att minska den risken så tror jag att många kunder är beredda att göra så för att slippa förhör, husranskan, skadeståndsanspråk, långa utdragna rättsprocesser mm.

Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 16:55 #24
Supermoderator

Supermoderator

Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.

Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay. Jag arbetar själv hemifrån för det mesta men risken att någon skulle kunna göra det på min internetuppkoppling under en längre tid utan att det upptäcks förefaller vara ganska liten =)

Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten.
Oläst 2009-04-28, 17:13 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 16:55

"Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay."
Vilket jävla skitsnack, varför kom ipred till då?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 17:20 #26
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 15:55
Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.
Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay. Jag arbetar själv hemifrån för det mesta men risken att någon skulle kunna göra det på min internetuppkoppling under en längre tid utan att det upptäcks förefaller vara ganska liten =)
Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten.

Så du tror och det förefaller samtidigt som arbetsbördan på domstolarna är hög. Det hela handlar inte om att dömmas utom allt rimligt tvivel utan processen som du får gå igenom fram till ett domslut. Den är bra mycket jobbigare. Jag tror inte du heller vill ha ipredlagen. Det enda goda som kan komma ur den är att några glin och vanlig medelsvensson åker ditt så att det svider ordentligt. Då kommer piratpartiet inte bara in i europaparlamentet utan får även en vägmästarroll i riksdagen.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 17:41 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av myapp
Citat:
Så du tror och det förefaller samtidigt som arbetsbördan på domstolarna är hög. Det hela handlar inte om att dömmas utom allt rimligt tvivel utan processen som du får gå igenom fram till ett domslut. Den är bra mycket jobbigare. Jag tror inte du heller vill ha ipredlagen. Det enda goda som kan komma ur den är att några glin och vanlig medelsvensson åker ditt så att det svider ordentligt. Då kommer piratpartiet inte bara in i europaparlamentet utan får även en vägmästarroll i riksdagen.
Du kan ersätta alla "tror" med "tror med stor säkerhet" om det känns bättre. Det är ytterst få som vill gå igenom en rättegång om de inte tror sig ha stor chans att vinna.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
"Ifpi har även sagt att de inte vill ge sig på några enskilda konsumenter utan de som bedriver organiserad verksamhet såsom Pirate Bay."
Vilket jävla skitsnack, varför kom ipred till då?
Tvätta mun =) För att underlätta bevisning och i avskräckande syfte i första hand skulle jag tippa på. Det skickar tydliga signaler till alla. Det gynnar knappast nöjesindustrin att sätta dig enskilda som bara laddar ner en del för eget bruk och få den stämpeln på sig, särskilt inte med tanke på de reaktioner som redan kommit, så det är nog inte skitsnack.
Oläst 2009-04-28, 18:37 #28
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
På tal om inget.. hur går det med Ephone som vägrar o lämna ut uppgifter om det första ipred fallet han som delade ut ljudböcker?
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-28, 19:43 #29
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
I princip, ja. Frihet under ansvar fungerar inte alls på nätet, det har bevisats gång på gång. När människor kan gömma sig bakom en datorslärm eller på annat sätt göra sig osynliga / anonyma så beter de sig helt annorlunda än vad de hade gjort i vanliga fall.
Jag hoppas att någon gör fel, man får ett domslut på husransakan hos dig, man vänder upp och ner på ditt hus, dina datorer, din familjs ägodelar, läser allt du eller din familj skrivit, vänder in och ut i arlset på dig med en gummihandske ...
... efter det säger de "ursäkta vi gjorde ett misstag, men vi har lagen på vår sida, så tack och hejdå." ...
Tja, allt det där lär du inte hitta stöd för i IPRED i alla fall, såvida du inte funnit riktigt besynnerliga ställen att lagra data på...

Kan vi inte försöka hålla detta på en vettig nivå i stället?

Vi har inga rättsfall än som följd av IPRED, vi kanske skall sansa oss lite i påhoppen? Jag ogillar IPRED, men det är min bestämda övertygelse att vi aldrig fått IPRED om inte det funnits drivor med upphovsrättsbrott att hantera.
Oläst 2009-04-28, 19:58 #30
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Bara ett enda av de tre ipred-ärenden som inkommit till tingsrätterna rör fildelning - och det är en piratpartist som testar hur lätt det är att få ut uppgifter.

Det första är en sluten ftp-site, det andra är ett dataintrång på en företags-ftp som dessutom skedde före 1 april och det tredje är då piratpartisten.

Jag hoppas att inte tingsrätterna tillåter missbruk av lagen, i mina ögon är det endast det sista fallet som möjligen bör kunna klara sig igenom nålsögat, men det har ju visat sig att det inte alltid är logiken som segrar..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017