Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tele2 hakar på Bahnhof och sparar inte ipuppgifte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-28, 20:25 #31
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Apr 28 2009, 15:55
.....
Myapp, jag håller med dig om att man måste värna om rättsskyddet men jag tror och hoppas att risken för sådana övertramp är liten i nuläget, annars måste lagen omarbetas och det tror jag även att alla (eller åtminstone de flesta) riksdagsledamöter är väl medvetna om.
...

...
Ingen ska givetvis dömas för något brott om det finns rimliga tvivel. Sverige har ett av de bäst fungerande rättssystemen i världen och det är mycket sällan vi dömer oskyldiga individer. Jag tror inte det kommer att förändras på grund av ipred-lagan. Då är den arbetsbörda som ligger på domstolarna idag ett betydligt större hot mot rättssäkerheten.
...
Ja, rättsskyddet är ju kanon. I hur många länder kan man dömma någon för medhjälp till brott (medverkan till upphovsrättsintrång), då ingen i Sverige har dömst för upphovsrättsintrånget, som direkt kan länkas till Pirate Bay? Detta är utan tvekan inte logisk tankegång ur många synpunkter. Att gå från A till C, utan att gå via B är inte logiskt helt enkelt och borde inte tillåtas. Denna dom borde inte ha utdömts och därför har ipred kommit fram för att kunna påvisa B och sedan i sin tur kunna komma fram till C.

Det är ju det som hänt i Pirate Bay målet och du anser att detta är helt logiskt? Redan nu har man i Sverige visat att ingen integritet finns i den svenska domstolen och ingen proportionalitet i skadestånden, om man nu skulle anta att domen skulle vara rättvis.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 01:40 #32
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Originally posted by jomper@Apr 28 2009, 19:58
...Det första är en sluten ftp-site...
Sen när är slutna FTP servrar olagliga?
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 07:11 #33
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Citat:
Originally posted by myapp@Apr 28 2009, 16:24
Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg.
Om vi vänder på det då?
din dator blir hackad och allt innehåll blir förstört, Men du har lyckats få tag i ipnr från denna hackare i din moderna brandvägg
som har egen backup osv....

du vänder dig nu till dennes Isp och gör en anmälan, dom hånskrattar åt dig och säger,
"Nä vi har inga uppgifter om det, sånt skit raderar vi"

För min del så ser jag större problem i framtiden än att ev fildelare osv kan åka dit,
det kommer leda till en ökning av hacker attacker och ev spam och annat skit i framtiden,

Just pga att DOM känner sig säkra på att deras uppgifter sparas iaf inte i Isp´s system.

Man får nog se till alla sidor av problemet, Har man inget att dölja så tror jag inte man har ngt att oroa sig över heller.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 09:26 #34
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Citat:
Ursprungligen postat av myapp
Sen hur trygg känner du dig med att du kommer få en rättvis rättegång om det är någon som jobbar på provision när han eller hon säkrar bevis för en organisation vars huvudmål är att skrämma folk och statuera exempel. Den här frågan handlar inte om upphovsrätt utan om kunna känna sig trygg.
Om vi vänder på det då?
din dator blir hackad och allt innehåll blir förstört, Men du har lyckats få tag i ipnr från denna hackare i din moderna brandvägg
som har egen backup osv....

du vänder dig nu till dennes Isp och gör en anmälan, dom hånskrattar åt dig och säger,
"Nä vi har inga uppgifter om det, sånt skit raderar vi"
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar. Något bl.a. polisen varnade för i remissrundan.

Men om du blir hackad är det nog en överväldigande sannolikhet att den IP hackaren kom in via är till en proxy (i flera led) eller till en kapad dator, så du lär inte bli mycket klokare ändå är jag rädd

*edit stvning
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 10:08 #35
hundservers avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
hundservers avatar

Citat:
Originally posted by Conth@Apr 29 2009, 09:26
Men om du blir hackad är det nog en överväldigande sannolikhet att den IP hackaren kom in via är till en proxy (i flera led) eller till en kapad dator, så du lär inte bli mycket klokare ändå är jag rädd

Ja det är iof sant, :lol:
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 13:13 #36
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme
Citat:
Ursprungligen postat av jomper
...Det första är en sluten ftp-site...

Sen när är slutna FTP servrar olagliga?
Läste du resten av mitt inlägg?

Det är en sluten ftp-site och därmed knappast allmänt tillgängliggörande av upphovsrättsskyddat material. Jag har inte sagt vare sig bu eller bä om dess laglighet, men IPRED var inte tänkt för den typen av ärenden.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 13:42 #37
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

jävla tråkig attityd vissa har, är det så jobbigt att någon annan har en annan åsikt än din egen, eller är det jobbigt att denna någon är bättre på att föra fram denna åsikt än du är att föra fram din ?

Att ephone står emot och inte lämnar ut sina kunders uppgifter så lättvindigt tycker jag är skitbra, deras inställning och argument för den är helt rätt, även om den i längden blir ohållbar, om det på 1000 bredbandskunder ska anställas en jurist för att handskas med ärrenden som dessa 1000 kunder genererar så är det självklart något som kommer speglas i prisbilden på dessa tjänster.

Men det är självklart att det kommer en lag som tvingar bredbandsleverantörerna att lagra dessa uppgifter, igen, varför är det så självklart att man ska kunna vara anonym på internet ? gäller detta även mobiltelefoner, ska mobiloperatörerna också radera alla loggar om alla samtal, och om ni inte tycker det, varför inte, vad är skillnaderna ? och om ni tycker det, hur placerar ni in tråden om Englas försvinnande och hur "ni" (jag gör er till ett kollektiv) tyckte att Polisen skulle eftersöka henne....alla näringsidkare som är här, ska ni få använda dom IP adresser ni "får in" ?...te.x. om en kund säger sig inte ha gjort en beställning som ni skickat men som kommer i retur..

Sen må det ju vara hänt att en attack eller ett intrång inte kommer från en specifik IP, som kan kopplas till en specifik person, det innebär ju inte att uppgifterna är värdelösa, och detta gäller ju även när man försöker komma åt pedofiler och ekonomisk brottslighet....

Citat:
Originally posted by Conth@Apr 29 2009, 09:26
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar.
Absolut, riktiga brottslingar ÄR svårare att jaga, det är det som gör dom till "riktiga" brottslingar, detta har ingenting specifikt med IPRED att göra...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 14:46 #38
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Tyvärr medför IPRED lagstiftningen (som inte har förankring hos allmänheten) att det blir svårare att jaga riktiga brottslingar.

Absolut, riktiga brottslingar ÄR svårare att jaga, det är det som gör dom till "riktiga" brottslingar, detta har ingenting specifikt med IPRED att göra...
Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 15:26 #39
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag hörde någon på radion som representerade ett av företagen som har valt att att inte logga uppgifter. Han hänvisade till att de kunde "avlyssna" en kund om misstanke om brott fanns. Alltså först misstanke om brott, sedan loggning.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 16:22 #40
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Apr 29 2009, 14:46
Åjo, konsekvenserna av IPRED blir att om man sitter på t.ex. Tele2lina och cardar så kommer man undan. Innan så kunde polis få ut kunduppgifter bakom ipnumret men nu finns inte de uppgifterna längre. Så nog har det med IPRED att göra allt eller ska man inte behöva räkna med konsekvenserna? Underligt resonemang i så fall.
Nej, det är INTE konsekvensen av IPRED lagen, det är konsekvensen av Tele2´s ovilja att lagra och/eller lämna ut dessa uppgifter...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017