Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fordonssajt ännu en gång kritiserad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-30, 11:53 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
"Efter fler än 150 anmälningar drog Konsumentombudsmannen grundaren bakom Fordonsvärderingen.se inför marknadsdomstolen. Nu tvingar domstolen sajten att förtydliga villkoren, annars hotas den av vite.

Att många konsumenter felaktigt utgått ifrån att tjänsten är kostnadsfri talar det mycket stora antalet anmälningar. Verket har fått över 150 anmälningar som alla har det gemensamt att konsumenten inte har uppmärksammat att den beställda tjänsten varit avgiftsbelagd, skrev KO i sin anmälan."

Källa: DagensMedia.se
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 13:05 #2
xpower xpower är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Det står ju precis under ok knappen.
syns ju innan man klickar ?

Innan man godkänner villkor så trodde jag man skulle läsa dem, och då ser man också priset.

nog för jag inte gillar sajten men tycker ändå det framkommer rätt bra ändå hur mycket tjänsten kostar.
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 13:09 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Generellt sätt har folk blivit bortskämda med saker är gratis, med tanke på allt Google gör, samt de företag som kör gratis och reklamfritt i ett inledningskede för att när de blir stora börja med reklam eller börja ta betalt. Det är få för människor idag som inte inser att saker inte kan vara gratis för att kunna drivas. Jag får faktiskt nästan dagligen email från folk som har skapat något gratis som jag erbjuder och blir upprörda över att dom inte kan få personlig support över telefon utan kostnad :wacko:
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 14:54 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Det är ju Trom Brom Srom som ligger bakom Fordonsvärdering... Det är dom som körde snyggast.se i botten och installerade modemkapning på den gamla goda tiden.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 14:58 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Originally posted by danielos@Apr 30 2009, 13:09
Generellt sätt har folk blivit bortskämda med saker är gratis, med tanke på allt Google gör, samt de företag som kör gratis och reklamfritt i ett inledningskede för att när de blir stora börja med reklam eller börja ta betalt. Det är få för människor idag som inte inser att saker inte kan vara gratis för att kunna drivas. Jag får faktiskt nästan dagligen email från folk som har skapat något gratis som jag erbjuder och blir upprörda över att dom inte kan få personlig support över telefon utan kostnad *
Håller absolut med dig. Internetgenerationen är inte bara lat och bortskämd, den är dessutom girig och snål =) Lite dumt att utgå från att något är fel bara för att de får in 150 anmälningar. Det är ju inte så extremt svårt att få till om nu någon är ute efter att sätta dit företaget.

Nu vet jag inte om de har ändrat något på sidan nyligen? Skulle tro det för jag tycker priserna framgår tydligt. Om inte så tycker jag faktiskt inte att något företag kan hållas skyldigt för att människor är antingen korkade eller icke läskunniga.
Oläst 2009-04-30, 16:48 #6
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by xpower@Apr 30 2009, 13:05

Innan man godkänner villkor så trodde jag man skulle läsa dem, och då ser man också priset.

nog för jag inte gillar sajten men tycker ändå det framkommer rätt bra ändå hur mycket tjänsten kostar.
"Jag godkänner villkoren" står det bara, vilka villkor är det som godkänns? Så självklart ska de förtydligas.

Kan även tycka att "Pris: 399kr" direkt under en knapp är lite bristfälligt informativt. Bättre att skriva "Värdera bilen här för 399:-"

I det här fallet går jag på KO:s linje.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 20:40 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av xpower
"Jag godkänner villkoren" står det bara, vilka villkor är det som godkänns? Så självklart ska de förtydligas.
Kan även tycka att "Pris: 399kr" direkt under en knapp är lite bristfälligt informativt. Bättre att skriva "Värdera bilen här för 399:-"
Så då godkänner man några villkor man aldrig ha sett? smart!
Finns ju i menyn "Priser och villkor"
xpower är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-01, 00:23 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Citat:
Originally posted by -digiArt@Apr 30 2009, 16:48
Citat:

Så då godkänner man några villkor man aldrig ha sett? smart
Finns ju i menyn "Priser och villkor"

Nu pratar vi om konsumenter. Hade sajten vänt sig till företagare hade jag varit benägen att hålla med dig Xpower, men nu tycker jag nog att det är uppenbart att de gör vad de kan för att vidmakthålla föreställningen att det är gratis (även om det faktiskt framgår att det kostar pengar) för att få så många som möjligt att beställa värderingen.

Konsumenter är ofta väldigt, väldigt ouppmärksamma och man kan ju tycka att "är huvudet dumt får kroppen lida", men här är det uppenbart, tycker jag, att man försöker vilseleda (men ändå stanna inom lagens ramar). Man skulle mycket väl kunnat haft en ordentlig text som informerar om priset tidigare.
Oläst 2009-05-01, 00:29 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Problemet är att stora delen av befolkningen är idioter som borde omyndighetsförklaras, eller förbjudas att använda internet eller vissa ställen.

Finns ju kreditupplysningar, varför får man inte införa idiot klassning med på 1-10 skala där?

Problemet är även om du har en stor röd text där det står pris som tar upp 90% av sidan så skulle ändå några idioter ändå inte fatta.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 10:55 #10
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
jag håller med ko i detta, det är en lurendrejerisajt och jag har själv valt att inte visa deras annonser
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017