Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotellsägare: Hur gör ni?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-30, 20:45 #1
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Standard Webbhotellsägare: Hur gör ni?

Hej alla webbhotellsägare!

I takt med att man växer så får man in fler och fler supportärenden. Många självklart väldigt befogade men även ärenden som gäller varför kunders hemsidor inte fungerar. Det kan vara allt ifrån fel font på hemsidan till att Wordpress-pluginet inte fungerar.
I början så hjälpte man till så gott det gick och försökte vara hjälpsam med att programmera åt kunderna men efter att kunder verkar ta detta för givet och man inte ens fick ett tack i dessa ärenden så ledsnade man rätt snabbt.

Självklart - Om man läser ärendet och det handlar om något man utantill så svarar man direkt. Men tror kunder att supporten innefattar att felsöka i egenbyggd kod?

När kunder kommer med dessa ärenden till er - Hur agerar ni då? Förstår självklart att det beror på vad för typ av webbhotell man är. Tar man bra betalt per konto och kund så finns det större anledning till högre tolerans om vad supporten innefattar.

Tacksam för all feedback!
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 20:50 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Enkla frågor besvarar vi men om det kräver någon form av arbete (och ärendet inte beror på oss) så debiterar vi normal timtaxa.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 21:19 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Enkla frågor besvarar vi men om det kräver någon form av arbete (och ärendet inte beror på oss) så debiterar vi normal timtaxa.
Precis, ärenden som inte beror på leverantören. I annat fall så bör man nog hjälpa :-)

Antar ni skriver till kunden innan tim-klockan börjar ticka, vad är din erfarenhet när man besvarar att det inte ingår i "gratis"-supporten?
Oläst 2013-07-01, 00:29 #4

Citat:
Ursprungligen postat av zenda Visa inlägg
Antar ni skriver till kunden innan tim-klockan börjar ticka, vad är din erfarenhet när man besvarar att det inte ingår i "gratis"-supporten?
Jovisst, vi svarar att ärendet ligger utanför vad som ingår i avtalet och därför debiteras med X kr/h.

Om någon klagar på att det inte ingår så är det deras problem. Vi bedriver ingen välgörenhet utan
det handlar om att växa och tjäna pengar. Att ha anställda som jobbar gratis fungerar inte.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 21:38 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag tycker man bör ge någon hint om vad som ingår och inte ingår i supporten i det avtal man ingår med webbhotellet. Det blir då lite lättare för "jobbiga kunder" att acceptera när ni säger ifrån. Att felsöka kunders kod hör naturligtvis inte till det som ingår i ett webbhotells support utan det får kunden i så fall betala er eller någon annan för att göra ifall de inte kan hantera det själva.
Oläst 2013-06-30, 21:45 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tycker man bör ge någon hint om vad som ingår och inte ingår i supporten i det avtal man ingår med webbhotellet. Det blir då lite lättare för "jobbiga kunder" att acceptera när ni säger ifrån. Att felsöka kunders kod hör naturligtvis inte till det som ingår i ett webbhotells support utan det får kunden i så fall betala er eller någon annan för att göra ifall de inte kan hantera det själva.
Håller med! Det jag märkt är att de kunder som har koll på programmering etc har koll på att detta inte normalt ingår. Men de som exempelvis köpt en programmerad hemsida där programmeraren inte är tillgänglig längre eller "programmerare" som installerar Wordpress och laddat hem temat + 10 plugin förlitar sig på support från webbhotellet när det krisar. Och i de fall man sagt att det kostar extra så ifrågasätts ibland vad det egentligen är man betalar för... Då räknar jag långsamt till tio :-)
Oläst 2013-06-30, 22:23 #7
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
AmoZ AmoZ är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Tråkigt att det finns sådana kunder, som verkligen ej förstår vad det kostar...

Ser vad Inleeds priser är, räknar man verkligen då att timtals(?) support ingår för dem priserna? Förstår inte hur folk tänker då...
AmoZ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-30, 23:11 #8
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Självklart kan du inte erbjuda programmering i supporten för ett webbhotell. Ditt ansvar är att drifta tjänsten under de premisser som satts upp i avtalet mellan dig och kund.

Det finns ingen anledning till någon tolerans. Man kan inte driva ett webbhotell så, då går man snabbt under. Hänvisa till vad som ingår i avtalet och blir du av med en sådan kund så är det inte så mycket skada, mer vinst faktiskt.

Det är ju ungefär som jag skulle gå in i en ICA-butik och begära att de skulle laga maten jag plockade ihop
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 09:54 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Vi hjälper till med alla kunders problem utan att debitera extra och detta framförallt i mån av tid. Eftersom vi har system för att identifiera flaskhalsar samt utförligt error reporting för skript går det normalt väldigt fort att hitta fel. Det ligger dock i vår affärsidé att erbjuda extrem prestanda och support utöver det vanliga.

Senast redigerad av Danielos den 2013-07-01 klockan 09:56
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-01, 20:41 #10
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Vi hjälper till med alla kunders problem utan att debitera extra och detta framförallt i mån av tid. Eftersom vi har system för att identifiera flaskhalsar samt utförligt error reporting för skript går det normalt väldigt fort att hitta fel. Det ligger dock i vår affärsidé att erbjuda extrem prestanda och support utöver det vanliga.
haha, ibland undrar jag om inte eran förträfflighet snarare skrämmer bort kunder än lockar dom till er

Annars.. Jag undrar ibland om det är alla dessa skitsupportärenden som får mina leverantörer att _ALLTID_ svara tillbaka med en massa skitsvar, redan besvarade frågor, standardsvar i klass med "har du testat att starta om datorn" och sen slutligen tre dagar senare avslutar med "Hej, jag ser att du hade problem i förrgår..har ni fortfarande problem?" (dom har nu löst problemet på sin sida)..
Detta medför tyvärr att jag oftast är väldigt otrevlig när jag skickar mina mail till support. Sällan blir det bättre för det eftersom det sitter nån snubbe (ja, det är alltid en viss attityd när det är en man som kan allt om data) och enbart är dryg tillbaka utan att ens fatta att det är han som säljer en tjänst till mig.

Senast redigerad av Jake.Nu den 2013-07-01 klockan 20:50
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017