Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Insättningsgarantin på Cypern

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-17, 16:59 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Jo gillar Malta med, fast Maltauppläggen är ju så avancerade liksom, typ starta två bolag (ena i utlandet, bla skatteparadisöar). Sedan så kan man ju inte föra över pengarna till malta skattefritt utan pengarna måste stanna i utlandet. man får däremot plocka ut 8000 euro per år i lön skattefritt vilket inte räcker långt (cypern har 19500 euro / år skattefritt). Vet att det finns folk som har ett VISA kort som är kopplat till banken i utlandet men många revisorer jag snackat med säger att man egentligen inte får använda sig av detta system då det ligger inom "gråzonen"

Dubai är nice men lite för varmt för min del. Dessutom så går det inte o cykla där vilket är ett måste för mig som motionscyklar en hel del. Har hittat ok lägenheter i marinan för ca 8000kr i månaden (1år)
Samma sak på Cypern om du ska ha så liten skatt som möjligt.

Bolag på Cypern + Utdelning blev ju 10 + 15% skatt = 25% totalt. Efter planerade höjningen blir det istället 27.5% totalt. Nästa samma nivå som max inkomstskatt på 30%

Stora frågan är hur verkligheten kommer bli, om andra regler eller andra skatter med kommer att höjas.

Men för slippa den extra bolagskatten i Cypern och bara betala 15% utdelningskatt så får du ju ha bolag utanför.

Men ett land där staten tror dom kan sno 10% av allt kapital rakt av utan ens en lag känns väldigt osäker framtid.

Kommer bli väldigt intressanta månader framåt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 17:03 #2
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Samma sak på Cypern om du ska ha så liten skatt som möjligt.

Bolag på Cypern + Utdelning blev ju 10 + 15% skatt = 25% totalt. Efter planerade höjningen blir det istället 27.5% totalt. Nästa samma nivå som max inkomstskatt på 30%

Stora frågan är hur verkligheten kommer bli, om andra regler eller andra skatter med kommer att höjas.

Men för slippa den extra bolagskatten i Cypern och bara betala 15% utdelningskatt så får du ju ha bolag utanför.

Men ett land där staten tror dom kan sno 10% av allt kapital rakt av utan ens en lag känns väldigt osäker framtid.

Kommer bli väldigt intressanta månader framåt.

Så som alla revisorer jag pratat med på cypern så betalar man 10% skatt (snart 12%, samt några procent i sociala avgifter o sånt) och sedan får man plocka ut ca 20.000 euro skattefritt.

Dubai verkar ju nice också då allt är skattefritt där (dock så får man betala för allt men det har jag inget emot o göra)

Cypern känns väldigt osäkert nu så det går nog bort.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-18, 19:10 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Fast, de flesta banker erbjuder väl det du är ute efter Patrik?
Ett "garage" som du kan ställa din "bil" i?
Översättningen säger "bankfack" och "kontanter/guld".
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-18, 19:46 #4

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Fast, de flesta banker erbjuder väl det du är ute efter Patrik?
Ett "garage" som du kan ställa din "bil" i?
Översättningen säger "bankfack" och "kontanter/guld".
Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.

I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.
Oläst 2013-03-18, 23:43 #5
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.

I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.
Alla banker har mer eller mindre slutat hantera kontanter vilket är dumt och osäkert så jag förstår vad du menar. Några säger att det är säkrare nu eftersom det minimerar riskerna för stöld och rån etc, men hur säkert är det för oss när en bank går i konkurs. Försvinner inte ens sparade pengar då? Jag läste om att det hade hänt något liknande i Irland 2008-2009 när finanskrisen var men jag kan ju ha fel. Sen jag är jag inte så insatt i om detta gäller för Sverige eller vilka lagar som backar upp bankernas kunder till 100% av deras sparade pengar vid en konkurs, så jag kan ha fel.

Dock känns det ju betydligt säkrare att ha t.ex 5 000 :- i fickan än på banken eftersom där är dem bara siffror.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-18, 23:54 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Sen jag är jag inte så insatt i om detta gäller för Sverige eller vilka lagar som backar upp bankernas kunder till 100% av deras sparade pengar vid en konkurs, så jag kan ha fel.
Staten garanterar upp till 100.000 EUR per kund och bank. Så har du mer än 800.000 SEK liggandes så ska du stoppa in dem i flera olika banker.

Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 00:33 #7

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Staten garanterar upp till 100.000 EUR per kund och bank. Så har du mer än 800.000 SEK liggandes så ska du stoppa in dem i flera olika banker.

Du får pengarna utbetalda inom 3 månader från bankens konkursdag om jag minns rätt.
Fast du saknar bankgaranti för statlig stöld av dina pengar :P
Oläst 2013-03-19, 10:08 #8
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:

Det är förvisso en poäng, men man kan ju inte få allt

Håller verkligen med att det är otroligt med bankernas "skräck" för kontanter. När vi senast behövde en summa kontanter, 30.000, så det är inte ens en så stor summa, skulle det ta antingen 3 dagar (!) att få hämta ut dem på bankkontoret, eller så rekommenderade de att vi använde alla företagets betalkort och gjorde kontantuttag, max 8.000 per dygn eller nåt sånt.

Idag har de tom tagit bort möjligheten att få ut pengarna på banken, oavsett hur länge du väntar. Närmsta bankkontor där vi kan få ut kontanter i den banken ligger enligt deras uppgift 8 min härifrån, och då har vi företaget i Helsingborg. Sjukt.

Senast jag pratade med den rekommenderade de oss att "skaffa fler betalkort, de har ju ändå ingen årsavgift". Haha.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 01:13 #9
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Orsaken att bankerna lånar ut mer pengar än de har, dvs Fractional reserve banking, är för att kopplingen till fysiska medel sedan länge är förlegat. Hade kopplingen krävts och bankerna ej tillåtits "skapa" pengar på det viset, så hade västvärldens ekonomiska tillväxt inte existerat som den gjort de senaste 100 åren. De fysiska depåerna av tex guld hade inte kunnat grävas ur jorden i snabb takt nog. Sålänge FSB är metoden, så kommer kundernas pengar lånas ut, och alla pengar inte kunna betalas ut om alla vill ha sina pengar på en ggn. Staten kan inte vara garant för hur mycket pengar som helst. Så där är vi...

Senast redigerad av Björn den 2013-03-19 klockan 01:16
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 01:40 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Likviditetskrisen i bankerna beror på att de har för små reserver av just likviditet, på 70-talet så hade svenska banker krav på 4% kassalikviditet, om något år är kravet uppe i 15% här i Sverige.

Vi ska minnas att när vi hade bankkrisen i slutet av 80-talet (1989 om jag minns rätt) så hade bankerna kreditförluster som motsvarade 8% av BNP, det höll på att ta knäcken på SEB, FSB mfl. Men våra skattepengar räddade bankerna den gången.

Farbror staten lackade dock ur rejält och det var sen vi fick bankgarantin som bankerna tvingas göra avsättningar till sedan dess.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017