Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Insättningsgarantin på Cypern

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-19, 00:13 #31
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Orsaken att bankerna lånar ut mer pengar än de har, dvs Fractional reserve banking, är för att kopplingen till fysiska medel sedan länge är förlegat. Hade kopplingen krävts och bankerna ej tillåtits "skapa" pengar på det viset, så hade västvärldens ekonomiska tillväxt inte existerat som den gjort de senaste 100 åren. De fysiska depåerna av tex guld hade inte kunnat grävas ur jorden i snabb takt nog. Sålänge FSB är metoden, så kommer kundernas pengar lånas ut, och alla pengar inte kunna betalas ut om alla vill ha sina pengar på en ggn. Staten kan inte vara garant för hur mycket pengar som helst. Så där är vi...

Senast redigerad av Björn den 2013-03-19 klockan 00:16
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 00:40 #32
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Likviditetskrisen i bankerna beror på att de har för små reserver av just likviditet, på 70-talet så hade svenska banker krav på 4% kassalikviditet, om något år är kravet uppe i 15% här i Sverige.

Vi ska minnas att när vi hade bankkrisen i slutet av 80-talet (1989 om jag minns rätt) så hade bankerna kreditförluster som motsvarade 8% av BNP, det höll på att ta knäcken på SEB, FSB mfl. Men våra skattepengar räddade bankerna den gången.

Farbror staten lackade dock ur rejält och det var sen vi fick bankgarantin som bankerna tvingas göra avsättningar till sedan dess.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 01:00 #33
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Patrik, drabbas inte du av detta? eller du kanske inte för med malta - cypern upplägget?
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 05:34 #34
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Patrik, drabbas inte du av detta? eller du kanske inte för med malta - cypern upplägget?
Var man har bolag och var man har bankkonto är 2 skilda saker, går ha Cypern bolag med bankkonto på månen om jag så vill.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 09:08 #35
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Hade jag fått IBAN nummer med till ett bankback så pengarna man överförde automatiskt blev till fysiska pengar som kom direkt till bankfack så hade det varit helt perfekt lösning.

I Sverige är det nästan omöjligt med kontanter, max summan man kan ta ut i svenska ATM är ju så låg så tiden gå till ATM kostar mer.
Det är förvisso en poäng, men man kan ju inte få allt

Håller verkligen med att det är otroligt med bankernas "skräck" för kontanter. När vi senast behövde en summa kontanter, 30.000, så det är inte ens en så stor summa, skulle det ta antingen 3 dagar (!) att få hämta ut dem på bankkontoret, eller så rekommenderade de att vi använde alla företagets betalkort och gjorde kontantuttag, max 8.000 per dygn eller nåt sånt.

Idag har de tom tagit bort möjligheten att få ut pengarna på banken, oavsett hur länge du väntar. Närmsta bankkontor där vi kan få ut kontanter i den banken ligger enligt deras uppgift 8 min härifrån, och då har vi företaget i Helsingborg. Sjukt.

Senast jag pratade med den rekommenderade de oss att "skaffa fler betalkort, de har ju ändå ingen årsavgift". Haha.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 09:50 #36

Ja, det är sjukt vad bankerna har skräck för kontanter. Jag skulle sätta in en kontantsumma på 18 000 kr från en aktivitetsdag i en idéell förening jag är verksam inom och det var sjukt många frågor var jag fått pengarna från.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 10:59 #37
jackan jackan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
jackan jackan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, det är sjukt vad bankerna har skräck för kontanter. Jag skulle sätta in en kontantsumma på 18 000 kr från en aktivitetsdag i en idéell förening jag är verksam inom och det var sjukt många frågor var jag fått pengarna från.

Så här ser det ut, och det kommer bli tuffare!

Har fått höra att i dagsläget så består 7% av världens pengar i fysiskform. Resten kan ni räkna ut själva...

Rätt eller fel? Kontanter eller inte?

Hursomhelst så har detta i Cypern get konsekvenser globalt, även på oss i Sverige (se OMX indexet). Kan vi förvänta oss fortsatt nedgång?
jackan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 11:54 #38
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Det sker smygande, men asymptoten är att varje individ kommer vara fullständigt övervakad, dokumenterad och under maktens kontroll. När du inte längre kan köpa ett paket tuggumi utan att lämna ett digitalt spår efter dig (och vi är snar där) så finns det anledning att vara orolig. I ett sådant läge är man helt utlämnad till maktens godtycke.

Jag har en bekant som tar ut hela sin lön i kontanter på bankkontoret och vägrar använda kort. Först tyckte jag att h*n var paranoid, men efterhand har jag insett att det finns en poäng med detta.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 12:18 #39
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Två funderingar kring detta:

1. Tänk tanken att det hade varit amerikanska konton som riskerade att "beskattas" (isf ryska). Då hade nog drönarna surrat över Bryssel nu... ;o

2. Lärdomen av detta är att den som är duktig och sparar en buffert inför framtiden kan bli blåst ("beskattad"), medan den som konsumerar utan buffert hålls skadelös. Känns inte som en klockren signal från EU om du frågar mig...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-19, 12:24 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Det är ju inte bara bankerna som vill göra sig av med kontanthanteringen, en del butiker börjar hoppa på tåget också. De hänvisar till säkerheten men det tycker jag personligen är oansvarigt. Vad tror de att yrkeskriminella gör om de inte kan få ut några kontanter från banker eller butiker? De ger knappast upp och slår sig till ro med ett jobb på industrigolvet. Nej, de ger sig på privatpersoner istället. Bankerna gör sig till fiender med sina kunder helt enkelt. De tar bort kontor, de tar bort kontanter och de skickar brottslingar efter sina kunder. Bra jobbat.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017