Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Insättningsgarantin på Cypern

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-17, 12:54 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag är helt emot att staten ska rädda banker, är okej om det görs via säkra lån som staten har garanti att få tillbaka sedan men annars inte.

Låt banken gå i konkurs istället eller låt dom höja avgifterna, dock ska pengarna som finns på kontona tillhöra ägaren av kontot. Alltså inga pengar som tillhör konkursbo om banken gör kk
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 12:57 #12

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Afrika-nivå är rätt bra idag. Det är där ekonomierna går bäst just nu. Jag garanterar dig att det finns idioter även bland rika människor
Så klart det finns, då man kan lyckas vinna pengar eller ärva. Men det är skitsama, då folk med pengar inte går på bidrag och är belastning för samhället.

Om du läser mina inlägg ser du hur största delen av befolkning faktiskt är negativt ekonomiskt för samhället.
Oläst 2013-03-17, 13:50 #13
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Asså shit, jag som tänkte flytta till Cypern inom en snar framtid (innan sommaren).

Blir nog o börja kolla upp Dubai istället
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 14:13 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så klart det finns, då man kan lyckas vinna pengar eller ärva. Men det är skitsama, då folk med pengar inte går på bidrag och är belastning för samhället.

Om du läser mina inlägg ser du hur största delen av befolkning faktiskt är negativt ekonomiskt för samhället.
Man kan lyckas driva företag och fortfarande vara en idiot.
Oläst 2013-03-17, 15:22 #15

Citat:
Ursprungligen postat av phattrance Visa inlägg
Asså shit, jag som tänkte flytta till Cypern inom en snar framtid (innan sommaren).

Blir nog o börja kolla upp Dubai istället
Eller Malta, jag åt lunch med Jonathan förra lördagen och han frågade faktiskt vilket land du skulle välja. Men efter sista dagarna lär Cypern vara rätt dåligt alternativ.

Dock är Dubai fint med, men hört att bra bostad ligger på runt 15-30k per månad. Då bara runt en 2:a.
Oläst 2013-03-17, 15:37 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Eller Malta, jag åt lunch med Jonathan förra lördagen och han frågade faktiskt vilket land du skulle välja. Men efter sista dagarna lär Cypern vara rätt dåligt alternativ.

Dock är Dubai fint med, men hört att bra bostad ligger på runt 15-30k per månad. Då bara runt en 2:a.
Jo gillar Malta med, fast Maltauppläggen är ju så avancerade liksom, typ starta två bolag (ena i utlandet, bla skatteparadisöar). Sedan så kan man ju inte föra över pengarna till malta skattefritt utan pengarna måste stanna i utlandet. man får däremot plocka ut 8000 euro per år i lön skattefritt vilket inte räcker långt (cypern har 19500 euro / år skattefritt). Vet att det finns folk som har ett VISA kort som är kopplat till banken i utlandet men många revisorer jag snackat med säger att man egentligen inte får använda sig av detta system då det ligger inom "gråzonen"

Dubai är nice men lite för varmt för min del. Dessutom så går det inte o cykla där vilket är ett måste för mig som motionscyklar en hel del. Har hittat ok lägenheter i marinan för ca 8000kr i månaden (1år)
Oläst 2013-03-17, 15:59 #17

Citat:
Jo gillar Malta med, fast Maltauppläggen är ju så avancerade liksom, typ starta två bolag (ena i utlandet, bla skatteparadisöar). Sedan så kan man ju inte föra över pengarna till malta skattefritt utan pengarna måste stanna i utlandet. man får däremot plocka ut 8000 euro per år i lön skattefritt vilket inte räcker långt (cypern har 19500 euro / år skattefritt). Vet att det finns folk som har ett VISA kort som är kopplat till banken i utlandet men många revisorer jag snackat med säger att man egentligen inte får använda sig av detta system då det ligger inom "gråzonen"

Dubai är nice men lite för varmt för min del. Dessutom så går det inte o cykla där vilket är ett måste för mig som motionscyklar en hel del. Har hittat ok lägenheter i marinan för ca 8000kr i månaden (1år)
Samma sak på Cypern om du ska ha så liten skatt som möjligt.

Bolag på Cypern + Utdelning blev ju 10 + 15% skatt = 25% totalt. Efter planerade höjningen blir det istället 27.5% totalt. Nästa samma nivå som max inkomstskatt på 30%

Stora frågan är hur verkligheten kommer bli, om andra regler eller andra skatter med kommer att höjas.

Men för slippa den extra bolagskatten i Cypern och bara betala 15% utdelningskatt så får du ju ha bolag utanför.

Men ett land där staten tror dom kan sno 10% av allt kapital rakt av utan ens en lag känns väldigt osäker framtid.

Kommer bli väldigt intressanta månader framåt.
Oläst 2013-03-17, 16:03 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Samma sak på Cypern om du ska ha så liten skatt som möjligt.

Bolag på Cypern + Utdelning blev ju 10 + 15% skatt = 25% totalt. Efter planerade höjningen blir det istället 27.5% totalt. Nästa samma nivå som max inkomstskatt på 30%

Stora frågan är hur verkligheten kommer bli, om andra regler eller andra skatter med kommer att höjas.

Men för slippa den extra bolagskatten i Cypern och bara betala 15% utdelningskatt så får du ju ha bolag utanför.

Men ett land där staten tror dom kan sno 10% av allt kapital rakt av utan ens en lag känns väldigt osäker framtid.

Kommer bli väldigt intressanta månader framåt.

Så som alla revisorer jag pratat med på cypern så betalar man 10% skatt (snart 12%, samt några procent i sociala avgifter o sånt) och sedan får man plocka ut ca 20.000 euro skattefritt.

Dubai verkar ju nice också då allt är skattefritt där (dock så får man betala för allt men det har jag inget emot o göra)

Cypern känns väldigt osäkert nu så det går nog bort.
Oläst 2013-03-17, 16:13 #19

Citat:
Så som alla revisorer jag pratat med på cypern så betalar man 10% skatt (snart 12%, samt några procent i sociala avgifter o sånt) och sedan får man plocka ut ca 20.000 euro skattefritt.

Dubai verkar ju nice också då allt är skattefritt där (dock så får man betala för allt men det har jag inget emot o göra)

Cypern känns väldigt osäkert nu så det går nog bort.
Då kanske du har låg inkomst:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 19,500 0
19,501 - 28,000 20
28,001 - 36,300 25
36,301 - 30

Sedan finns det sociala avgifter med:

Arbetsgivaren erlägger sociala avgifter på utbetalda löner till anställda med 10 % upp till en lön om maximalt 46 032 EUR.

Bolagskatt är inte samma sak som inkomstskatt.

Så jag får det till dom skattesats jag skrev innan, sedan finns det alltid massa avdrag eller andra lösningar men ja..

Medan Malta med rätt upplägg går komma ner till 5% skatt, eller ansöka om att bli
High Net Worth Individuals och endast betala 15% inkomstskatt i Malta.

Så bo på Cypern och samtidigt ha ett bolag där är inte bra om man är ute efter låg skatt, samtidigt som Cypern som land varit osäkert en längre tid innan detta hände.

En ökning av bolagskatten endast med 2.5% hade säkert många accepterat, men inte att dom lägger beslag på folks bankkonton.
Oläst 2013-03-17, 16:20 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Då kanske du har låg inkomst:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 19,500 0
19,501 - 28,000 20
28,001 - 36,300 25
36,301 - 30

Sedan finns det sociala avgifter med:

Arbetsgivaren erlägger sociala avgifter på utbetalda löner till anställda med 10 % upp till en lön om maximalt 46 032 EUR.

Bolagskatt är inte samma sak som inkomstskatt.

Så jag får det till dom skattesats jag skrev innan, sedan finns det alltid massa avdrag eller andra lösningar men ja..

Medan Malta med rätt upplägg går komma ner till 5% skatt, eller ansöka om att bli
High Net Worth Individuals och endast betala 15% inkomstskatt i Malta.

Så bo på Cypern och samtidigt ha ett bolag där är inte bra om man är ute efter låg skatt, samtidigt som Cypern som land varit osäkert en längre tid innan detta hände.

En ökning av bolagskatten endast med 2.5% hade säkert många accepterat, men inte att dom lägger beslag på folks bankkonton.
Japp! jag skulle kunna klara mig bra på 19500 euro. Är som sagt inte helt säker på att om man har två bolag i olika länder är verkligen helt lagligt då olika revisorer säger olika saker. Och jag betalar gärna mer i skatt (att betala långt över 50% som jag gör i sverige går gränsen) men håller mig till det lagliga än att hålla mig till gråzonen liksom.

High Net Worth Individuals ligger över det jag drar in per år (lite över miljonen) så jag kommer nog inte kunna ansöka efter det.

men hur är det nu med att ha ett bolag i utlandet och sedan använda visa kortet som är kopplad till bolaget och använda det på malta? Är det lagligt och göra så eller ej? Folk säger typ helt olika ang detta.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017