FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
/Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Kompetensen hos våra tekniker är inget problem. Vi har gott och väl den kompetens som krävs för att hantera DDOS-attacker. En sådan kommentar får mig att fundera på om du vet vad du vet om DDOS-attacker och vad det innebär? Det är inte direkt så att vi har nån möjlighet att få nån förvarning om en attack. En attack kommer när den kommer och det är först då vi kan göra något. Vilket vi också gör. Givetvis kan man köpa in externa skydd och liknande, vilket vi självklart kikar på vad vi har för alternativ för att förbättra det skydd vi redan har. Det måste man ju dock förstå att det är inget som görs över en natt, utan vi måste jämföra och se vilka alternativ som är relevanta och fördelar/nackdelar med de. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
De flesta tv-kanaler väljer att inte ta in reklamfilmer från partier som Sverigedemokraterna. När det gäller rasism och andra extrema ytterligheter så är det svårt att säga att det är fel av ett företag att säga nej till kunder även om jag rent principiellt också kan tycka att yttrandefriheten går före. Sverigedemokraterna diskriminerar friskt själva, då blir det lite ironiskt att ta in dom som kunder och sedan hänvisa till att man är emot diskriminering i alla former ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-27 klockan 11:25 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Först, när det gäller de attackar vi utsatts för har dessa ingenting med någon enskild identifierad kund att göra utan det har varit riktat mot en delad miljö. Eftersom de IP-adresser som attackerats är delade och används av ett flertal kunder och det inte i övrigt framgår av trafiken vilken specifik site det är som attackeras finns inte ens alternativet att slänga ut den attackerade kunden.
Vi arbetar självfallet på ett flertal olika sätt för att motverka de attacker vi ständigt utsätts för. Nu har vi under de senaste dagarna sett en ökning både i omfattning och frekvens av attacker vilket tyvärr påverkar våra kunder vilket vi givetvis beklagar. Som tidigare sagt planerar vi vissa förbättringar redan under natten, men vi arbetar givetvis också mer långsiktigt med andra typer av förbättringar. För det andra, vi bedömer över huvud taget inte kunder annat än i den mån vi får kännedom om att svensk lag överträds. I många fall kan dessutom sägas att vi inte ens vet vilken typ av material en kund kommer att hosta vilket gör någon slags generell förhandsbedömning omöjlig. Vi anser inte att operatörer, oavsett om det handlar om leverantörer av Internetkapacitet eller hosting eller andra liknande tjänster, ska lägga sig i vilket material kunder använder tjänsten till att publicera så länge det inte vid en juridisk prövning bedöms bryta mot svensk lag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Tycker det är konstruktiva och positiva tankar som både gör att man som kund inte vill dela webbhotell med SD och som gör att man som webbhotell väljer att låta rikets lag bestämma kunderna man vill ha. Den enskildas rätt att verka mot det man anser vara negativa strömningar och ett företags vilja att verka för det fria ordet... Att anse att något av det är löjligt ... jag förstår inte.
Tråkigt för både City Network och dess kunder med denna DDOS. Men liksom föregående gånger det uppmärksammats på WN tycker jag det är synd att webbhotellens representanter inte nämner något om hur de vill påverka rättssituationen eller för den delen ens insinuerar att de har den viljan. Det är alldeles för lätt att gömma sig bakom nätets murar och sänka sajter utan risk att fångas av statens lama armar. Jag har rätt många gånger arbetat med sajter eller haft kontakt med sajtägare som påverkats, mest utanför webbhotellens värld, och den enda gången jag har sett något som faktiskt nått fram till attackeraren själv så var det när en påverkad sajts representant ringde och varnade att komma förbi och prata med denne i föräldrahemmet. Många av attackerna kommer från ynglingar som inte inser vad de gör...
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det stora problemet är ju dock att det är i princip omöjligt för en enskild leverantör att spåra en attack eftersom de allra flesta attacker för att inte säga i princip alla attacker sker med fejkade IP-adresser. Då kan ju inte vi se själva varifrån en attack kommer om inte trafiken som sådan eller möjligvis målet på något sätt avslöjar eller kan ge ledtrådar till det.
Och så som internet är uppbyggt så krävs det samarbete med oftast ganska många leverantörer för att spåra upp källan/källorna till attackerna. Och av egen erfarenhet så är de flesta större nätleverantörer ganska ointresserade av det så länge det inte påverkar de, vilket gör det mycket svårare att spåra upp källan till sådana attacker. Dessutom är källan väldigt sällan detsamma som angriparen, utan oftast hackade hemdatorer och servrar som dragits med i botnät, varpå man ändå inte får tag i den skyldige till en DDOS-attack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Till johan1234 - Återigen, det har ingeting att göra med yttrandefrihet. Det har att göra med värderingar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() crazzy, det är ju precis det vi säger, att det är i princip omöjligt för ett enskilt webbhotell att göra något. Just därför är det viktigt att man engagerar sig och försöker samarbeta kring dessa problem. Det borde i stort sett alla webbhotell vara intresserade av? Den som inte är villig att medverka i ett sådant samarbete säger ju indirekt "vi skiter i våra kunder, de får ta lite attacker då och då". Går man samman så kan man i slutändan också nå operatörerna och lagstiftare. Att bara rycka på axlarna och säga att "det är inte så mycket vi kan göra" hjälper naturligtvis inte särskilt långt. Det är ungefär så alla webbhotell gör idag, inte bara ni.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|