FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du blir färdig med projektet och jag testar det på din server och precis som sagt så får jag 2 i resultatet, jag betalar och du flyttar det till min server. Jag provar samma applikation och får fram 100345678 dvs ett helt galet resultat, ska jag då betala för att han har gjort fel? Målet är tydligt, kan du få fram en 2:a via en applikation så får du 1 sek. Jag betalade men du levererade inte det vi bestämde om. Det är verkligen så enkelt, inget om eller men. Jag betalade för att få en 2:a, du levererade inte det, jag har gjort mitt och betalat men det har inte du. Simpel business.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Se även denna länk här på WN som exempel sett från "andra sidan" (dvs leverantören) http://www.wn.se/t1040917.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Det här anledningen till att man inte ska anlita företag till att bygga ens hemsida på distans. Ja, jag vet att meningen är provocerande och sticker en del i ögonen. Men det är min åsikt. Sen har jag varit i en liknade situation som TS och därför står jag upp för honom. Jag vet hur det känns. Man sparar pengar och lägger både tid och energi åt att få något man drömt om länge men det blir bara skit av allting och sedan kommer det en massa rättshaverister som ska tala om för en vad som är rätt eller fel.
Jag anlitade ett företag till den sidan som jag drev mitt företag på den sög på ren och skär svenska. Aldrig sätt något liknande arbete till hemsida. Såg mer ut som en fågelskrämma än vad jag önskade mig. Jag dissar utveckling av webbsidor på distans om man inte träffas IRL och pratar igenom allting, gör en skiss på en whiteboard tillsammans. Jag betalade 10 000:- för designen, programmering och e-handel men skräpet blev aldrig klart. Om jag någon gång i framtiden ska bygga en hemsida så går jag i första hand till min kompis som själv driver företag för då får jag exakt det jag betalar för och jag får också sitta med honom under hela processen och själv styra och ställa allting med respons från hans sida. Jag betalar hellre några tusen extra för att få sitta med utvecklarna och själv följa processen. Citat:
![]() Senast redigerad av StateCollapse den 2010-03-21 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Så om man som kund blir blåst och det felar så beror det på bristande erfarenhet och okunskap hos beställaren? Alltså: X lämnar in bilen till Y för att installera en stereo. Y installerar stereon men den fungerar inte som den ska. Det märker X efter 2 månader när han skulle spela upp mp3 filer. Men det är alltså X fel för att hans okunskap i beställningen; för att han antog att stereon skulle fungera. Förstår man sig på webbutveckling så behöver man oftast inte gå till en annan för att utveckla en webbplats. Tänk på det! Webbyråer som alla andra företag ska leverera det de har fått betalt för. Punkt slut. Sedan behövs självklart ett avtal, men det betyder inte att de gör rätt i att strunta i kunden. Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-22 klockan 01:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För 10 000 SEK kan du knappt få en komplett e-handelslösning installerad !!! För varje krav du ställer så kostar det pengar, ska du ha en komplet e-handelslösning med från en seriös leverantör så får du nog lägga på en siffra till i din prislapp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men Conny, nu jämför du väl äpplen och päron?
YesBoss har förmodligen beställt av en ganska ny/oerfaren programmerare, och det är snarare en friggebod än ett nytt hus låter det som. Det du skriver stämmer och är helt korrekt, men är inte riktigt tillämpningsbart överallt. I stora projekt och med stora kunder krävs mer kontroll än i ett litet projekt. Ringer du mjölkbonden och kollar om deras mjölk som de sålt Arla är bra innan du handlar på Ica också? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vet man som beställare inte vad man vill ha så funkar det inte med fastpris, då måste det blir löpande räkning. Självfallet så har även utvecklarens erfarenhet betydelse för projektets framgång. Men ju mer oerfaren beställaren är desto större vikt att leverantören har större erfarenhet. Har beställaren mycket erfarenhet så har denne lättare att bedöma leverantörens förmågor och då blir egentligen kraven på leverantören mindre för att nå framgång med projektet. Detta eftersom beställaren då kan anpassa sina krav så de stämmer bättre med leveranskapaciteten. Det här gäller när det är ett förhandlat "upphandlingsförfarande" (dvs beställaren har redan från början bestämt vem som ska vara levarnör men förhandlar om uppdragets utformning), när man inte bestämt vilken leverantör beställaren vill anlita så blir det genast mer komplicerat för då måste man gå ut till fler leverantörer och begära offert sen ska beställaren göra en utvärdering av offerterna. Samma principer oavsett storlek på projektet. Principerna är desamma men förfrågningar, offerter och avtal blir givetvis mindre till omfattningen när uppdragen är mindre. Jag vet som sagt inte de exakta förutsättningarna och det omöjliggörs av att parterna inte har skriftliga avtal, då kan utomstående inte göra riktiga bedömningar i efetrhand, det blir bara generella råd för framtiden så parterna inte gör om sina respektive misstag. Men framförallt att parterna får hjälp med att identifiera vilka misstag parterna gjort. Som jag tidigare skrev så krävs det två parter som inte kiommunicerar sina verkliga avsikter för att det ska bli problem med kommunikationen. Om man är osäker och inte vet så är det bättre att vara öppen med det än att "förutsätta" en massa saker när man gör upp ett avtal. Att beställaren vet vad de vill, och leverantören inte tar på sig saker de inte klarar av och att parterna gör skriftliga avtal och att kunden/beställaren gör ett acceptanstest innan de godkänenr leveransen och betalar är viktigt för att det ska bli ett framgångsrikt projekt, de principerna gäller helt oavsett vilken storlek projektet har. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-21 klockan 10:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hamnade i en omvänd situation;
beställaren var missnöjd utan att kunna säga vad som skulle ändras på och gjorde sig sedan ånåbar på telefon och mail så vi kom inte vidare. Det saknades flödesscheman och texter till nästan samtliga sidor. Då det skulle vara ett snabbt och kvickt projekt och det kändes som att vi var på samma nivå på det initiala mötet gjorde att vi inte hade något annat avtal mer än det muntliga. Jag gjorde det klart för kunden från start att de måste leverera texter m m så det var inte att jag hade varit otydlig med kundens skyldigheter i projektet. Projektet är klart så när som att det saknas texter på vissa sidor och jag fakturerade 80% av projektet (och levererat det i en katalog på webbhotellet) med möjlighet att kunna betala resterande 20% när kunden kände sig redo att färdigställa och publicera. Kunden betalade fakturan, men jag har fortfarande inte hört ngt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|