FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Se även denna länk här på WN som exempel sett från "andra sidan" (dvs leverantören) http://www.wn.se/t1040917.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
|
Men Conny, nu jämför du väl äpplen och päron?
YesBoss har förmodligen beställt av en ganska ny/oerfaren programmerare, och det är snarare en friggebod än ett nytt hus låter det som. Det du skriver stämmer och är helt korrekt, men är inte riktigt tillämpningsbart överallt. I stora projekt och med stora kunder krävs mer kontroll än i ett litet projekt. Ringer du mjölkbonden och kollar om deras mjölk som de sålt Arla är bra innan du handlar på Ica också? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Citat:
Vet man som beställare inte vad man vill ha så funkar det inte med fastpris, då måste det blir löpande räkning. Självfallet så har även utvecklarens erfarenhet betydelse för projektets framgång. Men ju mer oerfaren beställaren är desto större vikt att leverantören har större erfarenhet. Har beställaren mycket erfarenhet så har denne lättare att bedöma leverantörens förmågor och då blir egentligen kraven på leverantören mindre för att nå framgång med projektet. Detta eftersom beställaren då kan anpassa sina krav så de stämmer bättre med leveranskapaciteten. Det här gäller när det är ett förhandlat "upphandlingsförfarande" (dvs beställaren har redan från början bestämt vem som ska vara levarnör men förhandlar om uppdragets utformning), när man inte bestämt vilken leverantör beställaren vill anlita så blir det genast mer komplicerat för då måste man gå ut till fler leverantörer och begära offert sen ska beställaren göra en utvärdering av offerterna. Samma principer oavsett storlek på projektet. Principerna är desamma men förfrågningar, offerter och avtal blir givetvis mindre till omfattningen när uppdragen är mindre. Jag vet som sagt inte de exakta förutsättningarna och det omöjliggörs av att parterna inte har skriftliga avtal, då kan utomstående inte göra riktiga bedömningar i efetrhand, det blir bara generella råd för framtiden så parterna inte gör om sina respektive misstag. Men framförallt att parterna får hjälp med att identifiera vilka misstag parterna gjort. Som jag tidigare skrev så krävs det två parter som inte kiommunicerar sina verkliga avsikter för att det ska bli problem med kommunikationen. Om man är osäker och inte vet så är det bättre att vara öppen med det än att "förutsätta" en massa saker när man gör upp ett avtal. Att beställaren vet vad de vill, och leverantören inte tar på sig saker de inte klarar av och att parterna gör skriftliga avtal och att kunden/beställaren gör ett acceptanstest innan de godkänenr leveransen och betalar är viktigt för att det ska bli ett framgångsrikt projekt, de principerna gäller helt oavsett vilken storlek projektet har. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-21 klockan 10:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Jag hamnade i en omvänd situation;
beställaren var missnöjd utan att kunna säga vad som skulle ändras på och gjorde sig sedan ånåbar på telefon och mail så vi kom inte vidare. Det saknades flödesscheman och texter till nästan samtliga sidor. Då det skulle vara ett snabbt och kvickt projekt och det kändes som att vi var på samma nivå på det initiala mötet gjorde att vi inte hade något annat avtal mer än det muntliga. Jag gjorde det klart för kunden från start att de måste leverera texter m m så det var inte att jag hade varit otydlig med kundens skyldigheter i projektet. Projektet är klart så när som att det saknas texter på vissa sidor och jag fakturerade 80% av projektet (och levererat det i en katalog på webbhotellet) med möjlighet att kunna betala resterande 20% när kunden kände sig redo att färdigställa och publicera. Kunden betalade fakturan, men jag har fortfarande inte hört ngt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du har tydlig kravspecifikation i en mailkonversation och ni skriftligen är överens om vad som gäller så är det inget snack. Du har rätt att få de specificerade funktionerna och de ska fungera. Det håller i tingsrätten också.
Ett vanligt fel dock, är att kunden specificerar en funktion som sen levereras, men inte fungerar enligt vad kunden hade sett framför sig. Då är inte leverantörens tvungen att göra om funktionen. Så om du fått fungerande funktioner men "inte som du tänkt dig" och det inte är specificerat, då har du inget att komma med tyvärr. Det är en av de viktigaste delarna som skiljer en bra och en dålig byrå. Kommunikation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Banned
|
Det här anledningen till att man inte ska anlita företag till att bygga ens hemsida på distans. Ja, jag vet att meningen är provocerande och sticker en del i ögonen. Men det är min åsikt. Sen har jag varit i en liknade situation som TS och därför står jag upp för honom. Jag vet hur det känns. Man sparar pengar och lägger både tid och energi åt att få något man drömt om länge men det blir bara skit av allting och sedan kommer det en massa rättshaverister som ska tala om för en vad som är rätt eller fel.
Jag anlitade ett företag till den sidan som jag drev mitt företag på den sög på ren och skär svenska. Aldrig sätt något liknande arbete till hemsida. Såg mer ut som en fågelskrämma än vad jag önskade mig. Jag dissar utveckling av webbsidor på distans om man inte träffas IRL och pratar igenom allting, gör en skiss på en whiteboard tillsammans. Jag betalade 10 000:- för designen, programmering och e-handel men skräpet blev aldrig klart. Om jag någon gång i framtiden ska bygga en hemsida så går jag i första hand till min kompis som själv driver företag för då får jag exakt det jag betalar för och jag får också sitta med honom under hela processen och själv styra och ställa allting med respons från hans sida. Jag betalar hellre några tusen extra för att få sitta med utvecklarna och själv följa processen. Citat:
![]() Senast redigerad av StateCollapse den 2010-03-21 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag är en erfaren utvecklare och konsult som jobbar väldigt mycket på distans. Det funkar bra, men absolut inte lika bra eller bättre än när jag sitter ute hos kund. Visst kan telefon, epost och annan kommunikationsutrustning ersätta mycket men inte allt. Så för mig har State en poäng där. Hade jag varit i hans kläder hade jag också lagt lite mer pengar för "närproducerat"
![]() Däremot så är det mer provocerande att folk fortfarande verkar tro på det här forumet att man kan få en egenutvecklad ehandelslösning för typ 10k. Oavsett om man jobbar för en slavlön och är ninja på web så är det nära mission impossible. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Därför är mitt råd till TS att försöka vända sig till en utvecklare inom närområdet, där han bor. Min kompis och jag håller på att skapa en design till mitt företag som ska upp igen och det går jättebra. Är så fruktansvärt nöjd. Jag tycker att fler företag ska erbjuda denna tjänst, att man som kund får sitta med under processen men betala några tusen extra till exempel. Man träffar sin utvecklare och skissar upp allting tillsammans på en whiteboard, går igenom allting. När detta är klart sätter man sig vid datorn och börjar arbeta. Då får man det man vill ha eftersom kommunikationen fungerar så mycket bättre öga mot öga när man kan visa och ge olika exempel på fem minuter istället för att sätta sig ner och skriva kanske ett mail på 30-50 rader om hur man vill ha det, länka till sidor som exempel, bifoga bilder och allting. Träffar man istället sin utvecklare så sparar man enormt mycket tid på detta. Om jag ska ha en komplett e-handel sida säger vi nu. Så får jag betala, vi säger 30.000:- (ett exempel) och vill jag sitta med får jag betala 3.000-5.000:- extra (exempel) och skulle denna möjlighet finnas skulle jag inte tveka en sekund. Skulle köra direkt. Boka tåg och åka ner på en gång där företaget befinner sig. Jag fick ingen komplett e-handel sida med ett fullfjädrat betalningssystem, vilket jag också talade om att jag inte vill ha. Jag fick design, kodning, text, undersidor, bilder och en adminpanel där jag kunde lägga in mina produkter med bild och text (ja, det som ska synas vid en produkt) och en kassa som fungerade utmärkt. Själva betalningen fick jag lösa på egen hand. Jag tyckte bara att designen var väldigt risig och att han missade en del punkter. Annars, en mycket bra kille som jag hade telefonkontakt med och han arbetade på bra. Tog två veckor att få allting. Senast redigerad av StateCollapse den 2010-03-21 klockan 15:01 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|