Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbyrån vägrar slutföra min webbsida- lite råd uppskattas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 21:51 #1
YesBoss YesBoss är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2009
Medlem

Standard Webbyrån vägrar slutföra min webbsida- lite råd uppskattas

Vänder mig till er eftersom jag inte har en aning vad jag kan göra, jag anlitade en webbyrå där jag och utvecklaren har diskuterat via e-post fram och tillbaka vad jag vill ha och hur jag vill att webbsidan kommer att se ut.

I hans e-post skriver han att webbsidan kommer ta 14 till 30 dagar att utveckla beroende på buggar osv, det lät bra och han började med webbsidan. Nu har det gått två månader och sidans viktigaste "tjänst" fungerar inte och jag sitter med en ej fungerande sida och har inte en aning om vad jag ska göra.

Jag har betalat allt till webbyrån men upptäckte inte felet förens nu, han skjuter upp det konstant och nu ignorerar utvecklaren mig. Svarar inte på telefonen osv.

Jag har lagt alla mina pengar på denna webbsida trots att det inte är väldens summa, men det är fortfarande alla pengar jag ägde. Och nu har jag inte ens råd att anlita en annan webbyrå för att slutföra jobbet.

Vi/jag har inte skrivit på något avtal, men finns många e-post där en specifikation beskrivs klart och tydligt. Och att han godkänner dom och ger mig ett pris samt deadline.

Vilka åtgärder kan jag åta mot honom, jag vill ju inte egntligen göra detta. Jag vill ju bara få min webbsida färdig.

Men jag tänkte hur jag kan "pressa" honom så att han vet att han måste slutföra sitt arbete?

Vilka åtgärder kan jag åta som sagt?
YesBoss är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 22:39 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Som ordspråket säger, man får det man betalar för. Väljer du en liten enmanna byrå för att priset är bäst så blir det lätt så. Dem har fått betalt för jobbet och orkar helt enkelt inte lägga mer tid på det.

Det du kan göra är att antingen ringa varje dag tills han tröttnar och hjälper dig. Annars skulle du kunna gå direkt till tingsrätten med en stämning, det kostar inte många kr om du inte anlitar advokat. Du kan föra din talan själv. Ta med all mail konversation och lägg upp det. Vinner du får du pengar för att åtgärda felet eller så blir han tvungen att avsluta jobbet.

Alternativ 2 kommer dock ta tid ifrån dig. Ligg hellre på honom tills han hjälper dig. Och i framtiden, se till att ha ett avtal som du kan luta dig mot.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 22:41 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Nu känner jag inte din kodare (eller dig) men för att komma framåt känns det som att du ska ta ett ordentligt samtal med utvecklaren, eller med dennes överordnade om han inte är bekväm med sådant här. Försök reda ut vad det är som tar tid, om han har mycket annat att göra, om det är något som "känns fel" för utvecklaren etc. Det skadar inte att ha en bild av den andres situation.

På dig låter det som att du verkligen helst vill få allt klart, hellre än att avbryta affären. I så fall är det dags att ställa hårda krav på både utvecklaren personligen och på byrån att få jobbet klart. Gör det klart för dem att du fortfarande vill att de gör jobbet åt dig och att du inte börjat leta ny leverantör ännu, men att du vill få en tydlig plan på hur ni ska få allt klart.

Du ska inte ge med dig; du ska verkligen ha det du betalat för eller pengarna tillbaka. Ni har ett avtal om vad som ska göras (dokumenterat i er konversation). Försök formulera detta till en tydlig kravspec i punktform och pricka av det som är klart. Be om en tidsplan för vart och ett av de krav som är kvar.

Funkar det ändå inte efter detta kanske du måste backa ur hela affären och kräva pengarna tillbaka.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 08:39 #4
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Urme Urme är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Sidans viktigaste tjänst fungerar inte och du har inte upptäckt det förrän 2 månader senare? Får man fråga vad det är?
Urme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 09:07 #5
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Är det du som är kunden till denna tråden?
http://www.wn.se/t1040917.html

Känns ungefär som samma sak fast från två olika vinklar.
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 10:19 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av maltemus Visa inlägg
Är det du som är kunden till denna tråden?
http://www.wn.se/t1040917.html

Känns ungefär som samma sak fast från två olika vinklar.
Nej, det är inte jag.
Oläst 2010-03-18, 10:24 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Urme Visa inlägg
Sidans viktigaste tjänst fungerar inte och du har inte upptäckt det förrän 2 månader senare? Får man fråga vad det är?
Alltså det är inte två månader sedan projektet har varit avslutat, utvecklaren säger hela tiden att han "jobbar" på det. Och jag har redan från början påpekat det att funktionen inte fungerar, men han förklarar hela tiden att han har annat för sig och ber om ursäkt för att han har ignorerat mig. Och jag godtog det då, men nu räcker det så att säga. Jag vill ju bli färdig någon gång, men han fortsätter att ignorera mig och skiter i att åtgärda felet.
Oläst 2010-03-18, 12:33 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det är aldrig bra att betala allt i förskott. Själv brukar jag begära 35% i förskott och resterande vid givna acceptanspunkter under projektets gång eller så används tjänster som Rent-A-Coder eller liknande och då finns det inbyggt en viss kontroll av hur flödet av betalningen sker vilket är till fördel både för köpare och säljare (t.ex. programmerare).

Se det som ett tips inför framtiden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 13:30 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Har man betalt leverantörens faktura vid fastprisuppdrag eller vid löpande räkning så kan man normalt inte klaga i efterhand. Om du inte har avtal om att det är en längre garantitid.

När du betalt har du i princip godkänt leveransen. Om du "upptäcker fel i efterhand" så innebär det snarare att du har en brist i din acceptanstestrutin.

I det här läget är det nog bäst att betala för komplettering/uppdatering/buggfixning på löpande räkning.

Att du som beställare inte har mer pengar är ju inte leverantörens problem, (givetvis undantaget om annat finns specificerat i avtalet).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 18:14 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Har man betalt leverantörens faktura vid fastprisuppdrag eller vid löpande räkning så kan man normalt inte klaga i efterhand. Om du inte har avtal om att det är en längre garantitid.

När du betalt har du i princip godkänt leveransen. Om du "upptäcker fel i efterhand" så innebär det snarare att du har en brist i din acceptanstestrutin.

I det här läget är det nog bäst att betala för komplettering/uppdatering/buggfixning på löpande räkning.

Att du som beställare inte har mer pengar är ju inte leverantörens problem, (givetvis undantaget om annat finns specificerat i avtalet).
Med all respekt så är detta skitsnack, när jag betalar för något så vill jag att det ska fungera! När man köper en tv så betalar man inte extra för att laga den om den inte fungerar? Bara för att jag har fått den levererad hem?

Jag är ingen programmerare och kan inte testa allt in och ut, är det för mycket begärt att få en fungerande applikation som man betalat för?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017