Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbyrån vägrar slutföra min webbsida- lite råd uppskattas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-21, 14:59 #31
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Jag är en erfaren utvecklare och konsult som jobbar väldigt mycket på distans. Det funkar bra, men absolut inte lika bra eller bättre än när jag sitter ute hos kund. Visst kan telefon, epost och annan kommunikationsutrustning ersätta mycket men inte allt. Så för mig har State en poäng där. Hade jag varit i hans kläder hade jag också lagt lite mer pengar för "närproducerat"

Däremot så är det mer provocerande att folk fortfarande verkar tro på det här forumet att man kan få en egenutvecklad ehandelslösning för typ 10k. Oavsett om man jobbar för en slavlön och är ninja på web så är det nära mission impossible.
Jag håller med. Jag tror ingen på fullt allvar tror att arbeta på distans är lika bra som att sitta hos kund men när man väger in kostnader så kan det löna sig. En kombination av detta tror jag kan vara optimalt. Du besöker kund, förstår behoven och kan sedan leja ut det på distans.
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 15:02 #32
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
En kombination av detta tror jag kan vara optimalt. Du besöker kund, förstår behoven och kan sedan leja ut det på distans.
Instämmer fullt ut med det du skriver Att man träffar kunden och går igenom projektet tillsammans med kunden och sedan startar man. Risken att bli lurad är ganska minimal i detta fall skulle jag gissa på.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 23:39 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av YesBoss Visa inlägg
Jag vill så klart inte gå in för mycket på vad det är för applikation, men de flesta som skriver här tar det för givet att det är lätt att göra ett test osv. Men glöm inte att ni är utvecklare eller jobbar med detta, vi som inte kan så mycket om detta är väldigt lättlurade.
Men vänta lite nu. Det här låter väldigt bakvänt. Har du beställt en applikation som du inte har tillräckliga kunskaper för att kunna använda? Jag menar att om du beställt en ordbehandlare har du väl ändå gjort det för att kunna skriva text i den? Av din beskrivning att döma låter det som att du fått motsvarande en ordbehandlare som det inte går att redigera text med.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 00:59 #34
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Meningen är inte provocerande. Den bygger på okunskap. Det finns hundratals (tusentals?) svenska företag som enbart jobbar med utveckling via distans. T.ex med Indier. Visst kan det fela, men felar det och man blir blåst så beror det oftast på bristande erfarenhet och okunskap hos beställaren. Allt är möjligt, men man ska ha klart för sig vad man ger sig in på.


Så om man som kund blir blåst och det felar så beror det på bristande erfarenhet och okunskap hos beställaren?

Alltså:

X lämnar in bilen till Y för att installera en stereo. Y installerar stereon men den fungerar inte som den ska. Det märker X efter 2 månader när han skulle spela upp mp3 filer. Men det är alltså X fel för att hans okunskap i beställningen; för att han antog att stereon skulle fungera.

Förstår man sig på webbutveckling så behöver man oftast inte gå till en annan för att utveckla en webbplats. Tänk på det!

Webbyråer som alla andra företag ska leverera det de har fått betalt för. Punkt slut. Sedan behövs självklart ett avtal, men det betyder inte att de gör rätt i att strunta i kunden.

Senast redigerad av Lancelot den 2010-03-22 klockan 01:05
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 01:04 #35
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg

Däremot så är det mer provocerande att folk fortfarande verkar tro på det här forumet att man kan få en egenutvecklad ehandelslösning för typ 10k. Oavsett om man jobbar för en slavlön och är ninja på web så är det nära mission impossible.

Det spelar ingen roll. Kan ni inte leverera för 10k så behöver ni inte göra det. Levererar ni för en summa så ska det fungera.

Priset spelar inte roll på det sättet.

Säljer en butik en mikro för 10 kr så ska den fungera. De kan inte ta ifrån sig ansvaret bara för att den kostade 10 kr.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 11:52 #36
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Så om man som kund blir blåst och det felar så beror det på bristande erfarenhet och okunskap hos beställaren?

Alltså:

X lämnar in bilen till Y för att installera en stereo. Y installerar stereon men den fungerar inte som den ska. Det märker X efter 2 månader när han skulle spela upp mp3 filer. Men det är alltså X fel för att hans okunskap i beställningen; för att han antog att stereon skulle fungera.

Förstår man sig på webbutveckling så behöver man oftast inte gå till en annan för att utveckla en webbplats. Tänk på det!

Webbyråer som alla andra företag ska leverera det de har fått betalt för. Punkt slut. Sedan behövs självklart ett avtal, men det betyder inte att de gör rätt i att strunta i kunden.
X lämnar in bilen till Y för att installera en stereo. Y installerar stereon men den fungerar inte som det ska. Det märker X efter 2 månader.
Scenario A: X har godkänt resultatet utan att testa det tillräckligt. Dåligt skrivet avtal.
Scenario B: Produkten är av sådan art att fel kan upptäckas efter 2 månader. Självklart har X skrivit in detta i kontraktet och sista delbetalningen har inte betalats eftersom beta-testtiden är på 3 månader.
alt. X har inte testat slutprodukten tillräckligt mycket för att hitta felen men ändå gett ok till Y.
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 11:55 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag betalade 10 000:- för designen, programmering och e-handel men skräpet blev aldrig klart. Om jag någon gång i framtiden ska bygga en hemsida så går jag i första hand till min kompis som själv driver företag för då får jag exakt det jag betalar för och jag får också sitta med honom under hela processen och själv styra och ställa allting med respons från hans sida.

Jag betalar hellre några tusen extra för att få sitta med utvecklarna och själv följa processen.
Nu får du väl ta och ge dig i alla fall.

För 10 000 SEK kan du knappt få en komplett e-handelslösning installerad !!!

För varje krav du ställer så kostar det pengar, ska du ha en komplet e-handelslösning med från en seriös leverantör så får du nog lägga på en siffra till i din prislapp.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 12:00 #38
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det spelar ingen roll. Kan ni inte leverera för 10k så behöver ni inte göra det. Levererar ni för en summa så ska det fungera.

Priset spelar inte roll på det sättet.

Säljer en butik en mikro för 10 kr så ska den fungera. De kan inte ta ifrån sig ansvaret bara för att den kostade 10 kr.
Om du vill köpa en rolls-royce för 500 SEK så får du en Rolls Royce som är värd 500 SEK, dvs en riktigt dålig skrothög.....

Priset har en helt avgörande roll för vad man kan få för pengarna. Om man endast vill betala 10 000 SEK för en komplett e-handelslösning så borde man nog köpa något annat för pengarna eller spara dem, leevrantörerna kan inte trolla, folk som jobbar måste få skälig lön för sitt arbete....

Är man inte seriös som kund/beställare så bör man inte göra oseriösa beställningar, och sen ha mage att klaga.

Slaveri är avskaffat i de flesta av världens länder....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 12:26 #39
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Man kan visst få en komplett ehandelslösning med personligt anpassad design för dom pengarna. Det finns gott om företag som specialiserar sig på att installera Open Source-butiker, till exempel OS Commerce, och genererar personliga teman (eller anpassade teman).
På det viset får man en hygglig lösning för ganska lite pengar.

På exemplet om bilstereon tycker jag beställaren får skylla sig själv.
Har beställaren beställt en bilstereo, och fått en bilstereo som uppenbarligen fungerar, och är nöjd med detta, så kan man inte komma senare och säga att man medande en bilstereo med stöd för mp3.

Har man däremot beställt en bilstereo med stöd för mp3 så ska det såklart fungera. Vet man inte att det heter mp3 kanske man har beställt "med stöd för senaste tekniken" eller "modern teknik" eller liknande.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 12:31 #40
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Även om Conny kanske går lite hårt fram så har han en viktig poäng. Man måste veta vad man betalar för, ungefär hur mycket det bör kosta och om man har kunskap att utvärdera det man köpt. Detta gäller oavsett vilken produkt vi talar om (såvida kostnaden inte är obetydlig). Betalar man betydligt mindre än vad produkten bör vara värd så är det troligt att man betalar för skräp eller stöldgods, alternativt att man har en utvecklare med stora ekonomiska problem inom en snar framtid vilket knappast gynnar någon. Handlar det om mycket pengar (inte en generell summa utan sett i beställarens ögon) så måste man också se till att ha giltiga och tydliga avtal. Allt detta sammantaget gör att risken att råka illa ut minskar dramatiskt. Seriösa beställare hittar normalt sett också seriösa företag. Så enkelt är det i verkligheten.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017