FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tyvärr är det så att efter att accept har skett så är det mycket svårt att komma med krav på åtgärder. Det krävs oftast att man har ett avtal där det står att fel som upptäcks inom x antal månader efter accept skall åtgärdas utan kostnad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om inte sidans viktigaste tjänst fungerar så borde du nog enkelt ha kunnat kontrollera detta tidigare även om du inte är programmerare. Det är givetvis alltid bra att testa det som levererats.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-03-18 klockan 19:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Citat:
Du har alltid möjlighet att efter att leverantören gjort sin leverans utföra et tacceptanstest, vilket f.ö. är mycket viktig att kunden gör. När kunden är nöjd så kan kunden endera skriva under ett avtal om att man accepterat leveransen eller betala fakturan, båda betyder att kunden accepterat leveransen som fullgod. Har kunden då inte gjort en fullgod acceptanstest så han "rökt". Detta belyser ÄNNU en gång hur viktigt det är med att ta det lugnt i beställningsprocessen och verkligen göra skriftliga avtal och att man tänker igenom vad avtalets innehåll är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, det där är väl ändå inte riktigt sant. Det finns en hel del som arbetar på konsultbasis och åstadkommer minst lika bra eller till och med bättre resultat än många större företag. Detta gäller samtliga branscher och inte bara webbaserad verksamhet.
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och när du skriver " är det för mycket begärt att få en fungerande applikation som man betalat för?" vad EXAKT är det du har betalat för? Om när du köper en tv så har du ju garanti (avtal) vilket du just nu verkar stå utan. Så tyvärr är det nog bara gilla läget och komma ihåg det nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Men handlar det inte om att du har gjort en förskottsbetalning, UNDER TIDEN produkten utvecklas. Då kan man ju inte säga att det är en accepterad fullgjort leverans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Som sagt.... det är beroende vad sonm står i (det obefintliga) avtalet.... Utan avtal blir det ... problem...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vill så klart inte gå in för mycket på vad det är för applikation, men de flesta som skriver här tar det för givet att det är lätt att göra ett test osv. Men glöm inte att ni är utvecklare eller jobbar med detta, vi som inte kan så mycket om detta är väldigt lättlurade. Men samtidigt så har man lärt sig att inte lita på vad folk säger, jag tog det för givet att jag skulle få det jag har betalat för dvs det som ingick i kravspecifikationen. Jag driver en firma inom något helt annat än IT utveckling, men en sak vet jag. Skulle inte jag leverera något fungerande, samtidigt verkligen ansträngt mig för att mina kunder ska vara nöjda och förhoppningsvis återkomma...så skulle inte jag ha mat på bordet idag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Vitsen är nog att kunden/beställaren måste ha tillräcklig kompetens för att kunna testa att applikationen verkligen uppfyller de krav som kunden själv ställer, annars ska man inte ta det ansvaret själv utan anlita en konsult som tar just beställarrollen eller anställa någon som kan detta. Men det är alltid kunden som måste ta ansvar för sitt beslut och måste därmed även ha förmågan att bedöma om den de anlitar passar för det kunden vill. Kunden måste även ta ansvar för att vara tydlig med sina krav på alla nivåer, både funktionella krav (vad kunden vill få ut av systemet rent verksamhetsmässigt), ekonomi och juridiken. Kunskapen om tekniken står däremot levrantören för.
Det är som när du bygger ett hus, om du inte vet hur du vill ha ditt hus så ska du inte ge dig in på att köpa ett. Det är samma sak med datasystem. Visst, det finns leverantörer av IT-system som kan mycket mer än kunden och har brancherfarenhet så de vet vad kunden behöver trots att kunden ger fel information, men de kostar därefter. De ger sig aldrig in i uppdrag på småbelopp utan vill ha rejält betalt, vilket de oxo får. Jag misstänker att det ligger långt utanför denna budget. När du beställer ett hur och har gjort egna ritningar (som normalt en yrkesskicklig arkitekt tar fram) så blir kanske inte ritningarna gjorda med så hög kvalitet att de går att använda för att kontrollera i efterhand. Leverantören bygger huset efter de ritningar han fått, men kunden har alltid rätt i sin beställning så även om leverantören tycker det är konstigt så är det ju vad kunden skriftligt har specat.... När kunden senare även accepterar huset som det blev byggt genom att betala alla fakturor så är affären avslutad. Man kan inte lasta leverantören för att kunden slarvat med leveranskontrollen. Det finns ju flera vedertagna "processer" eller "rutiner" när det gäller beställningar av IT-system till fastpris och det är just offertförfrågan, offert, avtal, produktion, leverans, acceptanstest, fakturering, betalning.... Det finnas andra varianter särskilt för längre avtal då man har en mer utdragen produkltion, leverans och betalningsplan. Men fastpris måste man alltid ha avtal på papper annars är det praxis att allt arbete sker på löpande räkning till leverantörens ordinarie priser. Jag har som sagt ingen vetskap om exakt hur denna affär upprättats men man måste när man beställer ett system veta vad man gör annars blir man annorlikt missnöjd även om leverantören gjort allt rätt. Det är ett typiskt problem just när man beställer skräddarsydda lösningar oavsett om det gäller byggbranchen, databranchen, oljebranchen eller vilken annan branch man än ger sig in på. Ger du dig in på att bygga en restaurang så måste du veta vad du ger dig in på, annars är risken stor att misslyckas eller att det kommer kosta massor med pengar som man inte räknat med. Därmed har jag nu INTE sagt att det är helt och hållet kundens fel, ofta uppstår missnöje när kommunikationen inte fungerar eller parterna kastar sig in i projekt utan att tänka sig för. Men eftersom det finns spelregler på företagsmarknaden så är det de vi får följa. Reglerna är inte perfekta men de är ändå resultatet av 1000-tals års affärer mellan företag, myndigheter och privatpersoner i hela världen. Den som lär sig regler och praxis har större chans att lyckas än den som chansar att det ska funka ändå.... (Det här blev ett jobbigt inlägg) Senast redigerad av Conny Westh den 2010-03-18 klockan 22:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du blir färdig med projektet och jag testar det på din server och precis som sagt så får jag 2 i resultatet, jag betalar och du flyttar det till min server. Jag provar samma applikation och får fram 100345678 dvs ett helt galet resultat, ska jag då betala för att han har gjort fel? Målet är tydligt, kan du få fram en 2:a via en applikation så får du 1 sek. Jag betalade men du levererade inte det vi bestämde om. Det är verkligen så enkelt, inget om eller men. Jag betalade för att få en 2:a, du levererade inte det, jag har gjort mitt och betalat men det har inte du. Simpel business.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|