FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Lika självklart som det är upp till vårt demokrati att stifta lagar rörande våldtäkt. PS. Våldtäktsdömda svenska medborgare får också sjukvård vid behov, oftast till kraftigt reducerat pris.
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Att vifta bort FN med ett skratt är extremt respektlöst mot alla världens människor som är i behov av hjälp. Visst har FN misslyckats ibland men vad är ditt alternativ? Att hånfullt skratta åt alla de människor som arbetar hårt för fred, hälsa och välstånd och i många fall riskerar sina liv för en bättre värld? Nej, en sådan inställning hoppas jag verkligen aldrig får något större inflytande än idag.
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Floskler som att alla gränser borde öppnas och att vi skall kunna flytta runt HELT FRITT i världen, är fullkomligt naiva I-lands-floskler i en värld med 7,1 miljarder människor, varav en stor del lever i fattigdom. Personligen är jag "glad" över att jag måste ha arbetstillstånd och arbetsvisum för att överhuvudtaget kunna bo i Thailand. Om detta skulle släppas helt fritt skulle det förmodligen leda till en hel del trubbel i form av ökad kriminalitet och än mer överbefolkade "turistorter" och ännu större påfrestningar på den redan utsatta marina miljön.
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
denna information är tydlig och i samband med detta ansöka om PUT med ny identitet. Vi ger ju ut nya personnummer varje dag så varför skulle detta vara ett problem? Citat:
på att attackera folks konstiga jämförelser... Citat:
De misslyckas i konflikt efter konflikt. Riskerar livet? Japp, jag tycker nog frivilligorganisationerna är bättre än FN på detta. FN sitter i en hög skrapa (som håller på att renoveras ordentligt för våra medlemspengar just nu) på Manhattan och diskuterar medans frivilligorganisationer som Röda Korset, Läkare Utan Gränser, etc, faktiskt åker till krigshärdar för att hjälpa till. FN på sin höjd levererar lite matsäckar till krigshärdarna med några WFP-anställda på plats. Resten får frivilligorganisationerna (eller för Afrika, AU) sköta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#56 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sådant resonemang är i min mening naivt, och något man oftast hör från stjärnögda unga kommunister som ännu inte vaknat upp till verkligheten. Men visst, vi som nation borde vara generösa - vi kan upplåta någa hundra kvadratkilometer av norrlands inland dit vi har helt fri invandring. Det är högst relevant för demokratin att förändringar av samhällskontraktet förankras i demokratiska val, det tror jag nog att de flesta skulle hålla med om. Grundläggande för att legitimiteten i en grupp eller i ett samhälle (vilket som helst) skall upprätthållas är att överenskomna kontrakt efterlevs. Min vilja att bidra till samhällets gemensamma kassa minskar avservärt om man helt plötsligt säger att alla och vem som helst är välkommen att ta del av den gemensamma kakan, oavsett dennes förmåga och vilja att bidra. Om vi får en regering som gått till val på fri invandring, och fått en majoritet av rösterna, så ska jag givetvis foga mig i detta, eller söka lyckan i något annat land (som ev. vill ta emot mig). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Supermoderator
|
På vilket sätt då menar du? Det är på det viset de flesta av dagens nationsgränser kommit till och nationsgränser kommer sannolikt att förändras på det viset även i framtiden i viss utsträckning. I princip all privatägd mark har minst en gång tillskansats medelst våld. Jag menade naturligtvis inte att man inte ska respektera dagens gränser vilket jag också skrev. Vi måste trots allt utgå från hur det ser ut just nu. Protektionism och egoism kommer däremot i slutändan leda till ännu fler väpnade konflikter i framtiden och det är nog inget ens SD eller andra negativa krafter i samhället önskar sig i julklapp. När/om människor börjar bli desperata (vilket alla djur, inklusive människor, blir av konflikter, stress, resursbrist och överbefolkning) så är knappast Sverige ett land som kommer att bevaras.
Läs gärna en gång till. Meningen inleds med "i teorin", det är alltså ingenting som kan omsättas i praktiken idag, däremot är det något man måste ha med sig när man resonerar kring sådana frågor. Jag talade inte specifikt om illegala invandrare. Och, nej, lagar ska inte efterlevas till varje pris. På 1700-talet anser jag att svenska medborgare av samma kön hade rätt att ha sex med varandra oavsett vad lagen sa. Om ett land stiftar lagar som säger att människor av en viss etnicitet inte får vistas i städerna efter kl. 19 på kvällen så anser jag att denna lag är okej att bryta mot. Om ett land säger att dess invånare inte får lämna landet så anser jag att denna lag är okej att bryta mot. Grundläggande mänskliga rättigheter får aldrig tillåtas avtalas bort av något land. Internationell rätt, EU, FN, AU och andra internationella sammanslutningar är bra inledande steg i rätt riktning mot en enda enad nation med gemensam lagstiftning åtminstone i viktigare frågor.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-21 klockan 20:31 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|