FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Kvinnoförtryck förekommer ju dessutom i alla länder, inom alla kulturer och alla religioner. För inte ens 100 år sedan så var exempelvis möjligheterna för kvinnor att skilja sig i Sverige mycket små eftersom man ofta stod i ett beroendeförhållande till mannen. Kvinnor förtrycks fortfarande i Sverige, såväl utav svenska som utländska män. Det har dock ingenting med religion att göra utan enskilda individer. Sverigedemokraterna har en tendens att måla upp bilden av en strid mellan kristendomen och islam. Är det några som står för att öka segregationen och motsättningarna i samhället så är det just de (och vissa andra extrema rörelser men de är lyckligtvis betydligt färre i antal). Nu är jag personligen väldigt mycket emot all form av religion men om folk vill tro på älvor, tomtar, spöken, troll eller gubbar på moln så får de väl göra det ![]()
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sen kan man ju fråga sig om "papperslösa", dvs. personer som uppehåller sig illegalt i landet överhuvudtaget ska ha rätt att "delta" i samhället. Det är väl odemokratiskt i sig? Eller gäller lagar och regler bara vissa?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läs det jag skrev ovan om hur ett demokratiskt samhälle fungerar så förstår du förhoppningsvis lite bättre vad han talar om. I teorin anser jag personligen inte att man kan uppehålla sig illegalt i ett land eftersom inga människor i grunden kan sägas ha mer rätt till svensk, algerisk eller indonesisk mark än någon annan. Så länge vi har nationsgränser och självständiga stater så fungerar dock helt fri rörlighet tyvärr inte i praktiken. Det är inte tillåtet att vistas illegalt i Sverige eller något annat land men så länge personerna finns i landet så måste de kunna leva ett drägligt liv och därmed ha tillgång till exempelvis sjukvård. Det är dock ett extremt begränsat problem och jag förstår inte alls varför du ens drar upp det i demokratidiskussionen då det är tämligen irrelevant.
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
|
Citat:
utnyttja vår gemensamt betalda välfärd. De får ansöka om asyl/PUT precis som sina landsmän som tagit sig hit på laglig väg. Annars kan de bara ta första bästa båt tillbaka dit de kom ifrån. Så enkelt är det faktiskt. Regler ska gälla alla och man ska inte göra undantag bara för att någon haft råd att betala människosmugglare att ta sig hit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
https://www.vardforbundet.se/Min-pro...O/Papperslosa/ Det här är ett av de få områden där Sverige tidigare fått skarp kritik från FN.
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
|
Citat:
vistas illegalt på en plats ska avhysas. Spelar ingen som helst roll om det är en försvarsanläggning, vattenverket eller ett land. Har man inte rätt att vara på en plats så ska man bort därifrån. Eller så ordnar man tillstånd att vara där. Citat:
Ärligt talat. FN är på många sätt bara ett enda stort politiskt misslyckande. Kolla på Syrien. De har haft inbördeskrig i snart 3 år och fortfarande har de inte kunnat enas om att få dit fredsframtvingande trupp. Så att vi fått någon kritik från FN kunde jag ärligt talat inte bry mig mindre om. Vi är ju ändå hela världens samvete. Att man inte ger personer som vistas illegalt i ett land gratis vård kan knappast varit något unikt för Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
|
Citat:
Har man råd kan man bo i ett slott, annars får man acceptera barack, skjul. Vill man ha bättre liv får man arbeta upp sig. Eller är det upp till familj/släkt välja själva om dom vill hjälpa personen extra. Sedan drägligt liv ned ett fult ord, i Afrika skulle drägligt liv vara rent vatten endast medans i EU så ska man ha rätt till fan allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag känner ett par personer som har gått igenom helvetet ifråga. Riktigt bra människor som verkligen velat bidra. Människor som städat utbrända hus utan skyddsutrustning för skitlön eller som sålt godis bit för bit på gatan för att kunna ha tak över huvudet. Människor som förlitar sig på tjänster och gentjänster när de blir utslängda eller inte har någon mat. Människor som inte vågar ta tåget för att polisen kan göra razzior där. Människor som inte haft tillgång till sjukvård utan frågat bekanta helt utan sjukvårdsutbildning. Människor som har arbete men inte får göra det lagligt. Människor som lyckats smyga sig in ett riktigt jobb i ett par veckor innan det där med kontrakten måste klaras upp och därmed förlorat sitt uppehälle för att de inte har rätt papper. De där papprena som betyder skillnaden mellan ett värdigt eller ovärdigt liv. Det handlar i de flesta fallen om att ge möjligheter, inte om att stödja. Det handlar om att se potential i människor istället för problem. Det handlar om att se en människa för en människa. De där, de som alltid måste gömma sig, de behöver .
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
|
Citat:
Du kan betala privat sjukvårdsförsäkring för få sjukvård eller betala fullt pris, om man jobbat svart eller inte betalar full nivå av skatt som täcker full välfärd är det rimlig man får klara sig själv och betala allt själv. Och är man i ett land olagligt så begår man brott, på dig låter det nästan att det hade varit okej med våldtäkt bara för man är så ful och inte kan få sex på annat vis. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|