FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ett bättre exempel är kanske att ta en infaktura på investering. Man får en faktura på 300 000 kr för en ny maskin. Den ska då bokföras 2440 Leverantörsskulder -375000 1220 Inventarier 300000 2641 Ingående moms 75000 (plus för debet och minus för kredit.) Här finns ju inte ens ett kostnadskonto inblandat. Så kostnad uppstår alltså inte när man får en faktura. Vi måste vara noga med vad som är vad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tråden avsåg ursprungligen en betydligt enklare transaktion och det var med den som utgångspunkt jag har skrivit mina kommentarer. Mer avancerade utläggningar om periodisering, avskrivningsplaner, slitage, överavskrivningar, inkuransavskrivningar, ackumulerade överavskrivningar, värderingsmodeller m.m. får vi nog ta i andra trådar.... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|