Citat:
Ursprungligen postat av aelander
Jo, men det belyser just att kostnad inte alls uppstår när man får en faktura.
Ett bättre exempel är kanske att ta en infaktura på investering. Man får en faktura på 300 000 kr för en ny maskin. Den ska då bokföras
2440 Leverantörsskulder -375000
1220 Inventarier 300000
2641 Ingående moms 75000
(plus för debet och minus för kredit.)
Här finns ju inte ens ett kostnadskonto inblandat.
Så kostnad uppstår alltså inte när man får en faktura. Vi måste vara noga med vad som är vad.
|
Jag menade INTE att ALLA FAKTUROR innebär att man ska boka en KOSTNAD. Jag avsåg tidpunkten för vilket datum man ska bokföra en KOSTNAD på vid inköp av startegiska inköp (dvs som man avser att sälja vidare från lager, dessa bokas aldrig upp som "inventarier" utan som "lagervärde"). Jag har inte gått in på detaljer som periodisering, investeringar med avskrivningsplan e.d. Det är överkurs för den här tråden.
Tråden avsåg ursprungligen en betydligt enklare transaktion och det var med den som utgångspunkt jag har skrivit mina kommentarer. Mer avancerade utläggningar om periodisering, avskrivningsplaner, slitage, överavskrivningar, inkuransavskrivningar, ackumulerade överavskrivningar, värderingsmodeller m.m. får vi nog ta i andra trådar....