FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har ett företag (AB) som skall bokföra enligt faktureringsmetoden.
Har hittills bara haft utgifter som betalas omedelbart dvs det händer inte i min rörelse att jag köper något på faktura. Doämnamn. Betalas direkt över nätet. Hostingkostnader. Betalas direkt över nätet. Printerpapper, datorgrejer etc, betals direkt hos given datortillbehörsbutik. Min fråga blir således huruvida man ändå måste trixa med dubbla verifikationer för dessa inköp? I så fall, vad använder jag som verifikat för den ena av dessa dubbelbokningar? Det finns ju bara ETT kvitto och ingen separat betalning. Som jag förstått det är fakturametoden till för ett "äldre" synsätt dvs att man köper och säljer på krita och att det kan t ex ta 60 dagar innan själva transaktionen äger rum.Så är alltså inte fallet i min rörelse. Tacksam för input på OM det är kosher att bokföra det som EN händelse och om det INTE är det, beskriv gärna hur ni gör med sånt ni köper på vanlig butik och betalar med företagskortet = transaktion och leverans sker momentant. STORT tack! Senast redigerad av Tantolunden den 2013-04-06 klockan 09:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är INTE ett "äldre" sätt att använda faktureringsmetoden utan en mer "korrekt" och "mer rättvisande" metod.
Den äldsta metoden är kontantmetoden så den är väldigt ålderdomlig. Den härstammar från den tid när man inte förstod skillnaden mellan affärshändelsen (i resultaträkningen) och likviditeten (i balansräkningen). Den s.k. dubbla bokföringen (kallas även italiensk bokföring) publicerades första gången år 1494 (italienaren Luca Pacioli, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokf%C3%B6ring ) och innan dess användes enbart kontantmetoden för man förstod inte bättre, det fanns inget annat sätt. Jag har inget exakt år när själva faktureringsmetoden uppfanns, men den är ett modernare och mer effektivt sätt att redovisa eftersom man redan i en normal balans och resultaträkning kan läsa ut mer relevant information om ur företagte mår ekonomiskt. Du kommer sannolikt att ha en viss tidsfördröjning mellan affärshändelsen och själva betalningen även om du oftast inte haft det. Man kan bokföra både affärshändelsen och betalningen i samma VERIFIKATION (om de händer samma datum) men med olika TRANSAKTIONER. Händer affärshändelsen och betalningen på olika datum så ska det bokas in som två olika verifikationer, om man ska vara helt korrekt. Det är med andra ord inte "kosher" att slå ihop TRANSAKTIONER som borde bokas var för sig, men däremot kan man slå ihop VERIFIKATIONER om de är gjorda på samma dag. Så varför krångla till saker genom att "slå ihop dem" utanför bokföringen, redovisa varje verifikation för sig så lir bokföringen "renare" och lättare att hålla ordning på. det blir lättare att se vad som hänt direkt i själva bokföringsprogrammet så man slipper oftast ta fram bokföringspärmarna och leta efter "sammanslagna" verifikationer och analysera de fysiska papprena. kort sagt så tycker jag man skjuter man sig själv i foten genom att "ta genvägar" i bokföringen. Uttrycket "genvägar är senvägar" passar ypperligt bra i bokföringssammanhang. Det är bättre att varje verifikation är enkel och med få rader än att man har gjort beräkningar utanför bokföringsprogrammet, programmet är oftast mycket bättre på att summera dessa enkla siffror än en människa är. Det går betydligt snabbare att hantera bokföringen om man har många enkla verifikationer än om man krånglar till dem genom manuella beräkningar som inte syns i bokföringen. Det du beskriver när du pratar om Domänen betalas direkt över nätet är själva betalningen, inte fakturan du får från leverantören när du ska förlänga domänen. Den fakturan utfärdas ett visst datum och sen betalar du ett annat datum. Samma sak med hostingkostnader. Dessa båda kostnader uppstår när leverantören utfärdar fakturan, inte när den betalas. Så följaktligen ska de bokföras som två skilda verifikationer enligt faktureringsmetoden. När du går och handlar med kort eller kontanter i en datorbutik och köper papper, toner m.m. så kan du hantera kvittot som fakturan. Verifikationen för betalningarna är normalt kontoutdraget du får från banken, vilket brukar vara tillgängligt långt efter affärshändelsen. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-06 klockan 17:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack, Conny, för att du - i vanlig ordning - reder ut begreppen.
Jag ser din poäng och får väl foga mig i det då. Jag har ca 25 verifikationer hittills i år som jag således får göra om från början eftersom jag bokfört dem som EN händelse, inte två. Det torde inte påverka resultatet något för momsen som redan lämnats in för kvartalet då det - precis som du var inne på - inte skiljer mer än 1 dag mellan valutadatum och affärshändelsen. Dock vill jag bara säga att hur någon kan tycka fakturametoden är enklare är helt enkelt bortom vad jag förstår. Såhär bokför jag t ex köp av printerpapper idag. 1930 K 50 kr //bankkontot 2641 D 10 kr //ingående moms 4010 D 40 kr //Inköp material och varor Enkelt! Med faktureringsmetoden (eller heter den fakturametoden?) kommer det bli ett verifikat till som typ går mot nån fordran av nåt slag för att sedan bokföras från det kontot mot 4010 till slut. Missar jag något här eller vad är det som gör att du finner faktureringsmetoden enklare?? Tack igen för att du tog dig tid att svara. Mycket hyggligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Säljer du printerpapper? Eller använder du det för internt eget bruk?
När du använder kontoklass 4 dvs konton 4000-4999 för inköp så är syftet att sälja dessa vidare till dina kunder. Ska du använda dem för ditt eget interna bruk så är det konto 6110 Kontorsmaterial. Om du avser att sälja printerpapper vidare till kunder så ska du vid inköpet först redovisa det som att du köper in till lagret och därmed ökar lagret. Dvs i steg 1 (INKÖP): Boka leverantörsfakturan (inkl moms) som en leverantörsskuld och boka in moms och lagersaldo så det ökar. 2440 K 50 kr //Leverantörsskuld 2641 D 10 kr //ingående moms 1450 D 40 kr //Lager av handelsvaror I Steg 2 (BETALNING AV LEVERANTÖREN): Om du betalar leverantörsfakturan omedelbart så blir det så här 1930 K 50 kr //Bankkonto 2440 D 50 kr //Leverantörsskuld Sen i Steg 3 (FÖRSÄLJNING TILL KUND): när du väl sålt en produkt så ska du boka den som en försäljning (klass 3-kontot) och först då boka bort kostnaden (mot klass 4-kontot). Steg 3a: (Bokas normalt när man utfärdar fakturan till kunden) FÖRSÄLJNINGEN 1510 D 125 kr //Kundfordran 2610 K 25 kr //Utgående moms (på försäljning) 3001 K 100 kr // Färsäljning inom Sverige (25% moms) Steg 3b: (Kan bokas vid leveranstillfället) UTTAG UR LAGRET 1450 K 40 kr //Lager av handelsvaror 4000 D 40 kr //Inköp av varor från Sverige Sen i Steg 4 (KUNDEN BETALAR SIN FAKTURA): när din kund väl betalar sin faktura så bokar du dennes inetalning på bankkontot mot dina kundfordringar. 1510 K 125 kr //Kundfordran 1930 D 125 kr //Inbetalning på bankkontot Detta är förfarandet om man ska göra det fullständigt korrekt och enligt alla konstens regler. Finns även varianter med VMB-varor (Vinstmarginalbeskattade varor som jag inte går in på här) Detta är enklare och tydligare därför att man gör varje steg för sig och inte behöver hålla så mycket koll utanför bokföringssystemet, dvs bokföringssystemet håller koll åt mig, därav blir det enklare. I de flesta system så har man inbyggd lagerhantering och då blir detta kanonsmidigt så man tänker inte på det alls. Då har man även koll på exakt antal artiklar i lagret också. Med reservation för rena skrivfel. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-06 klockan 19:46 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hallå jag tänkte passa på att kapa tråden.
Vad använder jag som verifikation utbetalningar från affiliatebolag enligt faktureringsmetoden, där företagen tillämpar självfakturor? Skall jag skapa egna fakturor i efterhand och betrakta företagens självfakturor som kvitton? Eller betraktar ni självfakturan som en faktura där istället insättningen (kontoutdrag) gäller som kvitto? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Självfakturan är "fakturan" och kontoutdraget använder du när du bokar in betalningen.
Dessa två affärshändelser sker oftast vid två helt olika datum så då löser det sig naturligt hur man ska hantera det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ah tack, då kör jag så.
Hur gör man med utbetalningar från bolag som inte skickar ut någon faktura alls, som exempelvis Google. Är bekräftelsen på kontoinsättningen godtagbar att använda som faktura? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Du har ju resultatrapporter som du kan ställa in valfri period för i Google Adsense. De kan du använda som specifikationer och sedan skriver du bara ut en faktura från ditt faktureringsprogram på det beloppet och bifogar resultatrapporten som detaljspecifikation. Sen bokar du in betalningarna när de droppar in på ditt bankkonto.
Det är inte svårare än så egentligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Det finns en transaktionshistorik som skapas efter månadens slut som går att skriva ut med korrekt information som skiljer sig från resultatrapporten. - - - När jag var och pratade med en revisor tidigare bland annat kring detta så ansåg han att adsense-intäkter nog inte skulle periodiseras eftersom de fastställs samt ges underlag för först samma månad som betalningen kommer till bankkontot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||