Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföring: Faktureringsmetoden vis omedelbar betalning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-10, 20:56 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Självfakturan är "fakturan" och kontoutdraget använder du när du bokar in betalningen.
Dessa två affärshändelser sker oftast vid två helt olika datum så då löser det sig naturligt hur man ska hantera det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 00:35 #2
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Flitig postare

Ah tack, då kör jag så.

Hur gör man med utbetalningar från bolag som inte skickar ut någon faktura alls, som exempelvis Google. Är bekräftelsen på kontoinsättningen godtagbar att använda som faktura?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 02:38 #3

Du har ju resultatrapporter som du kan ställa in valfri period för i Google Adsense. De kan du använda som specifikationer och sedan skriver du bara ut en faktura från ditt faktureringsprogram på det beloppet och bifogar resultatrapporten som detaljspecifikation. Sen bokar du in betalningarna när de droppar in på ditt bankkonto.
Det är inte svårare än så egentligen.
Oläst 2013-04-11, 15:08 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du har ju resultatrapporter som du kan ställa in valfri period för i Google Adsense. De kan du använda som specifikationer och sedan skriver du bara ut en faktura från ditt faktureringsprogram på det beloppet och bifogar resultatrapporten som detaljspecifikation. Sen bokar du in betalningarna när de droppar in på ditt bankkonto.
Det är inte svårare än så egentligen.
Nej, du bör inte göra så där. Resultatrapporterna är bara preliminära i Adsense och kan inte användas som underlag före intäkterna blivit slutförda, ibland dröjer det mycket längre innan resultatrapporterna stämmer överens med verkligheten.
Det finns en transaktionshistorik som skapas efter månadens slut som går att skriva ut med korrekt information som skiljer sig från resultatrapporten.

- - -
När jag var och pratade med en revisor tidigare bland annat kring detta så ansåg han att adsense-intäkter nog inte skulle periodiseras eftersom de fastställs samt ges underlag för först samma månad som betalningen kommer till bankkontot.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-11, 17:27 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Nej, du bör inte göra så där. Resultatrapporterna är bara preliminära i Adsense och kan inte användas som underlag före intäkterna blivit slutförda, ibland dröjer det mycket längre innan resultatrapporterna stämmer överens med verkligheten.
Det finns en transaktionshistorik som skapas efter månadens slut som går att skriva ut med korrekt information som skiljer sig från resultatrapporten.

- - -
När jag var och pratade med en revisor tidigare bland annat kring detta så ansåg han att adsense-intäkter nog inte skulle periodiseras eftersom de fastställs samt ges underlag för först samma månad som betalningen kommer till bankkontot.
Ja det är ju bättre att ha som underlag. Men man kan fortfarande skriva ut sin egen faktura med detta som underlag.
Oläst 2013-04-11, 18:09 #6
Flitig postare

Flitig postare

Hur är det måste jag skapa en egen faktura eller kan jag kringgå detta på något vis?

Mitt bokföringsprogram gör automatisk öresavrundning vilket gör att jag inte kan skapa Adsense fakturor där antar jag.
Oläst 2013-04-11, 18:54 #7

Att skapa en faktura gör det enklare att hantera, öresavrundning är inget problem, för det är bara skillnader på enstaka ören. Ibland blir det plus och ibland blir det minus så på ett miljonomsättning så kan det skilja något 10-tal kronor på ett år. Det är helt normalt och inget som man behöver oroa sig för. Man kan ju boka in detta manuellt om man vill.

Vill du ha exakta fakturor så kan du skriva ett word-dokument som en faktura eller ha en excel-mall. Fakturan behöver inte vara så fancy för den ska bara in i bokföringen och eventuellt vara underlag om du får en revision av skattmasen någon gång.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-11 klockan 18:57
Oläst 2013-04-11, 18:59 #8
Flitig postare

Flitig postare

Tack Conny, underbart att höra. Känner mig grymt nojig, men har ingen lust att göra en massa fel från början som jag sedan får käka upp.

Spelar mindre roll med örena för min del
Oläst 2013-04-23, 16:57 #9
Flitig postare

Flitig postare

Behöver man ha med någon text liknande:

Customer to account for VAT under the reverse charge

Om jag väljer att skapa kundfakturor till mina Adsense utbetalningar samt andra affiliatebolag där momsen inte anges. Utgår från att Adsense utbetalningarna är momsfria.
Oläst 2013-04-27, 16:03 #10
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar

Reg.datum: Dec 2004
Att bokföra ett kontant inköp i två olika verifikationer är rena larvet.
Köper jag något där betalningen sker direkt i t ex butik så har aldrig en leverantörsskuld förkommit. Någon kontering på kontot 2440 ska därför heller inte förkomma

Om det hade varit så: Hur skulle bokföringen i butiken sett ut. Varje försäljning skulle först konteras mot Kundfordringar-Utgående moms-Varuförsäljning för att sen på nytt bokas Kundfordringar-Kassa/Bank

Stackars butiksägare, mesta tiden hade gått åt för att bokföra
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017