Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Timpris jour

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-02, 11:23 #21
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Ursäkta, men vad du anser och hur Sverige fungerar (i överrenskommelse med fackliga
organisationer) skiljer sig ordentligt. För att svaret ens ska vara relevant för trådskaparen
så ska man inte uppfylla hjulet på nytt när det redan finns överrenskommelser på
marknaden. Beredskap/Jour är ju inget nytt påhitt direkt.

Jour: Man är på arbetsplatsen eller annan anvisad plats.
Beredskap: Man är hemma eller på annan överrenskommen plats.

Telefon måste vara på och du får inte åka längre än att kunna hålla din inställelsetid.
Alkohol får du skippa.

När något sedan händer så sätter du ju upp 3 h övertid och får således bra betalt när du jobbar.
Tack.
Ser att jag förvirrat debatten genom att använda fel termer. Det jag pratar om är således "beredskap" (inte "jour").
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 11:40 #22
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

För summera det jag kommit fram till med er hjälp (tack!):
Vi kommer erbjuda beredskap till ett timpris av 100:-/h (c:a 12.000 :-/v för vardagar 17-08 plus helger)
Detta med "virtuell" inställelsetid på 2 timmar, dvs inloggning och påbörjar support/felsökning via VPN.
Känns som att detta pris ligger högt mot vad som är etablerat på "marknaden". Men eftersom vi själva kommer ta en icke oväsentlig del av detta så är det en återspegling av hur vi värderar vår frihet . Vi kan även ge bra ersättning (anser vi) till den externa hjälp vi måste ta in för att täcka upp detta (även om ConnyWesth tycker det är en dålig deal för den som tar uppdraget )
Vi får se vad kunden säger...
Oläst 2012-09-02, 15:44 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Om du kan få in 18-21 såna avtal så har du fullt jobb hela tiden för de som jobbar. Och du som leverantör kan få ekonomi i hela tjänsten, men så länge du inte kommer upp i 18 avtal så kan det vara vanskligt. Men om du kan få någon att ställa upp och ha "beredskap" utan att få lön så må det kanske funka ändå.

Jag vet bara att jag inte skulle ta på mig en sån beredskap, men det är jag det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 18:18 #24
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Men om du kan få någon att ställa upp och ha "beredskap" utan att få lön så må det kanske funka ändå.
Varför skriver du så? Är du raljant med flit? Hela diskussionen handlar ju om vad som är en rimlig lön för att ha beredskap i hemmet. Ingen har väl pratat om att man ska ha beredskap UTAN lön?!
Oläst 2012-09-02, 19:14 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Varför skriver du så? Är du raljant med flit? Hela diskussionen handlar ju om vad som är en rimlig lön för att ha beredskap i hemmet. Ingen har väl pratat om att man ska ha beredskap UTAN lön?!
Conny är väldigt beläst och oerhört kunnig, men ibland så bestämmer han sig för en (felaktig) åsikt och efter det ändrar han sig inte, oavsett hur motbevisad han blir. Inget att bry sig om, med andra ord.

Ett påstående som att 18 avtal innebär fullt arbete tyder ju på... saknad förståelse. Vi har flera jour/beredskapsavtal som vi köpt in under flera år och aldrig utnyttjat.
Hade vi däremot haft jouravtal på när mjölken till kaffet tagit slut på kontoret, ja då jäklars hade det varit att göra

Ett oerhört vanligt jouravtal är väktarutryckning till inbrottslarm. Vi har haft ett sånt avtal de senaste 5 åren och aldrig använt det utanför kontorstid. Vaktbolaget som vi anlitar kör säkert 1000+ anläggningar med en ständig bemanning på 2-3 personer i detta geografiska område.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 20:00 #26
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Conny är väldigt beläst och oerhört kunnig, men ibland så bestämmer han sig för en (felaktig) åsikt och efter det ändrar han sig inte, oavsett hur motbevisad han blir. Inget att bry sig om, med andra ord.

Ett påstående som att 18 avtal innebär fullt arbete tyder ju på... saknad förståelse.
Jo, Conny har alltid gjort ett mycket gott intryck på mig därför blev jag lite förvånad.

Jag får kontra.
Conny!
Om du hittar/känner till ett uppdrag där jag kan få 900:-/h för att ha beredskap i hemmet. Tipsa mig gärna, den typen av uppdrag gillar jag...
Oläst 2012-09-03, 00:03 #27

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg

Ett påstående som att 18 avtal innebär fullt arbete tyder ju på... saknad förståelse. Vi har flera jour/beredskapsavtal som vi köpt in under flera år och aldrig utnyttjat.
Hade vi däremot haft jouravtal på när mjölken till kaffet tagit slut på kontoret, ja då jäklars hade det varit att göra

Ett oerhört vanligt jouravtal är väktarutryckning till inbrottslarm. Vi har haft ett sånt avtal de senaste 5 åren och aldrig använt det utanför kontorstid. Vaktbolaget som vi anlitar kör säkert 1000+ anläggningar med en ständig bemanning på 2-3 personer i detta geografiska område.
Nja, 18 avtal var en kalkyl för att få full beläggning intäktsmässigt för leverantören. Och visst har det en mycket stor betydelse vilken typ av verksamhet det är frågan om, olika verksamheter renderar olika mycket "utryckningar".

Min erfarenhet av systemutveckling och den jour som används inom det området är att det kan bli hiskeligt mycket jobb om man har "otur".
Oläst 2012-09-03, 00:24 #28

Citat:
Jag menade utan FULL lön.... beredskapsersättning är ju en form av lön men den är betydligt lägre än vanlig full lön.

Jag kanske är väl strikt när det gäller begreppet "beredskap", men så länge man som arbetsgivare låser fast en anställd så denne inte kan vara helt ledig, utan måste vara fjättrad vid en dator eller mobilen för att när som helst kunna rycka ut för ett jobb inom 2 timmar, så kan personen i fråga inte vara "ledig", personen kan inte gå på fest och drick alkohol, resa bort på en fiskevecka till fjällen och tälta med polarna. För personen måste inom 2 timmar kunna sätta igång att jobba även om det sker på distans med en laptop över ett VPN. Då anser jag att man ska betala lön, dvs full lön.

Detta är min personliga åsikt. Sen inser även jag att det finns en viss betydande gradskillnad mellan Jour och beredskap som beskrivits tidigare.

Sen är det ju stor skillnad på vad kunden betalar för och vad arbetstagaren får betalt som jag även skrivit tidigare.

Kunden förväntar sig en 24/7-stand-by-service. Då innefattar det väl antagligen ett supportavtal även dagtid kan jag tänka mig. Men det är ovesäntligt för diskussionen här.

Den kalkyl jag presenterade tog utgångspunkt utifrån att leverantören i detta fall borde ta betalt efter det värde man levererar till Kunden, dvs ständig tillgänglighet (för att klumpa ihop begreppen Jour och Beredskap) av kompetens personal.

Vad som betalas i lön til den arbettagare som ska utföra jobbet rent praktiskt är en annan diskussion.

Min "åsikt" är inte felaktig för jag tycker verkligen att personalen ska ha fullt betalt även för beredskapen, sen må kollektivavtal och anställningsavtal se annorlunda ut än min åsikt. Det innebär inte att min åsikt är felaktig på något sätt, det är rätt och slätt "min åsikt". Jag är även väl insatt i att många människor som jobbar med jour och beredskap får alldeles för uselt betalt, återigen; enligt MIN åsikt.

Jag har själv haft "jour" när jag extraknäckte som busschaufför, det kallas för "reserv" och då har jag fått fullt betalt, under den tiden. För det mesta hade man det ganska lungt men ibland fick man hoppa in och köra lite buss, eller tanka en och annan buss.

Jag har tack och lov inte jobbat inom vårdsektorn där det är kutym med schemalagt jour och beredskap där man får riktigt dåligt betalt, både för jobb men ännu sämre för jour/beredskap, vad jag fått mig berättat. Har inga erfarenheter av det själv tack och lov.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-03 klockan 00:28
Oläst 2012-09-03, 00:39 #29

Citat:
Jo, Conny har alltid gjort ett mycket gott intryck på mig därför blev jag lite förvånad.

Jag får kontra.
Conny!
Om du hittar/känner till ett uppdrag där jag kan få 900:-/h för att ha beredskap i hemmet. Tipsa mig gärna, den typen av uppdrag gillar jag...
Ang 900 kr/tim så var det ju inte tänkt som LÖN utan som arvode som kunden betalar en delämängd av, ioch med att kunden på sikt kanske kommer dela tjänsten med flera andra kunder.

Du som leverantör behöver ju hela tiden ha fullt konsultarvode för din personal när de jobbar.

När man erbjuder en tjänst så blir det ju då som i mitt räkneexempel 900 kr/ 18 avtal => dvs kunden betalar 50 kr/tim för avtalet per nomaltimme eller 100 kr/tim för helgtid.

Nu hade jag räknat om timmarna så det blev fler timmar att räkna med i den ekonomiska kalkylen, men jag hoppades att de flesta fattade galoppen med det.

Men du får även ta i beaktande att på en röd dag eller dag före röd dag så är det dubbel konsulttaxa, dvs 900*2 dvs 1800 kr/tim enligt min exempelkalkyl.

Helgtaxan för konsultarvodet är även standard enligt IT- och Telekomföretagens IT-Tjänster och de flesta standardavtal jag läst.
Oläst 2012-09-03, 08:39 #30
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Jag tycker det är orimligt att få samma lön för beredskap som att sitta på plats på kontoret och jobba, men en rimlig fast summa per vecka eller månad ska man ju såklart ha när man är i beredskap. I beredskap kan du leva eller normalt liv med vissa begränsningar så det är ju orimligt att få samma lön som när du sitter och jobbar normalt.
När man väl rycker ut på ett larm ska man såklart ha rejält betalt dock, minst dubbla normallönen.

Sedan antar jag att det är tal om beredskap för för någon form av IT-drift eller IT-support. Den här typen av larm inträffar ganska sällan i de allra flesta system och är det någon form av samdrift med flera kunder blir det oftast många larm på en gång.
Hur ofta man får larm är ju såklart en viktig parameter när man ska sätta den fasta lönen och därmed det fasta priset då det avgör väldigt mycket hur beredskapen normalt ser ut. Är det bara ett par larm i månaden kan man ju t.ex. förvänta sig att man ska få sova ostört nästan varje natt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017