Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 17:12 #1
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Den dag IFPI etc. ser till att Google följer lagen, den dagen ska jag börja lägga mig i vad kunderna gör.
Att skylla på andra är väl ändå inte relevant? Att grannen våldtar eller stjäler ger inte mig rätt att göra detsamma...

Citat:
Mao. det ska vara helt uppenbart olagligt, annars vill jag att en domstol avgör saken.
Absolut bör en domstol avgöra, annars är man i gråzoner. Men för att gå lite ontopic så e det ju lite det som allt handlar om, anses man medskyldig för att man begär domstolsbeslut?

Citat:
Jag har förövrigt ingen rätt att gå in och t.ex. läsa kunders epost eller kika i deras filer, det är olagligt. Det jag skulle behöva göra är i så fall att ändra avtalstexten så att det i den ger mig rätt att spionera på mina kunder men vilken kund skulle gå med på det? Jag skulle inte göra det själv.
Står i alla avtal att du inte får bryta mot svenska lagar och normala trafikmönster. Vad som visas publikt kan du lätt se utan att behöva "kika i deras filer" samt det är ganska lätt att analysera trafikloggar för att se vad som drar orimlig trafik om det är fildelning eller ej. Trafikloggarna är din egendomsom du har full rätt att analysera.
Samt du även skall spara om jag minns rätt.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 19:49 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Att skylla på andra är väl ändå inte relevant? Att grannen våldtar eller stjäler ger inte mig rätt att göra detsamma...
Dina liknelser är otroligt skeva, dessutom skyller jag inte på andra däremot anser jag att APB bara vågar ge sig på dem som inte har juridiska muskler - de är med andra ord fega. De stora bovarna är ju faktiskt sökmotorerna som gör det lätt att hitta musik på öppna trackers.

Citat:
Absolut bör en domstol avgöra, annars är man i gråzoner. Men för att gå lite ontopic så e det ju lite det som allt handlar om, anses man medskyldig för att man begär domstolsbeslut?
Det är intressant för vad jag tycker är en sak men det är vad HD skulle komma fram till som gäller. En sån dom skulle få otroliga konsekvenser för alla typer av providers.

Citat:
Står i alla avtal att du inte får bryta mot svenska lagar och normala trafikmönster. Vad som visas publikt kan du lätt se utan att behöva "kika i deras filer" samt det är ganska lätt att analysera trafikloggar för att se vad som drar orimlig trafik om det är fildelning eller ej. Trafikloggarna är din egendomsom du har full rätt att analysera.
Samt du även skall spara om jag minns rätt.
Ja men är det jag som ska avgöra om de bryter mot svensk lag? Det är det vi har domstolar till. EDIT: Det här är en ståndpunkt jag kan ha förståelse för även om jag själv kan ha en åsikt om vad som är lagligt eller inte.

Jag har ingen skyldighet att analysera trafik eller bedriva privatspaning. Polisarbete skall utföras av polisen och inga andra. EDIT: Vad jag gör frivilligt är en helt annan sak men det är inte poängen som sagt.

Ang. trafikloggar så börjar det bli en definitionsfråga, alla hosting providers är inte sina egna internetleverantörer och borde väl då inte omfattas av den lagen? Eller?

Senast redigerad av Westman den 2011-11-16 klockan 19:54
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 20:33 #3
Medlem

Medlem

Citat:
Dina liknelser är otroligt skeva, dessutom skyller jag inte på andra däremot anser jag att APB bara vågar ge sig på dem som inte har juridiska muskler - de är med andra ord fega. De stora bovarna är ju faktiskt sökmotorerna som gör det lätt att hitta musik på öppna trackers.
Håller absolut med dig att det är enormt fegt....
Tyvärr inte särskilt ovanligt dock..

Google är inte en bov, dom sammanställer klara tydliga länkar, det tracker gör är ju att FÖRSVÅRA genom att dela upp i småbitar med enda syfte att kringå lagar...
Vad e det annars för fel på ftp-protokollet som e snabbare ur nedladdningssynpunkt.

Personligen anser jag de största bovarna är vi alla som faktiskt laddar ned.
Läs gärna tråden på FB där mängder oroar sig att dom skall bli påkomna av polisen. Hur var det nu, det var väl inte olagligt att ladda ned? Varför då vara orolig?

Är ärligt talat trött på folk som vägrar följa lagar och regler som gäller, oavsett om man gillar dom eller inte.
Jag tycker det e korkat jag skall behöva hålla 30 km/tim när jag kör förbi dagiset kl 02 på natten, inte en enda unge har jag sett under de senaste 5 åren vid den tidpunkten. Men hastigheten gäller och jag får allt snällt rätta mig efter det.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 14:17 #4
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Håller absolut med dig att det är enormt fegt....
Tyvärr inte särskilt ovanligt dock..

Google är inte en bov, dom sammanställer klara tydliga länkar, det tracker gör är ju att FÖRSVÅRA genom att dela upp i småbitar med enda syfte att kringå lagar...
Vad e det annars för fel på ftp-protokollet som e snabbare ur nedladdningssynpunkt.

Personligen anser jag de största bovarna är vi alla som faktiskt laddar ned.
Läs gärna tråden på FB där mängder oroar sig att dom skall bli påkomna av polisen. Hur var det nu, det var väl inte olagligt att ladda ned? Varför då vara orolig?
Nja Google gör vad TPB blev fällda för - de tillhandahåller en katalog där man kan ladda ned olagliga filer. Jag ser ingen större skillnad mellan Googles länkar och cachade sidor till t.ex. TPB eller TPB självt. Det är samma brott anser jag. Tyvärr lär jag väl aldrig få se en stämning mot Google eller att de frivilligt rensar bort alla torrentlänkar från sina sökresultat för det är, precis som med porren, en stor indirekt inkomstkälla.

Om man väljer att inte följa lagen så får man ta konsekvenserna, så resonerar jag t.ex. när det gäller hastighetsbegränsningar. Jag klagar inte om jag får fortkörningsböter - jag har ju kört för fort.

Problemet när det gäller hostingföretag är just det att man inte ska hållas ansvarig för vad kunderna gör om man inte uppenbart valt att ignorera tydliga lagbrott. Jag vet inte vad kunder lagrar i sina databaser och jag har heller ingen rätt att gå in och kika i dem, ska jag då ändå hållas ansvarig bara för att t.ex. APB påstår en sak som jag inte ska eller får kontrollera? APB är ingen myndighet och har inga rättsliga befogenheter men tillåts av svenska rättsväsendet att agera både åklagare, polis och domstol. Tyvärr är det så att APB:s ord väger lika tungt som en polisanställd utredare och det är inte rättssäkert.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017