Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PatrikWeb intagen till förhör enl idg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-16, 17:28 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast om du har Pirate Bay som kund är det ju ganska uppenbart utan att du läser deras e-post? Det finns ju fall där det är mer eller mindre självklart att webbhotellet agerar olämpligt och stödjer sådan verksamhet. Sedan kan och ska naturligtvis inte ett webbhotell gå in och rota i kunders filer och data precis som du säger utan inblandning från rättsväsendet.
Men nu var det ju inte TPB som Patrikweb hostade, utan TTI. En för mig helt okänd sida, även om jag utgår ifrån att Patrik vet vad det är för typ av tjänst. Men bara det faktum att den inte är öppen för alla, utan är ett slutet sällskap, gör att man utifrån domen mot TPB inte per automatik kan säga att TTI är en olaglig tjänst. Det sprids tex upphovsrättsskyddade filer mellan vänner även via MSN Messenger, men ingen vill väl hävda att den tjänsten skulle vara olaglig baserat på domslutet mot TPB?

Men om jag förstår dig rätt så anser du att hostingbolagen bör avgöra vilka webbtjänster som är lämpliga? Jag vill påminna om att ”hostingbolagen” även innefattar Patrik. Det kommer faktiskt som en överraskning att du har så höga tankar om Patrik att du vill att han ska vara med och fatta beslut om vem som får och inte får hosta en webbsida i Sverige. Finns det kanske fler samhällsfunktioner som du skulle föredra om Patrik tog över personligen, istället för respektive myndighet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 20:38 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Men nu var det ju inte TPB som Patrikweb hostade, utan TTI. En för mig helt okänd sida, även om jag utgår ifrån att Patrik vet vad det är för typ av tjänst. Men bara det faktum att den inte är öppen för alla, utan är ett slutet sällskap, gör att man utifrån domen mot TPB inte per automatik kan säga att TTI är en olaglig tjänst. Det sprids tex upphovsrättsskyddade filer mellan vänner även via MSN Messenger, men ingen vill väl hävda att den tjänsten skulle vara olaglig baserat på domslutet mot TPB?

Men om jag förstår dig rätt så anser du att hostingbolagen bör avgöra vilka webbtjänster som är lämpliga? Jag vill påminna om att ”hostingbolagen” även innefattar Patrik. Det kommer faktiskt som en överraskning att du har så höga tankar om Patrik att du vill att han ska vara med och fatta beslut om vem som får och inte får hosta en webbsida i Sverige. Finns det kanske fler samhällsfunktioner som du skulle föredra om Patrik tog över personligen, istället för respektive myndighet?
Jag har inte heller någon direkt kunskap om just TTI, tog bara upp Pirate Bay som ett extremt exempel där det är uppenbart att man inte bör acceptera dem som kunder om man driver ett seriöst webbhotell. Sedan finns det ett stort grått utrymme än så länge där man väl får chansa om man vill. Att hosta torrentsajter är ju dock förenat med en del andra problem utöver detta.

Hostingbolagen får självklart göra som de själva vill så länge de inte bryter mot lagen. Däremot finns det många som har egna begränsningar när det gäller t.ex. sex och porr så det du talar om existerar redan. Det handlar mest om hur man vill framställa sitt företag. Jag är själv ganska tveksam till sådana begränsningar.

Huruvida Patrik gjort sig skyldig till ett brott eller inte har jag ingen uppfattning om, det måste man ha något underlag för att avgöra och det är jag övertygad om att rätten är bättre lämpad till. Det jag reagerade på från första början var att han tyckte det var märkligt att han blev hämtad till förhör. Det ser jag tvärtom som ganska naturligt och jag utgår från att det finns rimliga misstankar. Om inte så lär det framgå inom en snar framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Hur menar du då?
Hehe, du lyckades svara på ett av de första inläggen

När polisen beslagtar servrar så riskerar andra kunder att drabbas. Det är inte särskilt lyckat men som beviskraven ser ut så tror jag inte de har något val idag.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Falsk tillvitelse från Antipiratbyrån -> Åklagaren i det fallet har nu gjort sig skyldig till medhjälp -> Polisen gör sig skyldig till medhjälp för medhjälp till falsk tillvitelse.

Är på samma nivå åklagaren försöker driva ett mål, lika rimligt som att åtala polisen för medhjälp till medhjälp till brott.
Att man är misstänkt för ett brott men trots detta inte döms är naturligtvis inte detsamma som att åklagaren eller polisen begått något brott...

Sedan tycker även jag att brottsprovokation är en ganska dålig idé i de flesta fall samt att Antipiratbyrån inte alltid agerat särskilt lämpligt. Det kan jämföras med vissa djurrätts- eller miljöaktivister. De kämpar alla för något som i grunden är mycket positivt men det betyder inte att man har rätt att bete sig lika illa själv.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 20:58
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017