FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Prata med kunden på ett trevligt sätt till att början med och förklara att du har rätt till ersättning för ditt arbete, även om han har ångrat sig. De flesta människor brukar ta reson om man pratar med dem på ett trevligt sätt. Om man däremot börjar med att hota med KFM, advokater eller tingsrätten så vänder de flesta taggarna utåt direkt och då blir situationen låst. Man ska alltså aldrig hota med rättsliga åtgärder förens precis innan man lämnar in stämningsansökan till tingsrätten eller gör en polisanmälan.
Vad gäller tingsrätten så har vi fri bevisföring i Sverige. Dina mail kan alltså användas som bevis. Din kund kan visserligen hävda att det inte är han som har skrivit dem. Men då höjer han sin egen insats avsevärt. Mened eller osann partsutsaga, är grova brott som normalt ger fängelse. Alla människor ljuger ibland. Men det är skillnad på att ljuga i sin vardag och att göra det som vittnesmål i tingsrätten. Har du inte råkat ut för en yrkeskriminell, så tror jag att risken är liten att han försöker ljuga sig igenom tingsrättsförhandlingarna. Men som sagt. Börja inte med att hota med stämning. Både lag och moral säger att din kund har ett betalningsansvar. Förhoppningsvis så kan du få honom att inse det, utan att gå till tingsrätten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
|
Be kunden skriva en skriftlig upsägning av avtalet, om de går med på det så har du "lurat" kunden att skriftligt erkänna att ni har ett avtal. det är ett första steg där du kan vara hur snäll och trevlig som helst. Du kan hävda att du måste ha en skriftlig uppsägning för din bokföring, så kanske de går med på det.
När du väl har en sån uppsägning så kan du först fakturera för din nedlagda tid och dessutom specificera att du brgärsättning för den tid som är avtalad men som kunden avstår att utnyttja. Har ni kommit överens om ett fastprisavtal så kan du fakturera hela det överenskomna beloppet (men då måste du även bygga systemet färdigt och leverera i tid). Har ni i avtalet en skrivning om uppsägning så är det ju de reglerna som gäller i stället. Annars håller jag med övriga i tråden att oavsett andra alternativ så har du definitivt rät att fakturera all den nedlagda tiden. Vad som är avgörande är om ni verkligen har ingått ett avtal eller inte. Det är den springande punkten. En domstolsförhandling kommer kosta dig två år och minst 200 000 kr i advokatkostnader, Det brukar täckas av din företagsförsäkring förutom din självrisk på 20% och en grundsjälvrisk. Om jag minns rätt så betalade jag ca 38000 i självrisk på ett arvode av drygt 200 000 kr för en tvist för ca 10 år sedan. Resten tog försäkringsbolaget hand om. Men det kostade på mitt psyke att ha denna press över sig under dessa två år. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-17 klockan 03:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar.
Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet. Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende! I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet. I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa. Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Instämmer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nilsson,
Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd.. Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna. Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas. Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden. Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen. På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete. Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet. I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak. Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället. För övrigt så är det trots allt deras pengar... Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 12:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är som att ta en taxi men efter halva resan ångra sig och be att få gå av utan att betala.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Strunta i eLuminous Technologies råd. Det är helt, helt helt uppåt väggarna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.
Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt. När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig. Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med? Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk.. Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på.. Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall.. Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt... Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 20:36 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|