FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet. Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda? Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster. Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av ![]() Man måste vara beslutsam i affärer för att kunna lyckas. För min del så har jag inget emot att mina konkurrenter misslyckas, men om alla på den Svenska marknaden ahr samma tänk så försvinner våra kunder utomlands... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Annars kan jag hålla med om att jag inte lägger ner för mycket tid på idioter som tar massa energi och tid som kan läggas på vettiga kunder. Men samtidigt så känner man sig så jäkla trampad på när nästan en hel veckas produktion bara viftas bort. Skall jag skänka bort 30 timmar så vill jag åtminstone välja själv vad jag skall göra. Semester kanske...? /Charina |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vad gäller förskottsbetalning så förskottsbetalar jag aldrig för programmeringstjänster. Min erfarenhet är att folk som redan har fått betalt gör ett sämre jobb och i värsta fall inte något jobb alls. Jag betalar inte mina anställda i förskott heller, inte min revisor, inte min advokat, inte min designer, inte min optiker, inte min frisör, inte min läkare... inte någon. Varför just programmerare skulle vara ett undantag förstår jag inte. Betalning sker efter utförd tjänst. Vid längre uppdrag som delbetalningar under arbetets gång. Men aldrig i förskott. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
|
Det här är precis varför det finns förmedlingstjänster. Då vet man som leverantör att pengarna betalats innan man börjar och som köpare vet man att leverantören inte kan få ut pengar innan man kommit överens om godkänd leverans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
Citat:
Jo jag har blivit mycket klokare och vill undvika att få för stora kundfodringar mot en och samma kund i synnerhet om de inte betalar en faktura i tid, då ska man bryta jobbet direkt och inte fortsätta att lita på kundens uttalade löften om betalning längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....) Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag rekommenderar dock inte ditt i detta kundcase. Kunden har beställt och det finns säkert något litet som kan bekräfta det såsom ett mail. Vill inte kunden betala eller att man ska avbryta projektet så är det bara till att fakturera det beloppet som man jobat. Vill kunden inte betala, erbjud delbetalning. Vill kunden inte betala. --> Kronofogden ASAP. (Man kan tom begära ett företag i konkurs för en fodran) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Om det är till någon tröst Nilsson så har du alla fall gjort oss andra nystartade företag en tjänst. Kommer hädanefter alltid skriva avtal med mina kunder först innan något arbete utförs, både för min och kundernas skull. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
Jag rekommenderar Conny Wests allmänna villkor, inte för att jag prövat dem i någon tvist, utan för att det ser klart och redligt ut och verkar vara lätta att förstå.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|