Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund får kalla fötter...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-17, 20:46 #31
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.

Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt.
När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig.

Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Jag menar inte att man ska låta folk köra över en genom den klýchen (Kunden har alltid rätt), utan snarare försöka bygga relationer med vettiga företagare istället för att lägga ner tid på tvister, mår man bara dåligt a och förlorar värdefull tid på..

Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet.
Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda?
Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster.

Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av

Man måste vara beslutsam i affärer för att kunna lyckas.
För min del så har jag inget emot att mina konkurrenter misslyckas, men om alla på den Svenska marknaden ahr samma tänk så försvinner våra kunder utomlands...
moonflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 20:57 #32
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning.
Bra där. Skall formulera något fint och lägga med i avtalet och begära det påskrivet innan jag börjar involvera mig för mycket i utvecklingen av nästa projekt.

Annars kan jag hålla med om att jag inte lägger ner för mycket tid på idioter som tar massa energi och tid som kan läggas på vettiga kunder. Men samtidigt så känner man sig så jäkla trampad på när nästan en hel veckas produktion bara viftas bort. Skall jag skänka bort 30 timmar så vill jag åtminstone välja själv vad jag skall göra. Semester kanske...?

/Charina
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 00:20 #33
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av moonflake Visa inlägg
Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet.
Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda?
Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster.

Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av
Skrev jag att jag brukar ångra mig? I så fall måste jag ha snubblat på tangenterna. Det jag avsåg skriva var att det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men är ett beslut fattat och avtal skrivna så fullföljer man sina åtaganden. Vill man krångla så får man göra det innan avtal har träffats.

Vad gäller förskottsbetalning så förskottsbetalar jag aldrig för programmeringstjänster. Min erfarenhet är att folk som redan har fått betalt gör ett sämre jobb och i värsta fall inte något jobb alls. Jag betalar inte mina anställda i förskott heller, inte min revisor, inte min advokat, inte min designer, inte min optiker, inte min frisör, inte min läkare... inte någon. Varför just programmerare skulle vara ett undantag förstår jag inte. Betalning sker efter utförd tjänst. Vid längre uppdrag som delbetalningar under arbetets gång. Men aldrig i förskott.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 06:56 #34
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det här är precis varför det finns förmedlingstjänster. Då vet man som leverantör att pengarna betalats innan man börjar och som köpare vet man att leverantören inte kan få ut pengar innan man kommit överens om godkänd leverans.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 10:41 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Varför sänka sig till en nivå som man själv inte gillar?
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med?

Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk..

Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på..

Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall..

Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt...
Instämmer med övriga att dina råd är de sämsta möjliga. Det är självklart inte en onödig tvist om det handlar om en rättmätig skuld. Man ska alltid ha betalt för sitt arbete oavsett om kunden "ångrar sig" eller inte. Förstår inte alls hur du tänker. Att ta förskottsbetalning ser dessutom ganska oseriöst ut i mina ögon. Skulle aldrig ens fundera på det.
Oläst 2011-08-22, 01:30 #36
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Inte då, det är vad det kostade dig och inget annat. För min del så kostade det KFM:s avgift och ett par timmar av min tid och tog totalt tre månader från start till slut. En viss skillnad mot vad du påstår är minimum.
Jag glömde tillägga att mitt case gällde när en kund bestred fakturorna och drev det tills första dagen i en huvudförhandling, därefter kröp de till korset och ville förlikas. Toligen för att de insåg att de skulle förlora då jag hade rätt bra på fötterna, men jag gick med på förlikning för att bli av med skiten, det hade kostat på mina nerver för mycket under de två år tvisten höll på. Så jag accepterade ett bud som gav mig ca 20% av vad jag yrkat för ersättning av kapitalbeloppet. Försäkringsbolaget stod för större delen av rättegångskostnaden.

Jo jag har blivit mycket klokare och vill undvika att få för stora kundfodringar mot en och samma kund i synnerhet om de inte betalar en faktura i tid, då ska man bryta jobbet direkt och inte fortsätta att lita på kundens uttalade löften om betalning längre.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 01:39 #37

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Tack för alla svar.

Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet.

Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende!

I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet.

I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa.

Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid.
Steg ett i en förbättrad rutin för affärsuppgörelser är att aldrig påbörja jobbet förrän du har ett skriftligt avtal påskrivet i din hand.

Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
  • Du slipper de flesta kunder som ändrar sig i sista stund och egentligen inte vill betala för din tänst
  • Du slipper lägga ner lika mycket arbetstid som du inte får betalt för
  • Du slipper många rena bedragare sm inte vill ha något på pränt så du inte har några bevis mot dem
  • Kunden tvingas tänka igenom en gång till om uppdraget är rätt för dem innan de skriver på
  • Du får mer tid över för kunder som är seriösa
  • Inte nog med att du kommer få färre missnöjda kunder
  • Du kommer även få antalsmässigt fler och större andel nöjda kunder
  • I slutändan innebär det att du kommer tjäna mer pengar med mindre jobb

(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....)

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 02:05 #38
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Nilsson,

Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd..

Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna.

Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas.

Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden.
Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen.

På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete.

Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet.

I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak.
Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället.
För övrigt så är det trots allt deras pengar...
Det går att lämna dörrar öppna på flera olika sätt.
Jag rekommenderar dock inte ditt i detta kundcase.
Kunden har beställt och det finns säkert något litet som kan bekräfta det såsom ett mail. Vill inte kunden betala eller att man ska avbryta projektet så är det bara till att fakturera det beloppet som man jobat.
Vill kunden inte betala, erbjud delbetalning. Vill kunden inte betala.
--> Kronofogden ASAP.

(Man kan tom begära ett företag i konkurs för en fodran)
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 12:17 #39
PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling

PeterKJ PeterKJ är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Nästa gång använder du IT-företagens standardavtal:
http://www.itotelekomforetagen.se/we...dardavtal.aspx
Någon mer som kan rekommendera detta standardavtal? Känns lite onödigt att beställa en bunt med 10 ex för 600 kr annars..

Om det är till någon tröst Nilsson så har du alla fall gjort oss andra nystartade företag en tjänst. Kommer hädanefter alltid skriva avtal med mina kunder först innan något arbete utförs, både för min och kundernas skull.
PeterKJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 12:57 #40
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Jag rekommenderar Conny Wests allmänna villkor, inte för att jag prövat dem i någon tvist, utan för att det ser klart och redligt ut och verkar vara lätta att förstå.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017