Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund får kalla fötter...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-17, 11:55 #1
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
Nilsson,

Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd..

Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna.

Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas.

Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden.
Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen.

På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete.

Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet.

I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak.
Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället.
För övrigt så är det trots allt deras pengar...

Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 12:14
moonflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 15:38 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av moonflake Visa inlägg
Nilsson,

Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd..

Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna.

Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas.

Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden.
Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen.

På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete.

Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet.

I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak.
Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället.
För övrigt så är det trots allt deras pengar...
Det var ett riktigt dumt råd, måste jag säga.

Det är som att ta en taxi men efter halva resan ångra sig och be att få gå av utan att betala.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-17, 20:33 #3
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
moonflake moonflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det var ett riktigt dumt råd, måste jag säga.

Det är som att ta en taxi men efter halva resan ångra sig och be att få gå av utan att betala.
Varför sänka sig till en nivå som man själv inte gillar?
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med?

Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk..

Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på..

Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall..

Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt...

Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 20:36
moonflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 10:41 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av moonflake Visa inlägg
Varför sänka sig till en nivå som man själv inte gillar?
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med?

Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk..

Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på..

Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall..

Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt...
Instämmer med övriga att dina råd är de sämsta möjliga. Det är självklart inte en onödig tvist om det handlar om en rättmätig skuld. Man ska alltid ha betalt för sitt arbete oavsett om kunden "ångrar sig" eller inte. Förstår inte alls hur du tänker. Att ta förskottsbetalning ser dessutom ganska oseriöst ut i mina ögon. Skulle aldrig ens fundera på det.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 02:05 #5
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av moonflake Visa inlägg
Nilsson,

Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd..

Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna.

Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas.

Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden.
Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen.

På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete.

Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet.

I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak.
Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället.
För övrigt så är det trots allt deras pengar...
Det går att lämna dörrar öppna på flera olika sätt.
Jag rekommenderar dock inte ditt i detta kundcase.
Kunden har beställt och det finns säkert något litet som kan bekräfta det såsom ett mail. Vill inte kunden betala eller att man ska avbryta projektet så är det bara till att fakturera det beloppet som man jobat.
Vill kunden inte betala, erbjud delbetalning. Vill kunden inte betala.
--> Kronofogden ASAP.

(Man kan tom begära ett företag i konkurs för en fodran)
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017