FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Be kunden skriva en skriftlig upsägning av avtalet, om de går med på det så har du "lurat" kunden att skriftligt erkänna att ni har ett avtal. det är ett första steg där du kan vara hur snäll och trevlig som helst. Du kan hävda att du måste ha en skriftlig uppsägning för din bokföring, så kanske de går med på det.
När du väl har en sån uppsägning så kan du först fakturera för din nedlagda tid och dessutom specificera att du brgärsättning för den tid som är avtalad men som kunden avstår att utnyttja. Har ni kommit överens om ett fastprisavtal så kan du fakturera hela det överenskomna beloppet (men då måste du även bygga systemet färdigt och leverera i tid). Har ni i avtalet en skrivning om uppsägning så är det ju de reglerna som gäller i stället. Annars håller jag med övriga i tråden att oavsett andra alternativ så har du definitivt rät att fakturera all den nedlagda tiden. Vad som är avgörande är om ni verkligen har ingått ett avtal eller inte. Det är den springande punkten. En domstolsförhandling kommer kosta dig två år och minst 200 000 kr i advokatkostnader, Det brukar täckas av din företagsförsäkring förutom din självrisk på 20% och en grundsjälvrisk. Om jag minns rätt så betalade jag ca 38000 i självrisk på ett arvode av drygt 200 000 kr för en tvist för ca 10 år sedan. Resten tog försäkringsbolaget hand om. Men det kostade på mitt psyke att ha denna press över sig under dessa två år. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-17 klockan 03:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar.
Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet. Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende! I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet. I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa. Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....) Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Instämmer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Jo jag har blivit mycket klokare och vill undvika att få för stora kundfodringar mot en och samma kund i synnerhet om de inte betalar en faktura i tid, då ska man bryta jobbet direkt och inte fortsätta att lita på kundens uttalade löften om betalning längre. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|