FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, behöver lite råd och tips. Ja, bollplank egentligen hur jag skall göra här:
Kund beställer ett system där han vill tillhandahålla annonser. Typ classified system men enklare. Jag uppskattar detta till 4 veckor, han har bråttom och vi kommer överens om att jag skall ordna det på 2 veckor och lägga annat åt sidan. Efter en vecka och 30 timmars utvecklande så 'ångrar' sig kunden. Nu har han gjort en undersökning och kommit fram till att hans idé redan finns. Vad i helskotta gör jag nu? Fjäskar med kunden för att åtminstone få ut något av mina pengar, fakturerar och går till fogden? Kör medelväg och erbjuder något... Jag vet tamesjutton inte. Han har godkänt min offert. Dock utan att skriva på och sända tillbaka. Dock har jag mailkorrespondens som visar att han är väl med på noterna. JAg har heller inte råd att bara strunta i en veckans utvecklande för att kund gör undersökning efter att han beställt uppdraget... Lite input? Vad hade ni gjort? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kunden har godkänt uppdraget och ska åtminstone betala för din nerlagda tid.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Borde vara specat i betalningsvillkoren vad som gäller vid sådana här "tvister".
Har ni bara ett avtal med vad du skall leverera kan det nog svara svårt att hävda din rätt till arvode, med reservation för att jag inte är något facit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade fakturerat för nedlagd tid. Det är det minsta man kan begära att kunden ska betala.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Även jag enig. Fakturera för nedlagd tid. Det är lite som att gå in på en restaurang och beställa mat, men "ångra sig" när maten serveras, med motivationen att man kommit på att man redan är mätt. Personligen är jag rätt less på vissa folks attityd, dvs när de verkar TRO att vi utvecklare och designers gärna kan jobba lite gratis.
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Fyfan vad dålig stil av kunden säger jag bara!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Nästa gång använder du IT-företagens standardavtal:
http://www.itotelekomforetagen.se/we...dardavtal.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Diskutera med kunden. Det är väl egentligen inte orimligt att du får betalat för två veckor; men åtminstone för nedlagd tid.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, jag får diskutera med kunden. Vet bara inte vilken attityd jag skall hålla. Har kört den hårda linjen en gång tidigare och hävdat att han minsann hade beställt och levererade en massa underlag som 'bevisade' detta och han bestred fakturan ändå och sade att jag kunde gå till tingsrätten om jag kände för det.
Vill inte gå igenom en sådan sväng då det förmodligen inte resulterar i ett smack. Vet egentligen inte vad man kan göra om kund hävdar att han har beställt men inte vill betala för han har någon form av ångervecka. HAn vet alltså med sig att jag som enmansföretagare inte vill dra hela proceduren med Kronofogden, tingsrätter med allt vad kostnader och tid det innebär. Vet faktiskt inte ens vad det kostar i slutänden. Och vilken tid det kan tänkas att ta. Vet inte heller om en del kunder kör den varianten med att beställa och när de väl vet att man utvecklat/designat så gott som hela produkten så är man mer intresserad av att få 'något' än att skrota hela arbetet så man nöjer sig med en liten del. Hur vanligt är detta egentligen, och vad gör man? Begär förskottsbetalning? Begär betalt 50% omgående och 50% vid leverans. Har de bråttom så spelar det ju ingen roll om man har 30 dagars fakturering även om man sänder faktura så fort man skriver första kodsnutten. MAn är ju ändå klar med jobbet innan fakturan förfaller. Men tack iallafall, känns lite mer uppmuntrande att ni hejar på mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har ingen betydelse om du är egenföretagare eller inte när du går till Kronofogden. Du bör alltid se till att du får betalt av dina kunder. Tveka alltså inte att gå vidare om du har en rättmätig skuld att inkräva.
Jag vet inte riktigt hur vanligt det är att kunder gör på det här viset. Det har aldrig hänt mig. Har alltid fått betalt utan problem även om det kommit lite sent i ett fåtal fall. Verkar inte en kund seriös så tackar jag emellertid nej direkt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-15 klockan 15:07 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|