Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tror inte det finns någon människa som håller med om samtliga lagar som finns idag. Bara för att man inte står bakom en lag så behöver man inte anse att den inte ska gälla. Då förkastar man snarare hela det demokratiska systemet. Man måste foga sig efter de beslut som fattas.
|
Precis, man måste foga sig efter de beslut som fattas, annars blir man satt i fängelse. M.a.o gör du inte vad politikerna säger åt dig, blir du berövad delar av ditt liv, genom att du blir kastad i fängelse.
Om du tycker det demokratiska systemet är moraliskt rätt, måste du även tycka att resultatet av det demokratiska systemet är rätt, t.ex att det förr var olagligt att vara homosexuell, att det var tillåtet att våldta sin fru och att slå sina barn. Tycker du att demokratiska systemet är moraliskt riktigt, så måste du även tycka att det som kommer ur det demokratiska systemet är moraliskt riktigt.
Ex: Man kan inte tycka att stöld är moraliskt rätt, men att stöldgods är moraliskt fel.
Citat:
Sedan kan man alltid försöka få till stånd förändringar om man anser att lagar är felaktiga.
|
Yeah, right, det klassiska argumentet "Gillar du inte en lag, försök gå med i riksdagen. "Tror du att det är praktiskt möjligt? Ska man ge upp sitt liv för att ändra på en lag? Eller man kanske bara behöver gå med i en facebook-grupp? (Som om det kan förändra något)
Citat:
Att ha en gemensam förvaltning är den enda möjligheten att uppmärksamma alla människor och skapa de resurser som behövs för icke-kommersiell verksamhet.
|
Om du med "gemensam förvaltning" menar en stat, varför finns då välgörenhetsorganisationer, idrottsföreningar, etc?
Citat:
Vilket är ditt alternativ då om jag får fråga? Att folkomrösta om varje enskild lag är knappast praktiskt möjligt...
|
Jag hoppas du finner detta material upplysande:
http://mises.org/books/production_of_security.pdf