Citat:
Ursprungligen postat av kippex
EDIT: Det enda som krävs är ju att registrarerna klipper in ungefär 50 rader kod när man registrerar domänen(som IIS borde tillhandahålla).
|
Nej, det är inte alls det enda som krävs. Vi är många registrarer som exempelvis använder tredjeparts leverantörer av våra relativt avancerade billingsystem så det är inte alls bara att klippa in 50 rader kod i ett beställningsflöde och hoppas på det bästa. Dessutom kommer manuell administrering av misslyckade beställningar att tillkomma m.m. Så det skulle innebära att i alla fall vi var tvungna att höja våra .SE priser då det inte finns marginaler att täcka dessa kostnader som det ser ut idag.
Citat:
Ursprungligen postat av kippex
Håller även med andra, antingen ska man ju kunna vara anonym eller inte. En lösning(mindre seriös) är ju att registrarerna erbjuder dolda whois-uppgifter genom att de låter sina kunder registrera domänerna via registrarens dotterbolag. Vet dock inte om detta är tillåtet hos .SE ombud, men används frekvent för andra TLD's.
|
Registrarer eller personer/företag direkt knutna till en registrar får inte warehousa domännamn vilket alltså innebär att en registrar inte kan registrera domännamn på ett dotterbolag för att erbjuda whois protection. DÄREMOT finns det inget som säger att helt fristående bolag kan anlitas för detta. T.ex. PRQ som ju erbjuder detta till sina kunder idag. Huruvida detta är OK eller inte återstår väll att se men jag har en känsla av att IIS inte gillar det i alla fall med tanke på att toppdomänlagen (SFS 2006:24) som IIS ska åtlyda säger att .SE är skyldig att föra ett register över tilldelade domännamn samt uppgifter om innehavaren och den som tekniskt administrerar domännamnet, något som ju blir svårt att uppfylla om man tillåter denna typ av whois protection.
En lösning som jag ser är att registraren och IIS lagrar den korrekta datan men att man tillåter registrarerna att fronta själva whoisen med egna uppgifter. Det är trots allt viktigt att både .SE och registraren har korrekta uppgifter vid t.ex. en tvist. Så fungerar det under .COM, .NET och .ORG så jag förstår inte varför det inte skulle fungera för .SE.