Citat:
Ursprungligen postat av kippex
Visst skulle problemet kvarstå, då man bara kan skapa en annan identitet utomlands. Men hur många promille kan det vara som är utlandsreggade idag? 2?
Förstår inte heller varför .SE gjorde detta möjligt från första början. Hade man istället, som många andra ccTLD's krävt en "fysisk" närvaro för kontaktpersonen så hade man ju gjort detta betydligt svårare?
|
Nej du, det är betydligt mer än 2 promille, har för mig att det ligger någonstans kring 10-15%. Dock var det ett tag sedan jag på en av .SE's informationsdagar tog del av den exakta siffran så jag tror Peter kan förtydliga hur det ser ut i dagsläget.
Men jag måste ändå fråga, är du verkligen allvarlig med ditt förespråkande av lokal närvaro? På vilka grunder i så fall och inser du vad det skulle innebära för .SE?
Citat:
Ursprungligen postat av kippex
Men oavsett tycker jag man ska ha en anonym whois och låta personuppgiftslagringen skötas internt av .SE.
Lösningen som man gjort idag är ju egentligen helt absurd, man lämnar bara ut namn och inget personnummer - vilket favoriserar privatpersoner med vanliga namn/efternamn något helt kopiöst.
|
Absurd eller ej ligger nog i betraktarens ögon men visst skulle det vara betydligt bättre med en officiell whoisprotection än som det fungerar idag.