Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

får jag ta foton på polisen utan att de tar min mobil??

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-13, 08:40 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det beror på vem som avvisar dig från platsen.

Vad är det som skulle vara olovligt att filma på ett sjukhus? Beslut om eventuell destruering måste i så fall fattas av domstol, inte polis eller väktare på plats.

En sådan diskussion försvåras också om det finns ett nyhetsvärde i bilden, eftersom vem som idag kan hävda att de (frilans)fotograferar på uppdrag för tex Aftonbladet (läsarfoto) och därmed skyddas av censurskydd för medie med utgivningsbevis. Men nu är vi extremt OT
Japp!

PS. Det är inte tillåtet att filma/fotografera på sjukhus utan tillstånd, det råder fotoförbud på alla vårdinrättningar vad jag vet. Sen så är patientskyddet och den personliga integriteten i de fallen av större vikt än nyhetsvärdet och det du kallar censurskydd. Fast det är, vad jag vet, inte prövat som sagt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 18:54 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Japp!

PS. Det är inte tillåtet att filma/fotografera på sjukhus utan tillstånd, det råder fotoförbud på alla vårdinrättningar vad jag vet. Sen så är patientskyddet och den personliga integriteten i de fallen av större vikt än nyhetsvärdet och det du kallar censurskydd. Fast det är, vad jag vet, inte prövat som sagt.
Oavsett, så kan ingen läkare/väktare/polis på plats på sjukhuset beslagta eller förstöra en kamera.

Det jag skrev, något flummigt, om censurskydd för massmedieföretag (med utgivningsbevis) är inget att ta lätt på, även om min hårddragning med läsarfoton i Aftonbladet är lite väl långsynt. Myndigheternas censurskydd är reglerat i grundlag och det är prövat i domstol. Bla TV4 vägrade lämna ut material från Göteborskravallerna för några år sedan.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-15, 19:12 #3
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Oavsett, så kan ingen läkare/väktare/polis på plats på sjukhuset beslagta eller förstöra en kamera.

Det jag skrev, något flummigt, om censurskydd för massmedieföretag (med utgivningsbevis) är inget att ta lätt på, även om min hårddragning med läsarfoton i Aftonbladet är lite väl långsynt. Myndigheternas censurskydd är reglerat i grundlag och det är prövat i domstol. Bla TV4 vägrade lämna ut material från Göteborskravallerna för några år sedan.
Förstöra? Nej det vore korkat men beslagta - jodå det kan man. Sen måste det prövas för att se om det är lagligt som sagt.

EDIT: Observera att det är patientskyddet och integritetsskyddet som avses så liknelsen med Göteborgskravallerna tycker jag är helt irrelevant. Det är inte fråga om uppgifter till myndigheter utan medborgares integritetsskydd och rätt att söka vård utan att bli offentliggjord. Ja du förstår säkert vad jag menar.

Senast redigerad av Westman den 2009-10-15 klockan 19:16
Oläst 2009-10-15, 22:05 #4
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Förstöra? Nej det vore korkat men beslagta - jodå det kan man. Sen måste det prövas för att se om det är lagligt som sagt.
Förstöra/radera bilder eller beslagta kamera menade jag såklart. Beslagtagandet skulle möjligen kunna ske under själva avvisandet från platsen, men inte längre än så. Om du inte håller med, vad baserar du det på?

Citat:
Ja du förstår säkert vad jag menar.
Absolut. Hela den här diskussionen blir ju ganska hypotetisk, varje fall är unikt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-16, 09:06 #5
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Förstöra/radera bilder eller beslagta kamera menade jag såklart. Beslagtagandet skulle möjligen kunna ske under själva avvisandet från platsen, men inte längre än så. Om du inte håller med, vad baserar du det på?
Helt enkelt på att man kan och inte på att det finns solklart lagstöd. Jag hade faktiskt inte tvekat att göra det och sen överlämnat kameran till polis samtidigt med en anmälan. Sen som sagt är det upp till andra (åklagare, domstol etc.) att pröva om jag hade gjort rätt eller fel. Naturligtvis avser jag inte tillfällen som t.ex. om en pappa, släkting etc. skulle fotografera mamman och barnet på bb osv.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017