FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | |||
|
||||
Flitig postare
|
hur som helst.. så fick jag samtal från uppsala polisen idag... där de sa att det har börjat med en interutredning, men polisen kommer inte att bli avstängd förens svar kommer ifrån utredningen...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Att man måste ha giltigt "körkort" eller "...bevis på att körkort utfärdats..." när man kör bil, få ju varje person lära sig när man tar körkort.... Det räcker inte alls med att bara ha ett ID-kort med sig. Däremot kan en enskild polisman vara "snäll" och låta det passera, men enligt lag så måste det vara med, det fick i alla fall jag lära mig de tre gånger jag tagit körkort MC, Bil respektive Buss. Dvs jag har även utbildning på det området, samt att jag har haft körkort sedan 1981 MC, 1984 Bil och 1989 Buss. Vidare har jag kört buss på deltid mellan 1989 och 1996, så nog har jag erfarenhet oxo. Resten är bara att läsa innantill... Enligt körkortslagen 1998:488 (http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm) Citat:
Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-12 klockan 03:41 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om det är sant och dom bara stoppar dig så mycket så får jag en känsla av att det handlar om att du har ett utländskt ursprung, hoppas inte på för mycket av den där utredningen, men man kan alltid hoppas på något. sådana här röta ägg skall bort ifrån sådant här jobb. Dom måste lära sig att lägga sin energi på grövre brott och inte springa runt på stan och stoppa folk i onödan, det är inte det dom får lön för. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Google hittade förresten även denna referens: http://www.geocities.com/motorcity/s.../utankort1.htm Du har ju själv klarat dig från påföljd när du stoppats utan varesig giltigt körkort eller giltig legitimation.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2009-10-12 klockan 06:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som sagt, man behöver inte ha körkortet med sig.
Från http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980488.htm : Kap 9. 2 § /Träder i kraft I:2009-10-01/ Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter. Föraren ska inte dömas till straff, 1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller 2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller 3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189). Senast redigerad av SimonP den 2009-10-12 klockan 09:50 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
|
Har aldrig haft problem med polisen när de kommer till att jag inte har plastbiten "körkortet" med mig, så länge men haft annan form av leg att visa upp.
Blivit stoppad ett par ggr utan körtkortet i plånboken, men när de frågar efter körkortet så har jag bara langat legget och de har inte varit några frågor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||||
|
|||||||||
Supermoderator
|
Citat:
Du kan alltid begära advokat, försvarare eller tandläkare. Skillnaden är vad du kan få. Om du inte är misstänkt för brott har du inte heller rätt till försvarare (advokat eller inte, försvarare behöver inte alls vara advokat) och polisen kan neka dig en hel del :-). Citat:
Att det är som jag säger nu framgår av SOU 1926:32 s. 49. Citat:
Det finns flera omständigheter där du är skyldig att svara på frågor. En av dem är om man vill identifiera dig när du framför motorfordon. Jag skrev dessutom att det självklart är en omständighet som gör att situationen uppfattas som försvårande om du uppträder bångstyrigt. Det är inte förbjudet och straffsanktionerat, men självklart kommer det ta längre tid om du vägrar svara på frågor och om du uppträder allmänt störigt mot polisen. Det trodde jag vem som helst förstod. Att detta beteende sedan inte vägar särskilt tungt i en eventuell rättegång, det är väl naturligt, det kan ju finnas en uppsjö anledningar till ett sådant beteende, men att tro att det inte påverkar hur du blir bemött av polisen på gatan, det är väl ganska naivt...? [/QUOTE] Citat:
Dessutom har lagen ändrats för några dagar sedan: Föraren ska inte dömas till straff, 3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189). Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag är benägen att hålla med dig. Hårdare straff i alla lägen löser absolut inte alla problem, de skapar i stället fler. I USA har man närmare en procent av befolkning inlåst i fängelser... Det är säkert mycket produktivt. Eller något.
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
|
Citat:
Vad är det som skulle vara olovligt att filma på ett sjukhus? Beslut om eventuell destruering måste i så fall fattas av domstol, inte polis eller väktare på plats. En sådan diskussion försvåras också om det finns ett nyhetsvärde i bilden, eftersom vem som idag kan hävda att de (frilans)fotograferar på uppdrag för tex Aftonbladet (läsarfoto) och därmed skyddas av censurskydd för medie med utgivningsbevis. Men nu är vi extremt OT ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
|
Citat:
PS. Det är inte tillåtet att filma/fotografera på sjukhus utan tillstånd, det råder fotoförbud på alla vårdinrättningar vad jag vet. Sen så är patientskyddet och den personliga integriteten i de fallen av större vikt än nyhetsvärdet och det du kallar censurskydd. Fast det är, vad jag vet, inte prövat som sagt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Citat:
Det jag skrev, något flummigt, om censurskydd för massmedieföretag (med utgivningsbevis) är inget att ta lätt på, även om min hårddragning med läsarfoton i Aftonbladet är lite väl långsynt. Myndigheternas censurskydd är reglerat i grundlag och det är prövat i domstol. Bla TV4 vägrade lämna ut material från Göteborskravallerna för några år sedan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|