Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krig Iran

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-11, 00:35 #71
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:

Därför att ingen annan stöder dom och att dom är omringade av länder som har sitt primära mål i livet att krossa Israel.
Nu tror du säkert att jag håller på Israel va? Då kan jag tala om, att jag helst skulle se hela mellanöstern omgjord till parkeringsplats, inklusive Israel.
Det kommer nämligen ALDRIG bli fred i den regionen med så många idioter på ett och samma ställe. Nu menar jag inte att man skulle döda folket i mellanöstern. Flytta dom istället till någon avlägsen ö i stilla havet.

Är ju fler idioter i USA än hela mellanöstern tillsammans. Nu är väl knappast USA för Israel enbart för att ingen annan hjälper Israel.
AIPAC är en stor anledning. Sen har EU gjort mycket för Israel också. Men se ovan vad jag citera. Folk gillar ej hamas och hezbollah
för att dom ej erkänner staten israel. Vem som helst, googla, ring runt. Hitta svaret på denna fråga; Sen när har ett israeliskt parti någonsin erkänt staten palestinien enligt deras internationella gränser?

Krossa Israel? Inte så konstigt, när man ockuperar deras länder, förstör deras hem och sen bygger israeliska bosättningar och på detta en mur runt det hela, allt som strider mot internationella lagar enligt world court. Vad skulle du själv göra? Finns en mycket bra video om just detta på youtube om israelkonflikten med libanon med norman finkelstein (god bless you over and over)!

Norman Finkelstein: I totally agree. I am not telling you what to do with your lives, and if you’d rather live crawling on your feet, I could respect that. I could respect that. People want to live. How can I deny you that right? But then, how can I not respect those who say they would rather die on their feet? How can I not respect that?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 00:44 #72
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

http://www.iraqbodycount.org/database/
http://icasualties.org/oif/

Dessa 2 källkor kan ni ej förlita er på, för dessa 2 källor tar endast upp personer som dött i någon form av strid.

Enligt denna statistik skulle t.ex. "food for oil" som B. Clinton införde innebära att 0 personer dog, men enligt FN så dog mer än en miljon barn pga svält.
Oläst 2008-08-11, 00:55 #73
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Johan H@Aug 10 2008, 17:44

Dessa 2 källkor kan ni ej förlita er på, för dessa 2 källor tar endast upp personer som dött i någon form av strid.

Enligt denna statistik skulle t.ex. "food for oil" som B. Clinton införde innebära att 0 personer dog, men enligt FN så dog mer än en miljon barn pga svält.
Får vi se den RIKTIGA statistiken nu. En länk till vore inte fel.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 01:03 #74
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H

Får vi se den RIKTIGA statistiken nu. En länk till vore inte fel.
Svårt, går ej få fram exakta siffror. Men om man säger såhär.

http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/10/11/iraq.deaths/

Observera datumet 2006. 2 år sen.
Säger inte att siffran stämmer, kan va mer eller mindre.
Men att det rör sig om flera hundra tusen, utan tveka.

Då pratar vi bara om dödsoffer, tänk på hur många som blivit
handikappade i någon form. Då pratar vi om större siffror.
Oläst 2008-08-11, 01:26 #75
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

Johan H, du gör verkligen folk med bakgrund från mellanöstern en björntjänst med ditt snack om halshuggningar och uppmuntrande till att döda amerikaner. Jag tror du skulle få fram ditt ev. budskap klart bättre om du rensade bort detta.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 01:43 #76
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Originally posted by -Xamda@Aug 10 2008, 22:26
Citat:
Originally posted by -Clarence@Aug 10 2008, 22:50
Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 10 2008, 11:31
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vad handlar kriget i Georgien om egentligen? Det har stått ungefär nada i de artiklar jag snabbskummat.
Det är väl ett krig som har varit på väg ett tag nu. Tidigare har det mest handlat om att Ryssland har flygit med stridsflyg över Georgiens gränser. Om jag inte minns fel skall de även vid en tidpunkt ha släppt ned en rostig gammal bomb.
Nu vet jag inte riktigt vad som har lett till de senaste händelserna men förmodligen är det så att det är Georgien som ligger bakom allt. De är helt enkelt trötta på att Ryssland kränker dem och nu ser de chansen att strula till det och sedan få övriga världen på sin sida.

Handlar inte speciellt mycket om Rysslands kränkande av Georgiens gränser med lite militärflyg då och då utan om det ryska stödet och kontrollen över utbrytarområdena Abchazien och Sydossetien, och attackerna av Ryss-stödda miliser från dessa områden. Ända sedan senaste valet i Georgien har det börjats prata om att tvinga tillbaka dessa 2 stater till Georgisk kontroll. Problemet påbörjades när dessa två regioner efter Sovjetunionens fall såg sig endast vara en del av ett land med vilket de inte hade något gemensamt. De identifierade sig mer med Sovjetunionen och senare Ryssland och var nu inte en del av någondera samtidigt som de såg sin (begränsade) autonomi hotad. Sedan dess har de ryssvänliga rebellerna stötts av Ryssland medans USA stött och tränat Georgisk militär.

Det är som du säger, men det viktiga i detta är att Ryssland kränker ett annat land. I strid med folkrätten. Det är mycket oroväckande, vilket jag tror att alla före detta sovjetrepubliker upplever nu (igen), så även våra nära grannar Estland, Lettland och Litauen. De är nog väldigt lycklig för sitt medlemskap i EU och NATO just när de återigen påminns om den ryska björnen.

Var det inte så att att den första officiellt statliga attack i denna uppblossning kom från Georgiskt håll? Georgien har aktualiserat hotet om att tvinga bort det självstyre som dessa regioner haft, i större och mindre utsträckning, t o m redan då de var en del av Sovjet. Jag förstår inte hur man ska tvinga bort ett självstyre i en mindre region och samtidigt kalla regionen eller den annekterande makten för demokrati. Om man värderar folkets vilja, vilket jag gör, är det faktiskt i min mening i denna konflikt Ryssland som är den mindre onda - även fast jag tror att det för deras del handlar om ett större maktspel som jag avskyr.
I fallet Ryssland ser jag ingen rättvisa i kritiken som kommer om och om igen. Väst måste alltid framhålla dess negativa roll i alla konflikter de är delaktiga i. När Sovjetunionen invaderade Afghanistan bojkottade en stor mängd (ett 40- eller 60-tal om jag minns rätt) länder OS. När USA invaderade Afghanistan - hur många länder visade sitt missnöje på samma sätt?
Det tragiska i det hela är att FN återigen står helt handlingsförlamat då det som alltid är Ryssland och USA (och i mindre utsträckning Kina) som är självklara att blockera alla handlingskraftiga resolutioner som kan antas.
Ja, det återstår väl att se, men det är ju uppgifter mfrån Ryssland du går på nu. Enligt georgisk media (det lilla jag kunnat hitta) så var det ju tvärtom. Ostridigt är dock att rysk militär ockuperar två provinser i ett annat land, i strid med folkrätten.
Oläst 2008-08-11, 01:50 #77
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 01:26
Johan H, du gör verkligen folk med bakgrund från mellanöstern en björntjänst med ditt snack om halshuggningar och uppmuntrande till att döda amerikaner. Jag tror du skulle få fram ditt ev. budskap klart bättre om du rensade bort detta.
Vad är problemet? Jag skulle uppmana detsamma till alla länder som blir ockuperad.
Ockupera tyskland polen imorgon, så skulle jag uppmana polackerna att göra motstånd.
Ockupera Spanien frankrike imorgon, så skulle jag uppmana fransmännen att göra motstånd.

Och eftersom israel;
Ockuperar Palestinien
Byggt bosättningar
Förstört palestinska hus
Byggt mur runtomkring
Bombat sönder libanon
Fängslat enormt många människor, palestinier och libaneser som ej fått rättslig prövning (just det förlåt israel är en demokrati).

Så kommer jag självklart uppmana hamas och hezbollah att göra motstånd. Annars vore det dubbelmoral av mig.
På samma sätt uppmanar jag irakier och afghaner att göra motstånd. Och jag har stor respekt för dom som väljer att bekämpa orättvisan.

But then, how can I not respect those who say they would rather die on their feet?

Logiken är enkel. Så länge USA och Israel inte känner på större förluster, så kommer man fortsätta.
Ockupationen av Irak eller Afghanistan är ej godkänd av FN och är olaglig enligt Geneva Conventions.
Israel förlorade på samtliga punkter ovastående som jag skrev om, i world court.

Så, detta är riktigt enkelt. Det handlar inte om att diskutera vem som har rätt och fel, för allt är redan fastslaget.
Araberna har rätt i samtliga punkter. Det är dom som är dom stora förlorarna pga västvärlden. Man kan ju fråga sig vad dom gjort för att förtjäna detta?
Oläst 2008-08-11, 02:01 #78
Supermoderator

Supermoderator

Johan H - på vilket sätt skulle USA vara värre än Ryssland? Hur många har inte fått lida och lider alltjämt under den ryska stöveln?

Låt oss börja lite fint med historia.

1. Ryssland anföll helt oprovocerat Finland
2. Ryssland har upprepade gånger anfallit och tagit de baltiska staterna, två gånger under 1900-talet.
3. Ryssland anföll och ockuperade Polen.
4. Ryssland ockuperar fortfarande tysk mark (ja, jag vet, det är nu erkända gränser)
5. Ryssland anföll det mer eller mindre demokratiska Ungern
6. Ryssland anföll och krossade det demokratiska Tjeckoslovakien
7. Ryssland ockuperade Bulgarien
8. Ryssland tvingade in alla övriga numera före detta sovjetrepubliker i ett skräckvälde som inte har haft något like i historien,vare sig vad gäller antal drabbade länder eller antal döda, skadade och "försvunna"
9. Ryssland bidrog och försökte hjälpa Nordkorea att ockupera och införa kommunism i Sydkorea
10. Ryssland gjorde om proceduren i Vietnam i gott samråd med Kina och där lyckades man.
11. Man har försett en flock med diktaturer runt i världen med ideologiskt stöd och självklart massor med vapen. Hälften av konflikterna i Afrika går nog att hitta ryska vapen och rådgivare i
12. Ryssland placerade ut (eller försökte snarare) kärnvapen på Kuba för att på någon minut kunna nå USA
13. Ryssland har skjutit ned svenska civila och militära flygplan som befann sig över internationellt vatten
14. Man invaderade och dödade drivor med folk i Afghanistan
15. Man har dödat hundratusentals i Tjetenien, som inte riktigt ville tillhöra Ryssland, en granne till Georgien...
16. Rumänien led under ryskt herravälde tills Sovjet föll...

Får jag fundera någon minut till hittar jag säkert lika mycket till.

Ställt i proportion till det lidande detta orsakat runt om i världen tycker jag nog Ryssland står sig väl. Ränderna går inte ur. Det är inte demokrati man försökt införa när man gjort dessa små ingrepp.

Visst, detta är bara ena sidan av ett mynt, men den andra sidan är i mina ögon i de flesta av ovanstående fall riktigt mycket blekare...

Vän av ordningen säger väl nu att det var Sovjet, vilket rent formellt är sant, men det beror ju bara på att kommunisterna i Ryssland spred sitt skräckvälde utanför Ryssland så snabbt att man fick för sig att "ena" allt under ett land.
Oläst 2008-08-11, 02:29 #79
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Så, detta är riktigt enkelt. Det handlar inte om att diskutera vem som har rätt och fel, för allt är redan fastslaget. Araberna har rätt i samtliga punkter.
Du kan verkligen argumentera för din sak. Så araberna har aldrig brutit mot FN beslut angående Israel ? Jag antar att du stödde FN beslutet som bildade staten Israel och var emot de följande attackerna från grannländerna.

Så skönt det vore om allt i världen var så enkelt som fanatiker vill få det till. Är ju inget snack om att USA och Israel har saker att svara för men känns ju väl ensidigt att påstå att inte arabstaterna också har något ansvar i denna konflikt .

Citat:

Så kommer jag självklart uppmana hamas och hezbollah att göra motstånd. Annars vore det dubbelmoral av mig.
På samma sätt uppmanar jag irakier och afghaner att göra motstånd. Och jag har stor respekt för dom som väljer att bekämpa orättvisan

Stöder du även självmordsbombare som attackerar civila som kvinnor och barn eller bara de som attackerar soldater ?
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 02:54 #80
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 02:29
Citat:
Så, detta är riktigt enkelt. Det handlar inte om att diskutera vem som har rätt och fel, för allt är redan fastslaget. Araberna har rätt i samtliga punkter.
Du kan verkligen argumentera för din sak. Så araberna har aldrig brutit mot FN beslut angående Israel ?. Jag antar att du stödde FN beslutet som bildade staten Israel och var emot de följande attackerna från grannländerna.

Så skönt det vore om allt i världen var så enkelt som fanatiker vill få det till. Är ju inget snack om att USA och Israel har saker att svara för men för att påstå att inte arabstaterna också har en del att svara för bör man nog vara rätt indoktrinerad.
Nu ändrade du ditt inlägg, men du sa att jag ej kunde argumentera för min sak. Jag skrev i mitt inlägg vad USA och Israel gjort fel och jag har hänvisat till respektive källa. Nu tar du upp saker som att arabstaterna har en del att svara för. Visst, möjligt, isf vad? Vad är det du tänker på? Kan du kanske vara _lite_ mer specifik?

Nej, det var en idiotisk tanke att skapa staten israel geografiskt där israel ligger idag. Man skulle tagit en del av tyskland och bildat israel där. Dock så fick zionisterna igenom sin dröm om ett geografiskt israel nere i mellanöstern, en plats som förknippas med flera religioner och har en hel del historia.

Men eftersom jag tycker FN är ett av dom viktigaste forumen på denna planet så måste man självklart respektera dess beslut och anpassa sig därefter. Sen kan man ha en annan åsikt än deras beslut men det är en annan femma.
Så, om israel drog sig tillbaks till sina gränser som är fastställda av world court och river sin mur och alla israeliska bosättningar utanför israels gränser försvinner så har jag absolut inga problem med Israel. Även bör man släppa alla fångar man har fängslat.

Sen måste ett eventuellt skadebestånd betalas ut av Israel till palestinierna. Detta bör experter som varit insatta i andra världskriget kunna räkna ut vad som är lämplig summa. Precis som tyskland betalat/betalar.

När detta har skett och palestinierna fortsätter att envis om att attackera israel (vilket jag tvivlar på att dom skulle göra). Så skulle jag försvara Israel. Men realistiskt, tror du Israel & USA kommer vika sig? Knappast.

Definiera dessa fanatiker. Menar du Bush då eller? Men förklara gärna mer specifikt vad arabstaterna bör stå för.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017