Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Krig Iran

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-11, 04:26 #91
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

http://www.fair.org/index.php?page=1086

During the six-month period studied, NPR reported the deaths of 62 Israelis and 51 Palestinians. While on the surface that may not appear to be hugely lopsided, during the same time period 77 Israelis and 148 Palestinians were killed in the conflict. That means there was an 81 percent likelihood that an Israeli death would be reported on NPR, but only a 34 percent likelihood that a Palestinian death would be.

Of the 30 Palestinian civilians under the age of 18 that were killed, six were reported on NPR--only 20 percent. By contrast, the network reported on 17 of the 19 Israeli minors who were killed, or 89 percent. While 61 percent of the young people killed in the region during the period studied were Palestinian, only 26 percent of those reported by NPR were. Apparently being a minor makes your death more newsworthy to NPR if you are Israeli, but less newsworthy if you are Palestinian.

An Israeli civilian victim was more likely to have his or her death reported on NPR (84 percent were covered) than a member of the Israeli security forces (69 percent). But Palestinians were far more likely to have their deaths reported if they were security personnel (72 percent) than if they were civilians (22 percent). Of the 112 Palestinian civilians killed in the Occupied Territories during the period studied, just 26 were reported on NPR. Of the 28 Israeli civilians killed in the Territories--mostly settlers--21 were reported on NPR.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 04:28 #92
Simonees avatar
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2006
Simonee Simonee är inte uppkopplad
Flitig postare
Simonees avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
Så, berätta för mig nu, vad är det du syftar på i denna konflikt som är komplicerad? Vad är det som jag glömt som gör det hela svårt? Det finns även flera andra saker du kan skriva upp som israel gör olagligt. T.ex. så flyttar man olivträd från palestinsk mark till Israelisk mark m.m. *Men det är småsaker i den större bilden.
Vad sägs om detta? (googla så hittar du 1000 anledningar till att det är komplicerat)

Palestinska terrorister som använder en AMBULANS från FN.
Hur etiskt är det på en skala från 1-10?

http://video.google.co.uk/videoplay?docid=...659052676503126

Var det inte du som propagerade för att man skulle följa Geneve-konvensionen?
Har druckit "ett par" groggar men ska endå försöka förklara lite, hur mycket press och hot kan en människa tåla innan han/hon tappar förståndet? Palestinierna i Gasa "Gaza" har levt utan el/rent dricksvatten/bensin i flera månader, barn dör på grund av brist på (allt ?). Det finns inga jobb i Gaza, vänner och släkt från utlandet får skicka pengar så att de ska ha råd med medicin och mat...hur lätt är det att följa Geneve-konvensionen när man befinner sig i en sådan sitts. Man kan göra det mesta med en människa, men om en människa tappar hoppet om livet och framtiden, så blir det svårt att tänka rationellt.
Simonee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 04:33 #93
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

Johan,

Till skillnad mot dig så skulle jag aldrig komma på tanken att försvara angrepp på civilbefolkningen. Vare sig de görs av Israel eller Palestina.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 04:36 #94
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Har druckit "ett par" groggar men ska endå försöka förklara lite, hur mycket press och hot kan en människa tåla innan han/hon tappar förståndet? Palestinierna i Gasa "Gaza" har levt utan el/rent dricksvatten/bensin i flera månader, barn dör på grund utav brist på (allt ?). Det finns inga jobb i Gaza, vänner och släkt från utlandet får skicka pengar så att de ska ha råd med medicin och mat...hur lätt är det att följa Geneve-konvensionen när man befinner sig i en sådan sitts. Man kan göra det mesta med en människa, men om en människa tappar hoppet om livet och framtiden, så blir det svårt att tänka rationellt.
Det är verkligen inte alls svårt att FÖRSTÅ detta. Inser att det måste vara en hemsk situation där. Men det betyder ju ändå inte att man måste STÖDJA det.
Oläst 2008-08-11, 04:36 #95
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 04:33
Johan,

Till skillnad mot dig så skulle jag aldrig komma på tanken att försvara angrepp på civilbefolkningen. Vare sig de görs av Israel eller Palestina.
Försvara angrepp mot civilbefolkningen, vart har jag gjort det?
Försök inte utmåla mig till något jag inte är bara för att du försöker ge dig in i en diskussion
där du saknar kunskap och fakta. Du pratar om en israelisk mamma som förlorat sitt barn/familj.
Vad är det för jämnställdhet när det är över 1:3 ratio på döda? Det är väl palestinierna du ska tycka synd om.
Men jag kan inte klandra dig, du har den typiska bilden av israel som utmålas i media. Det är inte indirekt ditt fel.
Oläst 2008-08-11, 04:41 #96
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Men jag kan inte klandra dig, du har den typiska bilden av israel som utmålas i media. Det är inte indirekt ditt fel.
Tack för det. Din bild av situationen låter för mig som något som man skulle höra i Arabisk/Persisk media så jag antar att jag inte kan klandra dig för det heller. Om jag måste välja så föredrar jag trots allt svensk media framför att lyssna på Rafsanjani.

Edit. Jag trodde att du försvararade angrepp mot Israelisk civilbefolkning eftersom att
ISRAELISKA soldater attackerat civilbefolkning
Jag tar tillbaka det i så fall och är glad att jag hade fel
Oläst 2008-08-11, 04:44 #97
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Johan H,

FN (som du så varmt vurmar för) beslöt 1947 att dela Palestina i en judisk och en arabisk del. När Israel utropades 1948 angreps de direkt av omgivande arabstater.

Sen har det fortsatt.....och är det några du kan skylla denna konflikten på så har du svaret i mina två första meningar.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 04:46 #98
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Isak@Aug 11 2008, 04:41
Citat:
Tack för det. Din bild av situationen låter för mig något som man skulle höra i Arabisk/Persisk media så jag antar att jag inte kan klandra dig för det heller.
Om jag måste välja så föredrar jag trots allt svensk media framför att lyssna på Rafsanjani.
Ja, din enda källa var en video som visar en ambulans som ser ut att köra omkring på palestinsk mark.
Ja, det är bra, lita in på Human Rights Watch, lita in på the israeli information center for human rights (judisk organisation), lita inte på en amerikansk judisk professor från princeton (SOM ALLTID ANGER SINA KÄLLOR), lita ej på world court m.fl.

Lita på DN.se eller expressen, som är pro-israel. Tycker jag är en sund inställning.
Dock fick du inte ut så mycket fakta från dessa 2 verkar det som. Kanske dags att börja söka lite på deras sajter å komma med något vettigt istället för den där mamman? Tänk att en mamma kan göra en konflikt så komplicerat!
Oläst 2008-08-11, 04:49 #99
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by WebboT@Aug 11 2008, 04:44
Johan H,

FN (som du så varmt vurmar för) beslöt 1947 att dela Palestina i en judisk och en arabisk del. När Israel utropades 1948 angreps de direkt av omgivande arabstater.

Sen har det fortsatt.....och är det några du kan skylla denna konflikten på så har du svaret i mina två första meningar.
Såklart, det är bara att följa FN´s beslut. Har jag skrivit tidigare.
Efter kriget så skrev sen Israel och palestinien ett nytt avtal, oslo agreements.
Står ju till och med på bilden som jag bifoga innan. Israel växte med ett par procent och palestinien blev mindre.
Efter det då? Israel har sen i sin tur ockuperat Palestinien och blivit ännu större och större.

Perfekt bild. Innan kriget, efter kriget och 1999. Idag har man dock mer kontroll än 1999.
Sjukt må jag säga.
Oläst 2008-08-11, 04:55 #100
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Johan H
Jag sympatiserar varken med Israel eller Arabstaterna, båda två är lika "skyldiga" och min önskan om att att omvandla hela mellanöstern till en gigantisk parkeringsplats kvarstår.
Men man måste ju se nyktert på situationen och inte envetet sitta och skylla allt på "den andra sidan".
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017